Leer eerste hulp als bedrijf

Bij het Rode Kruis bieden we een heel aantal opleidingen voor professionelen aan. Je kan opleidingen volgen rond verschillende thema's bijvoorbeeld algemeen over eerste hulp bij ongevallen, al wat specifieker over reanimeren of zelfs over thema's zoals eerste hulp bij psychische problemen. Daarboven zijn we flexibel in de opzet. Zo kan je kiezen voor een opleiding op één van onze locaties of op een locatie gekozen door jou. Wist je trouwens dat Rode Kruis-Vlaanderen erkend is door FOD WASO in het geven van eerstehulpopleidingen aan bedrijven?

Boek een opleiding

Wil je toch nog meer weten? Bekijk hieronder ons aanbod.

Jij komt naar ons

Bij Rode Kruis-Vlaanderen bieden we een heel aantal opleidingen aan op één van onze locaties, ook wel open opleidingen genoemd. Wil je ons aanbod aan open opleidingen consulteren zonder een gebruiker aan te moeten maken?

Klik hier

Wij komen naar jou

Heb je 5 of meer deelnemers binnen je bedrijf? Dan loont het de moeite een opleiding op locatie van jouw bedrijf te organiseren. Voor maximaal 15 deelnemers per sessie kan je kiezen uit onderstaande opleidingen.

Veelgestelde vragen over inschrijvingen en boekingen

Waar kan ik het aanbod aan open opleidingen terug vinden?

Dit vind je op het nieuwe boekingsplatform terug: https://rkv-frontend-production.herokuapp.com 

Kan ik zelf een gesloten opleiding boeken? (= lesgever komt naar ons)

Ja, dat kan ook via het boekingsplatform: https://rkv-frontend-production.herokuapp.com/

Welke Bedrijfsopleiding kies ik best?

Je vraagt jezelf best eerst af of je een wettelijk verplichte opleiding zoekt of niet. De basisopleiding bedrijfseerstehulp, EHBO voor aangeduide personen en de bijscholingen passen in het wettelijk kader. Wil je los hiervan een EHBO opleiding organiseren kies je best, in functie van jullie noden, voor een thema- of initiatieles. Ben je eerder op zoek naar een opleiding die focust op Eerste Hulp bij Psychische Problemen dan kies je best een van de EHBP opleidingen

Vanaf wanneer geldt het tarief voor een avondopleiding?

Dit tarief is van toepassing van zodra de helft of meer dan de helft van de opleiding na 18u plaats vindt.

Kan ik ook op zondag een bedrijfsopleiding volgen?

Neen, bedrijfsopleidingen worden enkel georganiseerd op weekdagen, weekavonden of op zaterdag. Opleidingen op weekdagen kan je zelf inplannen via https://rkv-frontend-production.herokuapp.com/ 

Een opleiding ‘s avonds of op zaterdag vraag je aan via bedrijfsopleidingen@rodekruis.be  

Veelgestelde vragen over facturatie

Ik wil graag een bestelbonnummer op mijn factuur. Hoe geef ik dit best door?

Dit nummer geef je ten laatste de dag voor de opleiding door via bedrijfsopleidingen@rodekruis.be met vermelding van de naam van het bedrijf, de datum van de opleiding, de naam van de opleiding en bij een open opleiding de naam van de deelnemer. Ken je jouw bestelbonnummer al op het moment van jouw boeking? Vul het dan onmiddellijk in in het hiervoor bestemde vakje bij de boeking.

Wanneer ontvang ik mijn factuur?

Facturen worden steeds verzonden na het doorlopen van de opleiding

Kan ik voor een gesloten opleiding meer dan één factuur krijgen?

Neen, per gesloten opleiding kan maar één factuur gemaakt worden.

Komen jullie opleidingen in aanmerking voor KMO portefeuille?

Voor de opleidingen binnen Rode Kruis-Vlaanderen kan je gebruik maken van tegemoetkomingen via de KMO-portefeuille. Met de kmo-portefeuille kunnen kmo’s jaarlijks een subsidie ontvangen voor de opleidingen Bedrijfseerstehulp (Basiscursus, Bijscholing, themales en Aangeduide Persoon) die je voor jouw werknemers organiseert. Ons erkenningsnummer is DV.O241524. Meer informatie over de kmo-portefeuille vind je op http://www.kmo-portefeuille.be/

Hoe vraagt u een tegemoetkoming kmo-portefeuille aan? Het is noodzakelijk om bij de aanvraag van de subsidie in de titel van het project te vermelden voor welke opleiding een subsidie wordt aangevraagd, “Bijscholing Bedrijfseerstehulp - Organisatie eerstehulpverlening en ”.

Opgelet! Wacht niet op een factuur. De aanvraag staat los van de factuur en dient te gebeuren ten laatste 14 dagen na aanvang van de opleiding.

Je kan op het ogenblik van de boeking van de opleiding reeds jouw tegemoetkoming aanvragen. Vraag deze aan via de website kmo-portefeuille, zo vermijd je een weigering. 

Wat zijn jullie annulatievoorwaarden?

Annuleert u de opleiding voor 14 dagen voor aanvang van de opleiding, dan rekenen we €60,- administratiekosten aan.

Annuleert u de opleiding binnen 14 dagen en 7 dagen voor aanvang van de opleiding, dan rekenen we 50% annuleringskosten aan, met een minimum van €60,-.

Annuleert u de opleiding vanaf 7 dagen voor aanvang van de opleiding, dan rekenen we 100% annuleringskosten aan.

Bij verplaatsing van de opleiding naar aan andere datum gelden dezelfde annuleringsvoorwaarden.

Waar kan ik jullie algemene verkoopsvoorwaarden terug vinden?

Waarom factureert Rode Kruis-Vlaanderen haar bedrijfsopleidingen zonder BTW?

Rode Kruis-Vlaanderen factureert haar bedrijfsopleidingen vrij van BTW volgens art 44. Meer info hierover kan je hier terug vinden: Btw-plicht | FOD Financiën (belgium.be)

Veelgestelde vragen over brevetten en attesten

Wat is het verschil tussen een brevet en een attest?

Een brevet krijg je na het behalen van een basisopleiding Bedrijfseerstehulp. Na een bijscholing krijg je een attest. Een initiatie- of themales levert ook een aanwezigheidsattest op.

Sturen jullie na mijn gevolgde opleiding mijn brevet of attest op?

Nee, alle brevetten en attesten worden klaargezet op het ACT platform, enkele weken na het doorlopen van je opleiding kan je ze daar terug vinden. 

Waar vind ik mijn brevetten en attesten van gevolgde opleidingen terug?

Je kan je aanmelden met je bedrijfslogin via deze link

Heb je nog geen bedrijfslogin? Vraag deze per mail aan: bedrijfsopleidingen@rodekruis.be met vermelding van je bedrijfsnaam, mailadres en datum van de laatst gevolgde opleiding.

Via ‘Uw bedrijfs-/organisatie pagina’, kan je de gevolgde opleidingen en attesten raadplegen van jouw medewerkers.

 

De aanwezigheidsattesten en brevetten bevinden zich onder de categorie “Eerder gevolgde opleidingen”

Waarom vind ik mijn brevetten en attesten niet terug op hetzelfde platform als mijn inschrij-vingen?

Momenteel zitten we in een transitiefase waarbij we geleidelijk van het ene systeem naar het andere overschakelen. In de toekomst zal het ACT platform (met brevetten en attesten)  helemaal verdwijnen. We raden dan ook ten stelligste aan om je brevetten en attesten steeds te downloaden en zelf te bewaren.   

De attesten zijn beschikbaar enkele weken na afloop van de opleiding.

Andere vragen? Neem gerust contact op