Fiscaal attest


Je geniet van belastingvermindering

Als je op jaarbasis voor minstens 40 euro schonk aan het Rode Kruis, heb je recht op een fiscaal attest. Je ontvangt je attest per post in de maand maart van het jaar na je gift(en). Je voegt dit toe aan je belastingaangifte.

Je attest geeft je recht op een belastingvermindering van 45% op het geschonken bedrag. Een gift van 100 euro kost je dus in feite maar 55 euro. Het Rode Kruis geeft aan de overheid door wie een fiscaal attest ontving.

Je Rijksregisternummer vereenvoudigt je aangifte

Als het Rode Kruis jouw Rijksregisternummer kent, kan dat meegegeven worden aan de overheid. Het fiscaal attest wordt dan automatisch verwerkt en vooraf ingevuld in de vereenvoudigde aangifte of aangifte via Tax-on-Web. Je bent vrij om je Rijksregisternummer door te geven.

Klik hier om je Rijksregisternummer door te geven.

Heb je een vraag?

Heb je een praktische vraag over je fiscaal attest? Om het je makkelijk te maken, vind je hieronder de antwoorden op de vragen die mensen ons vaak stellen. Wellicht vind je hier al je antwoord terug.

1. Wat moet ik doen met mijn fiscaal attest?

Gebruik het attest om je aangifte in te vullen. Het originele fiscale attest dat je ontvangt, voeg je bij je schriftelijke belastingaangifte. Het is aangeraden om zelf een kopie bij te houden. Indien je Tax-on-web gebruikt dan hou je het attest bij in je administratie na het invullen van de aangifte.

2. Waar vul ik mijn gift in op de belastingaangifte?

Schriftelijke aangifte

Vermeld in vak ‘X, A’* het bedrag in van de giften die je het vorige jaar gedaan hebt en waarvoor je een attest hebt ontvangen.

Tax-on-web 

Gebruik je Tax-on-web dan is je gift in de meeste gevallen automatisch ingevuld op je aangifte. Indien dit niet zo is dan voeg je je giftbedrag toe in het vak ‘X, A’*.

*Behoudens wijzigingen aan de belastingaangifte 2016 die ons nog niet werden meegedeeld. 

3. Voor welk fiscaal jaar ontvang ik een attest?

Een fiscaal attest geldt voor giften van minimum €40 die Rode Kruis-Vlaanderen ontvangt in de loop van het voorgaande kalenderjaar. We kijken hiervoor naar de datum waarop het bedrag effectief op onze rekening staat.

4. Wie ontvangt het fiscaal attest?

Het fiscaal attest wordt enkel uitgeschreven op naam van de rekeninghouder die een gift heeft gedaan en wordt verstuurd naar het bankadres van de rekeninghouder, volgens de adresgegevens op het bankuittreksel.

5. Naam niet correct gespeld

Werd je naam niet correct gespeld? Meld het ons en we sturen je een aangepast fiscaal attest op. 

Verbeter je gegevens

6. Foutieve adresgegevens / verhuisd

Het fiscaal attest wordt uitgereikt op naam. Zijn je adresgegevens niet correct of wijzigden ze door een verhuis? Je fiscaal attest is nog steeds bruikbaar, je hoeft geen nieuw attest te ontvangen.

 Geef ons alvast jouw juiste adres door zodat we je gegevens kunnen aanpassen voor toekomstige correspondentie.

Adres doorgeven

7. Overlijden

Volgens de wettelijke bepalingen kan het fiscaal attest niet op een andere naam geplaatst worden bij overlijden. Indien je een gemeenschappelijke aangifte hebt, kan je het attest nog steeds gebruiken voor je belastingaangifte. Informeer ons over het overlijden voor toekomstige correspondentie.

Melding overlijden

8.   Krijg ik een fiscaal attest voor mijn inzamelactie?

Inzamelacties (vb. een veiling, een verkoop, een activiteit of evenement) geven geen recht op een fiscaal attest.  Een fiscaal aftrekbare gift is een geldsom die zonder tegenwaarde voor de schenker overgemaakt wordt aan Rode Kruis-Vlaanderen.

Indien je een bedrag doorstort dat bestaat uit individuele stortingen hoger dan €40, zonder tegenwaarde, dan geef je de contactgegevens van de verschillende schenkers door aan Rode Kruis-Vlaanderen zodat deze afzonderlijk hun fiscaal attest kunnen ontvangen.

De persoon die een collectieve geldinzameling overmaakt, ontvangt geen fiscaal attest.

Wil je een actie opstarten? Registreer deze dan hier.

9. Waarom is mijn fiscaal attest niet ingevuld in Tax-on-Web?

  • Omdat we niet over jouw volledige naam beschikken (bv. enkel een afkorting van de voornaam).
  • Omdat jouw officiële naam niet in ons systeem zit.
  • Omdat er meerdere mensen in jouw gemeente zijn met dezelfde naam. Tax-on-Web zoekt enkel op naam en niet op adres. 

Bedankt om ons te helpen

Onze hulpverlening gebeurt in volledige onafhankelijkheid, ook financieel. Daarom is jouw steun ook zo onmisbaar. Samen helpen we de meest kwetsbaren in de maatschappij. Elke gift die jij schenkt maakt dus écht een verschil. Bedankt.

Klik hier waarom helpen zo belangrijk is.

Klik hier om het jaarverslag te bekijken.

Stel je vraag

  • Geboortedatum

  • Alle gegevens die je invult in dit formulier worden volgens het gegevensbeleid verwerkt. Wil je meer weten over dit beleid én over wat we met jouw gegevens doen? Klik hier voor meer info.

  • verzend