Rode Kruis-Vlaanderen mag opschalen naar dagelijks 200 (crisis)vrijwilligers in rampgebied

Mechelen, 27 juli 2021. Rode Kruis-Vlaanderen kreeg vandaag de vraag van Croix Rouge de Belgique (CRB) om op te schalen naar 200 (crisis)vrijwilligers per dag. CRB neemt de  coördinatie van de noodhulp in het rampgebied op zich. Momenteel is Rode Kruis-Vlaanderen volop bezig met het organiseren van die extra crisisvrijwilligers om de ploegen samen te stellen en te briefen. De extra ploegen zullen vanaf morgen ingezet worden bij het opruimen en schoonmaken en bij het uitdelen van noodzakelijke producten zoals hygiënekits, schoonmaakproducten, …

“We beseffen zeer goed dat de (crisis)vrijwilligers staan te popelen om te helpen en begrijpen dat heel wat mensen gefrustreerd zijn dat ze nog niet zijn ingezet”, zegt Ann Jansen, Directeur Marketing & Communicatie van Rode Kruis-Vlaanderen. “Maar de werking van Rode Kruis-Vlaanderen  (RKV) en Croix Rouge de Belgique (CRB) is vastgelegd in de statuten. Deze bepalen duidelijk dat de  bevoegdheid van RKV en CRB zich beperken tot hun eigen grondgebied. Het rampgebied situeert  zich in Wallonië, dus CRB heeft daar de leiding en bepaalt wanneer ze externe hulp inroepen. Wij  mogen zelf niet zomaar hulp uitrollen of taken opnemen, net zoals we dat ook niet mogen in eender welk ander land."

Deze ochtend kwam de vraag om op te schalen naar 200 vrijwilligers per dag. "Onze opgeleide vrijwilligers zullen mee de coördinatie opnemen om samen met de crisisvrijwilligers ter plaatse taken uit  te voeren. De enorme solidariteit die we voelen is echt hartverwarmend. We zullen de vrijwilligers  nog hard nodig hebben, niet alleen nu, maar ook de volgende weken en maanden en we hopen dat  we ook dan op de vrijwillige inzet mogen rekenen,” zegt Ann Jansen.

Vrijwilligers van het Rode Kruis-Vlaanderen zijn al sinds vrijdag actief in Trooz, Chaudfontaine, Angleur, Pepinster, Esneux (nog andere). Daar hielpen ze onder andere bij reddingswerken en boden  ze psychosociale en logistieke bijstand. De crisisvrijwilligers staken al de handen uit de mouwen bij  de schoonmaak en het uitdelen van onder andere zaklampen en hygiënekits.

Voor meer info over de werking van het Rode Kruis-Vlaanderen kan je terecht bij Hilde Van Malderen, woordvoerder ad interim (0473/688039).

Voor meer info over de operationele aanpak in het rampgebied kan je terecht bij de woordvoerder van Croix Rouge de Belgique (0478 94 65 74).