Veelgestelde vragen over het online donorportaal

Een afspraak voor bloed of plasma maken, je donatiesgeschiedenis raadplegen of nagaan wanneer je weer mag doneren? Dat kan je allemaal via ons online donorportaal.

Doneren in onze donorcentra of op een mobiele inzameling kan enkel op afspraak. Het inboeken van je afspraak kan je makkelijk zelf op ons donorportaal. Je kan in het donorportaal tevens jouw donatiegeschiedenis raadplegen en persoonsgegevens beheren. 

We doen er alles aan om ons donorportaal toegankelijk te houden voor iedereen. Toch zijn we er ons ook van bewust dat het niet altijd voor iedereen even duidelijk kan zijn.

Het overzicht van de veelgestelde vragen over het donorportaal hieronder helpt je vast al een heel eind op weg.

Heb je na het lezen van de antwoorden nog vragen? Je kan contact met ons opnemen via e-mail: bloed@rodekruis.be of telefonisch via het nummer 0800 777 00 op de volgende momenten:

  • van maandag tot donderdag van 8.30 tot 20 uur
  • op vrijdag van 8.30 tot 18 uur
  • op zaterdag van 11 tot 18 uur

Veelgestelde vragen in verband met bloed, plasma of bloedplaatjes doneren vind je hier.

Aanmelden op het donorportaal

1. Ik ben reeds gekend als donor bij Rode Kruis-Vlaanderen, hoe meld ik mij een eerste keer aan?


Stap 1: Maak een account aan.

Klik in het donorportaal op de knop ‘Aanmelden’.


Klik op ‘Registreer je hier’.



Geef in het volgende scherm je e-mailadres en wachtwoord (twee keer) in en klik op '
Registreren'.

 

Tips: 

Meld je aan met het e-mailadres dat gekend is bij Rode Kruis-Vlaanderen.
Kies een wachtwoord met minimaal acht tekens waarvan minstens een kleine letter, een hoofdletter, een cijfer en een speciaal teken (bijvoorbeeld @ of $).

 


Stap 2: Activeer je account

Nu je account is aangemaakt hoef je dit enkel nog te activeren. Je ontving hiervoor een bericht in de mailbox van het e-mailadres dat je net opgaf.

Tip: 

Heb je geen e-mailbericht ontvangen? Ga na of je geen typfout hebt gemaakt in het opgegeven e-mailadres. Verzend je gegevens opnieuw indien nodig. Check zeker ook je SPAM-folder.


 

Open het ontvangen e-mailbericht en klik op ‘Activeer account’.


Klik op ‘
Activeer account’.


Je account is nu geactiveerd. Je wordt nu doorverwezen naar de aanmeldpagina voor het donorportaal.  Gebeurt dit niet automatisch, klik dan op ‘
hier’ in het getoonde scherm:

 

Stap 3: Vervolledig je profiel

Vul je e-mailadres in en klik op ‘Doorgaan’.

 

Vul je wachtwoord in en klik op ‘Aanmelden’.


Er zijn nu twee mogelijkheden. Of we herkennen je als gekende donor bij Rode Kruis-Vlaanderen of we herkennen je niet als dusdanig:

 

Wanneer we je herkennen als gekende donor bij Rode Kruis-Vlaanderen, dan zullen jouw gegevens worden weergegeven en daar waar nodig kan je deze nog aanpassen. Alles correct ingegeven? Klik dan op ‘Registreren’.


Herkennen we je nog niet als gekende donor bij Rode Kruis-Vlaanderen, dan geven we je twee opties: je verder aanmelden met je donornummer of zelf manueel je gegevens ingeven.

 

 


 

Heb je gekozen voor 'Nee'?

  • Vul eenmalig je persoonsgegevens aan.We vragen je eenmalig om je persoonsgegevens in te geven.  Deze gegevens zijn belangrijk om je later correct te kunnen linken aan je donordossier en je te informeren over je donatie.  Vul dit daarom met zorg in en geef altijd je officiële gegevens (zoals op je identiteitskaart) mee.

  • Zijn je gegevens correct aangevuld? Klik dan op ‘Registreren

 



Heb je gekozen voor '
Ja'? Om je te kunnen linken aan je bestaande profiel hebben we je donornummer nodig. Elke donor die ooit bij Rode Kruis-Vlaanderen doneerde, heeft zo’n donornummer. Je vindt dit terug onderaan elke digitale nieuwsbrief en op je postdonatiedonorkaart die je ontvangt na elke donatie. Je kan je donornummer ook opvragen via bloed@rodekruis.be

 

Vul je donornummer in en klik je op ‘Bevestigen’.

 

Ter bescherming van je persoonlijke gegevens, hebben we je een e-mail gestuurd op het e-mailadres dat al in het systeem gekoppeld was aan je donornummer. In die e-mail moet je voor een laatste keer bevestigen dat jij het bent. Open de e-mail en klik op de knop ‘Donor account koppelen’.

 

Tip: 

Weet je niet meer welk e-mailadres gekoppeld was aan je donornummer? Of heb je geen toegang meer tot die mailbox? Neem dan contact op met bloed@rodekruis.be en we helpen je graag verder.


We vullen nu je gegevens automatisch aan. Eventueel kan je jouw contactgegevens wijzigen of aanvullen als dat nodig is. Geef nog je voorkeurstaal aan en klik op ‘
Registreren’. We vragen je eenmalig om je persoonsgegevens in te geven.  Deze gegevens zijn belangrijk om je later correct te kunnen linken aan je donordossier en je te informeren over je donatie.  Vul dit daarom met zorg in en geef altijd je officiële gegevens (zoals op je identiteitskaart) mee.

 

Stap 4: Geef het beste van jezelf

Proficiat! Je bent nu helemaal klaar met je registratie en kan aan de slag op het donorportaal. Je kan nu makkelijk een afspraak maken om bloed of plasma te doneren in je buurt.

We hopen je snel tegen te komen in één van onze donorcentra of mobiele collecten.

Bedankt dat jij wil geven!

2. Ik ben kandidaat-donor bij Rode Kruis-Vlaanderen, hoe meld ik mij een eerste keer aan?


Stap 1: Maak een account aan.

Klik in het donorportaal op de knop ‘Aanmelden’.


Klik op ‘Registreer je hier’.


Geef in het volgende scherm je e-mailadres en wachtwoord (twee keer) in en klik op '
Registreren'.

 

Tip: 

Kies een wachtwoord met minimaal acht tekens waarvan minstens een kleine letter, een hoofdletter, een cijfer en een speciaal teken (bijvoorbeeld @ of $).

 

Stap 2: Activeer je account

Nu je account is aangemaakt hoef je dit enkel nog te activeren. Je ontving hiervoor een bericht in de mailbox van het e-mailadres dat je net opgaf.

Tip: 

Heb je geen e-mailbericht ontvangen? Ga na of je geen typfout hebt gemaakt in het opgegeven e-mailadres. Verzend je gegevens opnieuw indien nodig. Check zeker ook je SPAM-folder.


 

Open het ontvangen e-mailbericht en klik op ‘Activeer account’.

 

Door op de knop te klikken opent het donorportaal opnieuw. Klik op ‘Activeer account’.

 

Je account is nu geactiveerd. Je wordt nu doorverwezen naar de aanmeldpagina voor het donorportaal. Gebeurt dit niet automatisch, klik dan op ‘hier’ in het getoonde scherm:

 

Stap 3: Vervolledig je profiel

Vul je e-mailadres in en klik op ‘Doorgaan’.

 

Vul je wachtwoord in en klik op ‘Aanmelden’.


Het systeem vraagt je nu of je reeds doneerde.  Hier mag je ‘Nee’ op antwoorden waardoor je nu in de mogelijkheid bent om eenmalig je persoonsgegevens aan te vullen.


 

Tip: 

We vragen je eenmalig om je persoonsgegevens in te geven. Deze gegevens zijn belangrijk om je later correct te kunnen linken aan je donordossier en je te informeren over je donatie. Vul dit daarom met zorg in en geef altijd je officiële gegevens (zoals op je identiteitskaart) mee.


Zijn je gegevens correct aangevuld?  Klik dan op ‘Registreren’.

Stap 4: Geef het beste van jezelf!

Proficiat! Je bent helemaal klaar met je registratie en kan aan de slag op het donorportaal. Je kan nu makkelijk een afspraak maken om bloed of plasma te doneren in je buurt.

We hopen je snel tegen te komen in één van onze donorcentra of mobiele collectes.

Bedankt dat jij wil geven!

Ik kom altijd langs op eenzelfde locatie, hoe kan ik snel een afspraak inboeken?

Meld je aan op het donorportaal. Op je startpagina zie je nu jouw voorkeurslocaties. Je kan meteen een afspraak inboeken via je voorkeurslocatie.  

Heb je nog geen voorkeurslocatie? Ga als volgt te werk:

Klik op ‘Stel je voorkeur in’ bij het gewenste type donatie.

Kies je gewenste voorkeurslocatie:

  • Optioneel verschijnt er je recente donatielocatie en kan je deze kiezen.
  • Zoek anders gemeente of postcode naar een gewenste locatie.

Klik ‘Selecteer’ bij je gewenste voorkeurslocatie.

Je voorkeurslocatie is nu opgeslagen en staat vermeld bij het type donatie. Klik op ‘Maak een afspraak’ om meteen een afspraak in te boeken.

Wil je later terug je voorkeurslocatie wijzigen, klik dan op ‘Voorkeurslocatie wijzigen’.

Herhaal de stappen voor plasmadonatie. Je voorkeurslocatie instellen of wijzigen voor een bloedplaatjesdonatie? Kijk hier voor de werkwijze.

 

Telkens ik probeer aan te melden, loop ik vast op een foutmelding. Wat kan ik doen?

Krijg je een foutmelding tijdens of na je registratie, neem dan contact op met ons via bloed@rodekruis.be. Geef hierbij zoveel mogelijk informatie: stuur een afbeelding mee van de getoonde foutmelding en geef aan met welk e-mailadres je wenst aan te melden. Vermeld steeds je naam, voornaam en geboortedatum. Beschik je reeds over een donornummer? Dan geef je deze best ook mee.

Moet ik mijn donornummer invullen als ik mijn profiel aanmaak op het donorportaal?

Dit is alleen nodig indien je in het verleden reeds gedoneerd hebt en we je e-mailadres niet terugvinden in ons systeem. In deze situatie raden we je aan om jouw donornummer te koppelen. Alleen zo kunnen wij je nieuwe account linken met je donordossier en jouw donatiegeschiedenis. Zolang je nieuwe account niet gelinkt werd met je donordossier, zal je jouw donatiegeschiedenis niet kunnen zien

Je vindt jouw donornummer onderaan elke digitale nieuwsbrief, of op het postdonatiekaartje dat je ontvangt bij elke donatie.

Heb je tijdens de registratie aangegeven je donornummer niet te kennen? Of heb je aangegeven nog nooit gedoneerd te hebben? Dan kan je van zodra je beschikt over je donornummer dit nummer linken in je portaalprofiel om zo onder meer je donatiegeschiedenis op te volgen.

Ga als volgt te werk om je donornummer te linken aan je donordossier na het aanmaken van je account:

Ga naar het donorportaal en meld je aan. Geef je e-mailadres en wachtwoord in en klik op 'Aanmelden'. Klik daarna op ‘Menu’ en vervolgens op je eigen naam.



Kies de optie ‘Link mijn donornummer’.

Vul je donornummer in en klik op ‘Registreren’.


Vind hier meer info over waar je jouw donornummer kan vinden.

Tip: 

Lukt het je niet om je donornummer te linken? Neem contact op met ons via het donorportaal. We helpen je graag verder.

 

Waar kan ik mijn donornummer vinden?

Je vindt je donornummer onderaan elke digitale nieuwsbrief, uitnodiging voor je bloedinzameling per e-mail en op de postdonatie donorkaart. Je kan het donornummer ook aanvragen via bloed@rodekruis.be.

Mijn gegevens in het donorportaal

Welke info vind ik terug in het donorportaal?

Eenmaal je aangemeld bent, is het menu een stuk uitgebreider geworden.  Wanneer je hier op klikt verschijnen onderstaande opties:

  • Mijn afspraken: Hier vind je jouw geplande afspraken terug
  • Maak een afspraak: Maak gebruik van je voorkeurlocaties om snel en efficiënt een afspraak in te boeken.
  • Veelgestelde vragen: Deze pagina brengt je naar het overzicht van de veelgestelde vragen rond het donorportaal.  Je bent nu op deze pagina. 
  • Neem contact op: Hier kan je terecht om zowel een administratieve vraag te stellen als om een klacht te formuleren. Heb je echter iets te melden rond je medisch dossier of heb je een medische vraag? Neem dan contact op met de arts van het medisch secretariaat van jouw provincie.

    Je kan de arts van het medisch secretariaat elke werkdag tijdens de kantooruren bereiken via:
  • Taal: Wijzig de taal van het donorportaal.
  • Afmelden: Hiermee meld je je af van het donorportaal.

In het menu staat nog één optie die we niet aanhaalden; je eigen naam. Door op je eigen naam te klikken verschijnen volgende opties: 


  • Mijn profiel: hier kan je onder meer je bloedgroep, donatiegeschiedenis, oproepbaarheid, voorkeurslocatie en contactgegevens terugvinden. Je kan je contactgegevens hier wijzigen, net zoals je voorkeurslocatie (voor bloed, plasma en bloedplaatjes).
  • Gegevens wijzigen: wijzig je e-mailadres, telefoonnummer en/of correspondentietaal.  Je kan van hieruit ook je contactvoorkeuren raadplegen en indien gewenst wijzigen.
    • Jouw adres kan je niet wijzigen in het donorportaal. Als je gaat doneren, wordt jouw elektronische identiteitskaart bij registratie, zo hebben we steeds jouw meest recente officiële adres.
    • Wens je jouw correspondentie-adres reeds te laten wijzigen voor jouw volgende donatie? Stuur dan een e-mail naar bloed@rodekruis.be.
  • Wijzig wachtwoord: wil je een nieuw wachtwoord instellen?  Dan kan dit via deze optie.

Opgelet!

Vanuit de pagina om je wachtwoord te wijzigen kan je niet meer terug naar het donorportaal tenzij door in je browser zelf terug te gaan naar de voorgaande pagina(‘s). Of keer zelf terug naar het donorportaal.

  • Voorkeurslocaties: stel je favoriete mobiele collecte of donorcentrum in per type donatie dat je kan doneren.  Door deze in te stellen maak je makkelijker en efficiënter een afspraak.
  • Donatieoverzicht: toont een overzicht van je donaties.
  • Link mijn donornummer: ben je donor en heb je reeds gedoneerd maar vind je geen gegevens terug onder ‘Donatieoverzicht’? Geef dan je donornummer in en haal zo meer uit je portaalaccount. Op die manier houdt het donorportaal ook rekening met jouw donatie-interval bij het maken van een volgende afspraak.

Onder mijn donaties vind ik een overzicht terug met mijn opkomsten. Het totaal aantal donaties waarvoor ik gehuldigd werd, komt hiermee niet overeen.

Voor een huldiging komen enkel effectieve donaties in aanmerking. Kwam je een keer langs voor donatie maar mocht je toen niet doneren? Dan telt deze opkomst niet mee in je huldigingsaantal van effectieve donaties maar wel in het aantal dat je opkwam voor een donatie.  Het aantal keer dat je opkwam wordt weergegeven op het donorportaal.

 

Hoe komt het dat ik niet al mijn donaties zie staan in mijn donatiegeschiedenis?

We tonen enkel donaties die je bij Rode Kruis-Vlaanderen hebt gedaan. Doneerde je in het verleden elders (bijvoorbeeld bij Croix-Rouge de Belgique – Communauté francophone), dan wordt dit niet meegeteld in het overzicht.

Daarnaast kan het zijn dat je reeds bestaande profiel (nog) niet gekoppeld is aan je nieuwe account. Je kan dit doen door in het menu te klikken op je eigen naam en vervolgens op 'Link mijn donornummer' te klikken.  Geef hier je donornummer in.

Voor meer info kan je terecht bij de vraag hierboven.

Afspraken maken en beheren

Kan ik een afspraak maken om bloed of plasma te doneren?

Ja, zowel voor onze donorcentra als de mobiele bloedinzamelingen is het zelfs verplicht om een afspraak te maken voor een donatie van bloed of plasma.

Kan ik een afspraak maken via het donorportaal om bloedplaatjes te geven?

Voor bloedplaatjes vragen we je om een afspraak te maken via je donorcentrum. Dit kan ter plaatse of telefonisch. Je vindt de contactgegevens van je donorcentrum hier terug.

De reden waarom dit enkel via je donorcentrum kan is omdat niet iedereen in aanmerking komt voor een donatie van bloedplaatjes. De nood aan deze donaties wordt ook sterk bepaald door de voorraad op dat moment. Hou er dus rekening mee dat een geboekte afspraak steeds kan worden geannuleerd of verzet.

Kan ik mijn afspraak raadplegen, verplaatsen of annuleren?

Je kan als donor in het donorportaal je gemaakte afspraken raadplegen, verplaatsen of annuleren bij ‘Mijn afspraken’.

Je kan hier makkelijk per afspraak de afspraak wijzigen door te klikken op ‘Afspraak wijzigen’. Een afspraak voor bloedplaatjes kan je niet zelf verplaatsen of annuleren. Dit kan in het donorcentrum of telefonisch. Je vindt de contactgegevens van je donorcentrum hier terug.

Wanneer mag ik opnieuw doneren?

Ga naar het donorportaal, open het menu, klik op je eigen naam en klik op 'Mijn profiel'.  
Daar zie je als tweede item ‘Vanaf wanneer mag ik terug doneren' staan met de juiste data.

Deze data kunnen verschillend zijn voor bloed, plasma en bloedplaatjes aangezien hier andere wachttijden voor zijn.

Vul daarnaast voor alle zekerheid ook de donorzelftest in voor je een afspraak maakt en voor je langskomt. Zo weet je of je in aanmerking komt om bloed of plasma te doneren.

Wijzigen gegevens

Kan ik zelf bepalen waar ik doneer?

Waar je doneert bepaal je volledig zelf. In het donorportaal kan je op basis van jouw locatie de dichtstbijzijnde afnameplaats vinden.

Je kan je voorkeurlocaties bovendien zelf aanpassen. Dit doe je door te klikken in het menu op jouw eigen naam en vervolgens te klikken op ‘Voorkeurslocaties’.  Geef hier de gewenste locaties in voor je bloed-, plasma- of bloedplaatjesdonatie.

Waarom kan ik enkel mijn contactgegevens aanpassen en niet mijn adresgegevens?

Klik op het menu en vervolgens op je eigen naam. Kies voor 'Gegevens wijzigen'. Hier kan je jouw telefoonnummer, e-mailadres en taalvoorkeur aanpassen.

Je adresgegevens worden automatisch ingegeven door het inlezen van je eID. Daarom kan je deze niet zelf wijzigen via je account.

Ben je recent verhuisd en wens je deze adreswijziging door te geven, kom dan langs voor een donatie. Hierbij zal je eID opnieuw ingelezen worden en je gegevens aangepast worden. Duurt het nog te lang tot je volgende donatie, stuur dan een bericht naar bloed@rodekruis.be.

Kan ik mijn voorkeur afnameplaats veranderen?

Je kan zelf je afnameplaatsen beheren. Wijzigingen kunnen via 'Voorkeurslocaties' in het menu onder je eigen naam doorgegeven worden.

Kan ik mijn wachtwoord wijzigen?

Je kan je wachtwoord op twee manieren wijzigen.

Wil je je aanmelden en weet je het wachtwoord niet meer van je portaalaccount? Klik dan op 'Wachtwoord vergeten'.

Ben je reeds aangemeld op je portaalaccount en wens je een ander wachtwoord in te stellen? Klik op het menu en vervolgens op je eigen naam. Klik op ‘Wijzig wachtwoord

Opgelet!
Vanuit deze pagina kan je niet meer terug naar het donorportaal tenzij door in je browser zelf terug te gaan naar de voorgaande pagina(‘s). Of keer zelf terug naar het donorportaal.

Wat als ik een ander e-mailadres wil gebruiken dan het e-mailadres dat is ge-linkt aan mijn donornummer?

Heb je nog toegang tot het e-mailadres dat eerder was gelinkt? Onderneem dan volgende stappen:


Meld je aan met je oud e-mailadres.
Open het menu en klik op je eigen naam en kies vervolgens voor ‘Wijzig wachtwoord’.



Klik op de volgende pagina (links bovenaan) op je e-mailadres en kies ‘E-mailadres beheren’.



Geef je nieuw e-mailadres in en klik op de knop 'e-mailadres wijzigen'.

Je ontvangt een bericht op het nieuw gekozen e-mailadres.

Heb je geen toegang meer tot het e-mailadres dat eerder was gelinkt, neem dan contact op met bloed@rodekruis.be.

Heb je een vraag omtrent doneren, dat niet met het donorportaal te maken heeft? Kijk dan bij veelgestelde vragen over doneren.