Jij vraagt, wij antwoorden

Hoewel iedereen de stickerverkoop van het Rode Kruis ondertussen wel kent, krijgen we toch nog geregeld dezelfde vragen te horen. Daarom bundelen we hieronder graag de meest gestelde vragen én antwoorden.

 


 

Waarom verkopen jullie een sticker?

In de jaren ’50 wordt het wegennet in België sterk uitgebouwd met steeds meer snelwegen. En in die tijd, toen er nog geen officieel rijbewijs bestond, liep dat niet altijd goed af. Het aantal ongevallen steeg en het Rode Kruis plaatste dan ook hulpposten langs de weg. Om die extra kost te financieren, beginnen de vrijwilligers eerst wimpels te verkopen die de autobestuurders aan de antenne van hun wagen kunnen hangen. Van ’61 worden dat stickers. Enfin, eerst heetten ze nog vignetten. Dit verklaart dus niet alleen waarom we stickers verkopen, maar ook hoe de traditie is ontstaan om dat te doen op kruispunten.

 

Waarom zou ik een sticker moeten kopen?

Omdat de opbrengst ervan integraal naar jouw lokale Rode Kruisafdeling gaat. Vooraan op de sticker kan je lezen waarvoor ze het geld in jouw buurt gebruiken: bijvoorbeeld voor de aankoop van een nieuwe ambulance of materiaal voor de interventiedienst, voor de opleiding van vrjiwilligers,…

Per sticker betaal je 5 euro. Door een sticker te kopen investeer je dus in je eigen omgeving en help je heel wat mensen uit je buurt. Jezelf inbegrepen. Want wie weet, heb jij op een dag zelf hulp nodig.

 

Waar kan ik de sticker dit jaar kopen?

De sticker is dit jaar te koop van 19/4 tot en met 03/05. Je vindt hier [link naar kalenderitem met daarin de locaties] een overzicht terug van de plekken waar je onze vrijwilligers tegen het lijf loopt.

 

Kan ik de sticker ook online kopen?

Neen, net omdat de opbrengst ervan integraal naar de lokale afdelingen gaat. Maar we blijven deze mogelijkheid bekijken naar de toekomst toe.

 

1823

Totaal aantal gepresteerde uren, onbezoldigd

62

totaal aantal preventieve diensten 2017

40

vrijwilligers