Eerste pleisterverkoop Rode Kruis-Vlaanderen meteen een historisch succes: ”De pleister is een blijver”

Meer dan 400.000 pleisters verkocht, goed voor zo’n 4 miljoen euro

Na meer dan 60 jaar stickers verkopen, brachten de Rode Kruisvrijwilligers de voorbije twee weken voor het eerst pleisters aan de man. En die allereerste “pleisteractie” blijkt nu een historisch succes: er zijn meer dan 400.000 pleisters verkocht, goed voor zo’n 4 miljoen euro, verdeeld over de 223 lokale afdelingen. Dat succes komt overigens op een goed moment, want door corona was de opbrengst van de voormalige stickeractie sterk gedaald. “Net daarom is het zo belangrijk dat deze nieuwe actie nu zo’n goed resultaat haalt: de lokale Rode Kruisafdelingen hebben deze middelen broodnodig”, verduidelijkt Philippe Vandekerckhove, gedelegeerd bestuurder van Rode Kruis-Vlaanderen. “De pleister is dus ongetwijfeld een blijver.”

De laatste jaren voor corona schommelde de opbrengst van de actie – toen nog met stickers – telkens rond de 3,3 miljoen euro. Maar sinds de pandemie daalde de verkoop. In 2020 kon er zelfs geen stickerverkoop plaatsvinden en werd er enkel met vrije bijdragen gewerkt. Dat leverde toen ‘maar’ 850.000 euro op. In 2021 was er wel terug een stickeractie, maar met beperkingen, waardoor de opbrengst op 1,8 miljoen euro bleef steken. En vorig jaar was er voor het eerst terug een volwaardige editie, met 2,6 miljoen euro als resultaat.

“De 223 lokale Rode Kruisafdelingen hebben financieel een aantal moeilijke jaren achter de rug, want deze actie is altijd hun grootste bron van inkomsten. Net daarom is het succes van deze eerste editie met de pleisters zo belangrijk: de lokale afdelingen hebben deze financiële steun broodnodig. We zijn dus enorm blij om te zien dat de nieuwe formule werkt. De pleister is ongetwijfeld een blijver." Philippe Vandekerckhove, gedelegeerd bestuurder van Rode Kruis-Vlaanderen

Met de opbrengst van de verkoop investeren de vrijwilligers in zaken zoals ambulances, lesmateriaal voor hun eerstehulpopleidingen of in hun sociaal geëngageerde activiteiten, zoals de werking van de Zorgbib of het Brugfigurenproject. De lokale Rode Kruisafdeling van Brugge gaat bijvoorbeeld een nieuwe tent voor hun eerstehulpposten aankopen.

“Wij staan op verschillende festivals en events met onze eerstehulpposten: Cactusfestival, Feest In Het Park, de Ronde van Vlaanderen, enzovoort. Om de mensen ook in de toekomst te kunnen blijven helpen op deze events, hebben we dringend een nieuwe tent nodig. En het is dus dankzij alle Bruggelingen die een pleister kochten, dat we die tent nu kunnen aanschaffen." Nicole Vande Casteele, afdelingsvoorzitter Rode Kruis-Brugge

Rode Kruis-Vlaanderen wil graag iedereen bedanken die de voorbije 14 dagen een steentje heeft bijgedragen.

“Eerst en vooral bedankt aan alle Vlamingen die de pleister gekocht hebben, want dankzij jullie kunnen al deze lokale Rode Kruisafdelingen hun werk blijven verderzetten. Hetzelfde geldt voor de Nationale Loterij, onze structurele partner, en hun gedelegeerd bestuurder Jannie Haek, die de symbolische laatste pleister kocht. En daarnaast willen we natuurlijk ook onze 13.000 vrijwilligers bedanken, die de voorbije twee weken – door weer en wind – eropuit zijn getrokken om de pleisters te verkopen." Philippe Vandekerckhove, gedelegeerd bestuurder van Rode Kruis-Vlaanderen