Na 60 jaar Rode Kruissticker.... een waardige opvolger

In 2023 steunt de Vlaming zijn lokale Rode Kruisafdeling door een pleister te kopen. Want we steken onze belangrijkste fondsenwervingsactie in een nieuw jasje.

Een klein stukje geschiedenis :

In de jaren vijftig wordt het weggennet in België sterk uitgebouwd met steeds meer snelwegen. En in die tijd, toen er nog geen officieel rijbewijs bestond, liep dat niet altijd goed af. Het aantal ongevallen steeg en het Rode Kruis plaatste dan ook hulpposten langs de weg.

Van wimpels over vignetten tot stickers

Om die extra kost te financieren, beginnen de vrijwilligers eerst wimpels te verkopen die de autobestuurders aan de antenne van hun wagen kunnen hangen. Vanaf 1961 worden dat stickers. Enfin, eerst heetten ze nog “vignetten”.  Dit verklaart dus niet alleen waarom we stickers verkopen, maar ook hoe de traditie is ontstaan om dat te doen op kruispunten.

Pas in de jaren '80 ontstaat de gewoonte om stripfiguren de voorkant van de sticker te laten sieren. De spits werd in 1983 afgebeten door de Smurfen.  Het is een traditie die nog steeds voortleeft en die we graag in stand houden!

Playmobil breekt records

Dat onze vrijwilligers ieder jaar opnieuw met heel veel enthousiasme stickers op pad gaan om zoveel mogelijk stickers te verkopen, mag duidelijk zijn uit de verkoopcijfers van afgelopen jaren. Sinds 2015 zien we het aantal verkochte stickers toenemen met een absoluut record in 2019! De combinatie van ijverige verkopers én de aanwezigheid van Playmobil-figuurtjes op de cover van de sticker zorgden toen voor een verkoop van maar liefst 661.000 stickers.

Vernieuwing

Uit onderzoek bij de Vlaming blijkt dat de tijd rijp is voor vernieuwing. 50 jaar lang al is Rode Kruis-Vlaanderen relevant. Dat willen we de volgende 50 jaar even hard blijven. Daarom kiezen voor een nieuw en duurzaam item, een echt gebruiksvoorwerp: de pleister. Niet alleen nuttig voor iedereen, het item heeft ook een duidelijke link naar de activiteiten van het Rode Kruis.