Jeugd Rode Kruis viert 100 jaar hulp aan en van jongeren

Premier Alexander De Croo opent officieel nieuw werkingsjaar tijdens traditionele Startdag voor leiders in Geraardsbergen

Aan het provinciaal domein De Gavers in Geraardsbergen heeft premier Alexander De Croo – samen met voorzitter Jeroen Verbrugghe en gedelegeerd bestuurder van Rode Kruis-Vlaanderen Philippe Vandekerckhove – zaterdag het officiële startschot gegeven voor het nieuwe werkingsjaar van Jeugd Rode Kruis (JRK), dat zijn honderste verjaardag viert. De jeugdbeweging telt 64 kernen, met zo’n 1.200 deelnemers en meer dan 600 vrijwilligers. 100 jaar Jeugd Rode Kruis betekent niets minder dan 100 jaar helpende handen van jongeren die zich inzetten voor een zorgzame wereld. “Het enthousiasme van jongeren om anderen te helpen en te leren helpen, geniet alle respect”, aldus premier De Croo.

Zo’n honderd leiders tussen 16 en 35 jaar oud hebben zaterdagochtend verzameld aan jeugdherberg ’t Schipken in Geraardsbergen voor hun traditionele Startdag.

“Het is een bijzondere editie, omdat we ook ons 100-jarig jubileum vieren. De essentie van de Startdag is het samenbrengen van vrijwilligers uit verschillende lokale afdelingen over heel Vlaanderen. En daarbij kunnen de vrijwilligers heel wat workshops volgen. Dat gaat van praktische workshops over bijvoorbeeld kindergrime tot meer diepgaande thema's zoals eerste hulp bij psychische problemen of omgaan met grensoverschrijdend gedrag. De ervaring die onze vrijwilligers hier opdoen, nemen ze mee om de komende dagen, weken en maanden door te geven aan vele anderen.” Jeroen Verbrugghe, voorzitter Jeugd Rode Kruis

Daarnaast wordt op een Startdag ook het jaarthema bekendgemaakt, waar JRK samen met haar deelnemers van de verschillende kernen aan wil werken tijdens het komende werkjaar. Dat luidt deze keer ‘Samen duurzamen’.

“En dat mag je breed interpreteren: we gaan niet alleen letterlijk werken rond duurzaamheid op het vlak van milieu en klimaat, maar ook op duurzame relaties tussen mensen. Het thema sluit 100% aan bij onze missie: kinderen en jongeren leren om leed dat mensen overkomt te verlichten en te voorkomen.” Jeroen Verbrugghe, voorzitter Jeugd Rode Kruis

Steun en respect

De leiders van JRK hebben op de Startdag alvast een steuntje in de rug gekregen van de gedelegeerd bestuurder van Rode Kruis-Vlaanderen Philippe Vandekerckhove. Het officiële startschot van het nieuwe werkingsjaar is gegeven door Eerste Minister Alexander De Croo, die meteen ook een snelcursus reanimatie heeft gekregen.

“Samenwerken met anderen. Dat is de sleutel tot succes in het leven. Het enthousiasme van jongeren om anderen te helpen en te leren helpen, geniet alle respect. Vandaag worden jongeren vaak geconfronteerd met individualisme en obstakels om zichzelf te ontplooien en te ontdekken. Alle jeugdbewegingen in ons land spelen hierin een belangrijke rol. Bij Jeugd Rode Kruis komt hier vaak nog een dimensie van onvoorwaardelijke eerste hulp bij - zowel fysiek als mentaal - en dat verdient uiteraard onze grote steun. Het is een eer om dit nieuwe werkingsjaar officieel te mogen openen en het startschot te geven voor een volgende 100 jaar hulp aan en van jongeren.” Alexander De Croo, Eerste Minister

Vaak onbekend, maar erg bemind

Voor heel wat mensen is Jeugd Rode Kruis (JRK) nog vaak een nobele onbekende. Nochtans behoort de jeugdwerking van Rode Kruis-Vlaanderen bij een van de oudste actieve jeugdbewegingen van ons land. JRK werd op 23 februari 1923 opgericht. Grondlegger en bezieler was Louis-Clément Picalausa, toen ook hoofdcommissaris van de Boy Scouts of Belgium. In de beginjaren lag de nadruk op de vorming van gezondheidsgewoonten bij kinderen en jongeren, het vormen van een groepsgeest en het bijbrengen van de zin voor wederzijdse solidariteit. Kernwaarden die nog steeds belangrijk zijn voor de organisatie en die door de jaren heen zijn geëvolueerd.

“Vandaag ligt onze focus hoofdzakelijk op vier actieterreinen. Het gaat enerzijds om Eerste Hulp, met onder andere initiaties en cursussen voor kleuters, kinderen en jongeren, en om Sociale Activiteiten, met bijvoorbeeld spelactiviteiten en kampen voor iedereen – inclusief maatschappelijk kwetsbare kinderen. Maar anderzijds ook over het belang van Bloed (geven) en het organiseren van en deelnemen aan Internationale Projecten, om de blik van kinderen en jongeren op de wereld te verruimen. We zijn een open jeugdbeweging waar iedereen welkom is. Je hoeft bij ons geen lidgeld te betalen en de kinderen, jongeren en hun ouders kunnen zelf bepalen aan welke activiteiten ze deelnemen. Daarom spreken we ook over deelnemers in plaats van leden. Voor hen organiseren onze jeugdkernen tal van leuke en leerrijke activiteiten en onvergetelijke kampen.” Jeroen Verbrugghe, voorzitter Jeugd Rode Kruis

Jeugd Rode Kruis telt dit jaar zo'n 1.200 deelnemers tussen 5 en 18 jaar oud. Op 21 oktober zullen zij ook deelnemen aan een evenement om het 100-jarig bestaan voluit te vieren. Daarop is overigens iédereen (jong en oud) welkom. Het evenement heet ‘JRKermis’ en zal doorgaan in Overijse.

Meer info over JRK en het feestjaar vind je hier