Veelgestelde vragen pleisterverkoop

Hier vind je het antwoord op vaak gestelde vragen omtrent de Pleisteractie van Rode Kruis-Vlaanderen.

Algemeen

Wanneer is de Pleisteractie?

De tweede Pleisteractie van Rode Kruis-Vlaanderen start op 18 april 2024 en loopt tot en met 2 mei 2024. Gedurende deze periode zal je de pleister via Rode Kruisvrijwilligers, www.koopdepleister.be of geselecteerde lokale handelaars kunnen kopen.

Waarom zou ik mijn lokale afdeling moeten steunen?

Wie een pleister koopt, investeert in de lokale Rode Kruiswerking. Dat is al jaar en dag zo: jij koopt voor € 10 een pleister en de Rode Kruisvrijwilligers in jouw buurt gebruiken die fondsen voor de aankoop van materiaal of voor opleidingen. Zo zorgen ze ervoor dat ze voor jou paraat kunnen staan tijdens de volgende voetbalwedstrijd, festival, fuif… Of gaan langs bij eenzame ouderen in zorgcentra. Zij zetten zich elke dag in om te helpen waar nodig... Met jouw steun zorg je er mee voor dat ze dit werk kunnen blijven voortzetten. Ontdek alles wat ze doen via www.rodekruis.be/injouwbuurt

Wat gebeurt er met de opbrengst van de Pleisteractie?

De opbrengst van dePleisteractie gaat integraal naar de lokale Rode Kruisafdelingen. Zij kunnen de fondsen gebruiken voor de aankoop van materiaal zoals tenten, eerstehulpmateriaal, ziekenwagens… of voor opleidingen. Dankzij jouw steun kunnen ze overal blijven helpen. Je geeft dus zoveel meer dan € 10. Ontdek alles wat ze doen via www.rodekruis.be/injouwbuurt. 

Waarom zijn de stickers vervangen door een pleister?

Uit onderzoek bij de Vlaming en overleg met vrijwilligers blijkt dat de tijd rijp was voor vernieuwing. 50 jaar lang al is Rode Kruis-Vlaanderen relevant. Dat willen we de volgende 50 jaar even hard blijven. Daarom kozen we in 2023 voor een nieuw en duurzaam item, een echt gebruiksvoorwerp: de pleister. Niet alleen nuttig voor iedereen, het item heeft ook een duidelijke link naar de activiteiten van Rode Kruis-Vlaanderen.

Waarom kost de pleister € 10?

Ook de prijs van het nieuwe verkoopitem evolueert mee naar € 10 per stuk. De oude prijs van de sticker, € 5 – of 200 Belgische Frank in de jaren ‘90 – was namelijk sinds 1993 niet meer aangepast, ondanks de inflatie. Met € 10 kunnen we weer meerdere jaren eenzelfde prijs aanhouden.

Waar kan ik de pleister kopen?

Je kan Rode Kruisvrijwilligers vinden aan o.a. kruispunten, op straat, op parkings van warenhuizen… je kan ze overal tegenkomen. Wil je weten waar je in jouw buurt een pleister kan kopen? Surf naar https://www.rodekruis.be/wie-zijn-we/afdelingen/ en contacteer jouw lokale afdeling.

Liever van thuis jouw pleister bestellen? Dat kan door online een pleister te kopen via www.koopdepleister.be.

Kan ik de pleister ook online kopen?

Ja, dat kan! Op www.koopdepleister.be kan je terecht om jouw exemplaar aan te kopen voor een afdeling naar keuze. Ook met de online gekochte pleisters steun je een Rode Kruisafdeling in jouw buurt.

Hoe lang bestaat de Pleisteractie al?

De stickeractie vierde in 2022 zijn 61e verjaardag! Sinds 2023 verkopen onze Rode Kruisvrijwilligers pleisters, met hetzelfde doel. Dit jaar is dus de tweede editie van de Pleisteractie van Rode Kruis-Vlaanderen.

Hoe het allemaal begon? In de jaren ’50 werd het wegennet in België sterk uitgebouwd met steeds meer snelwegen. En in die tijd, toen er nog geen officieel rijbewijs bestond, liep dat niet altijd goed af. Het aantal ongevallen steeg en het Rode Kruis plaatste hulpposten langs de weg. Om die extra kost te financieren, begonnen de vrijwilligers eerst wimpels te verkopen die de autobestuurders aan de antenne van hun wagen konden hangen. Vanaf ’61 werden dat stickers. Enfin, eerst heetten ze nog vignetten. Dit verklaart dus niet alleen waarom we stickers (en nu dus pleisters) verkopen, maar ook hoe de traditie is ontstaan om dat te doen op kruispunten.

Ik heb geen cash geld. Kan ik de pleister ook cashloos aankopen?

Koop je rechtstreeks bij een vrijwilliger? Vraag dan na of cashloos betalen mogelijk is. 

Blijkt cashloos betaling ter plaatse niet mogelijk? Dan kan je nog altijd een pleister online aankopen via www.koopdepleister.be

Ik heb een klacht over mijn gekochte pleister. Waar kan ik terecht?

Als er iets mis is met de door jou gekochte pleister, kan je met ons contact opnemen via contact@rodekruis.be. Ook eventuele ongewenste (allergische) reacties kan je melden via dit mailadres.

Voldoet de pleister aan alle kwaliteitsnormen?

De pleister is geregistreerd conform de Europese Richtlijn op Medische Hulpmiddelen en heeft de vereiste CE-markering. De pleister zelf is hypoallergeen.

De pleisterverpakking voldoet aan de hygiënische normen qua verwerking en verkoop. De verpakking kan achteraf via de PMD-zak worden gerecycleerd. Er zit nu ook een ziplock-sluiting aan zodat je de overgebleven pleisters mooi terug kan wegbergen.

Hoewel de pleisterverpakking UV-bestendig is, geldt dit niet voor de pleister zelf. De lijm van de pleister kan oplossen bij blootstelling aan warmte. Daarom adviseren we je om de pleister uit de buurt van direct zonlicht te houden en te beschermen tegen warmte. Het wordt afgeraden om de pleister op het dashboard van de auto te leggen.

Waarom één lange pleister? Zijn kleinere pleisters niet handiger?

Ons leek het grotere formaat net handiger dan veel kleine pleisters. Want de verwondingen waarvoor je een pleister gebruikt, zijn ook van verschillende groottes. En met deze grote, lange pleister, kan je er zelf op maat een stuk afknippen.