Wie zijn wij?
De Rode Kruis afdeling van Diest is een lokale afdeling van het Rode Kruis Vlaanderen, gevestigd in de Belgische stad Diest. Deze afdeling maakt deel uit van de internationale Rode Kruis-beweging, die wereldwijd hulp biedt op het gebied van noodhulp, gezondheidszorg, en sociale ondersteuning.
De afdeling draait voornamelijk op vrijwilligers, die zich inzetten om de lokale gemeenschap te helpen en ondersteunen in tijden van nood en actief is in de regio's Diest, Scherpenheuvel, Bekkevoort en Kortenaken.
We helpen dicht bij en ver weg
Het Rode Kruis is de grootste humanitaire organisatie ter wereld. Wereldwijd zijn we actief met meer dan 180 nationale verenigingen, 17 miljoen actieve vrijwilligers en honderdduizenden vaste medewerkers.
In Vlaanderen zijn er zo’n 250 lokale afdelingen. Door deze sterke verankering in heel Vlaanderen staat onze afdeling heel dicht bij de bevolking. Zo kunnen we noden snel opsporen en helpen.
Onze vrijwilligers helpen
Wat we doen, is misschien niet altijd zichtbaar. Maar het betekent wel een wereld van verschil voor de mensen die op ons rekenen. We helpen op vlak van rampenbestrijding, zelfredzaamheid en bloedvoorziening.
We doen daarvoor maximaal beroep op vrijwilligers. Onze vrijwilligers helpen op verschillende manieren en zijn de spil van onze afdeling.
Het Afdelingscomité is het bestuursorgaan van een afdeling. Het is verantwoordelijk voor de operationele taken van de afdeling. Het bepaalt dus het beleid van de afdeling, voert het uit en volgt het op. Daarvoor komen de leden minstens zes keer per jaar samen voor een vergadering. Dat kan ook via een online vergadering. Het Afdelingscomité wordt geleid door de afdelingsvoorzitter. Verder bestaat het Afdelingscomité onder meer uit de verantwoordelijken van de disciplines, de secretaris, de penningmeester, de econoom, de (optionele) hoofdarts en de (optionele) apotheker. Elke takenpakket kan ook over een team vrijwilligers verdeeld worden. Een goed functionerende afdeling beschikt over een Afdelingscomité dat samengesteld is conform het Handvest. In een ideale situatie zijn alle voorziene officiële functies ingevuld.
Afdelingscomité 2025 tot 2029
Afdelingsvoorzitter: Dhr. Martijn Schrey
De voorzitter is de vertegenwoordiger van het Rode Kruis in zijn werkgebied. Hij voert de relaties met de lokale overheden. Hij zit de vergaderingen voor van het Afdelingscomité en hij woont de vergaderingen bij van de hogere organen waartoe hij behoort en zorgt voor informatie en communicatie hierover. De voorzitter kan te allen tijde alle vergaderingen van zijn niveau of van al zijn lagere niveaus bijwonen. Hij zorgt voor een optimale samenstelling van zijn afdelingscomité en organiseert de jaarlijkse evaluatie ervan. Hij waakt over de implementatie van de strategie en de naleving van het deugdelijk bestuur. Hij ziet toe op de operationele werking en heeft een nauwe, onafhankelijke samenwerking met de operationele leidinggevende(n).
De voorzitter is bereikbaar via voorzitter@diest.rodekruis.be ofwel via mobiel: 0499618393
Afdelingsondervoorzitter: Dhr. Kristof Vlaeyen
De ondervoorzitter staat de voorzitter bij in het uitvoeren van zijn taken. Hij kan de voorzitter indien nodig vervangen voor een korte periode.
Secretaris: Mevr. Joke Hermans
De secretaris is, onder de verantwoordelijkheid van de voorzitter, belast met de administratie. Zij zorgt voor de uitnodigingen van de vergaderingen en stelt de notulen op. Zij behandelt de verzekeringsdossiers. Daarnaast is zij verantwoordelijk voor het beheer van het vrijwilligersbestand in CRM, het archief en de dossiers van de eervolle onderscheidingen.
Econoom: Mevr. Monique Jacobs
De econoom is verantwoordelijk voor het onderhoud van de lokalen en van het materiaal, waarvan zij een gedetailleerde inventaris bijhoudt. Zij inspecteert het materiaal en staat ervoor in dat het steeds gebruiksklaar is. Zij helpt de secretaris bij de behandeling van de verzekeringsdossiers en bezorgt haar hiervoor de nodige inlichtingen, zowel over het materiaal als de gebouwen.
Afdelingshoofdarts: Dr. Carl Steylaerts
De hoofdarts is verantwoordelijk voor de medische aspecten van de door de afdeling georganiseerde activiteiten. Zij onderhoudt contacten met de artsen uit het werkgebied van de afdeling. Bij examens met een medische inhoud maakt zij deel uit van de examenjury.
Penningmeester: Dhr. Raf Janse
De penningmeester staat, onder de verantwoordelijkheid van de voorzitter, in voor het financieel beheer en houdt de rekeningen bij. Hij brengt regelmatig verslag uit bij het Afdelingscomité. Hij zorgt ervoor dat het financieel verslag tijdig aan het gemeenschapsniveau wordt overgemaakt, na goedkeuring door het Afdelingscomité. In samenwerking met de verschillende verantwoordelijken voor de disciplines stelt de penningmeester het begrotingsontwerp op en voert hij de begrotingscontrole uit. De penningmeester zorgt voor de continue opvolging van de begroting. Hij bewaakt de financiële stromen en stuurt tijdig signalen uit over tekorten of overschotten op de verschillende begrotingsposten.
PR & Werving: VACANT (waargenomen door Dhr. Kristof Vlaeyen)
Als lid van het Afdelingscomité speelt de PR & werver een sleutelrol in het organiseren van en stimuleren tot werving van nieuwe vrijwilligers. Zo draagt hij/zij ertoe bij dat er voldoende actieve en competente vrijwilligers in de afdeling zijn om de doelstellingen van Rode Kruis Vlaanderen te realiseren. Daarnaast speelt hij/zij ook een sleutelrol in het organiseren van en stimuleren tot warm onthaal van die nieuwe vrijwilligers. Essentieel is het organiseren van en stimuleren tot fondsenwervingsactiviteiten. Zo helpt hijzij bij het werven van voldoende financiële middelen om de werking van de afdeling te garanderen. Hierbij is het belangrijk om zorg te dragen voor het imago van de afdeling. Werving van vrijwilligers en/ of fondsen vraagt immers dat je continu zorgt draagt voor het positieve imago van de afdeling. Interne en externe communicatie is onmisbaar. Hij/zij staat ook in voor het onderhoud van de publieke afdelingswebsite en sociale media/ Facebookpagina.
HEB JIJ INTERESSE IN DEZE FUNCTIE? MAIL DAN ONMIDDELIJK NAAR: voorzitter@diest.rodekruis.be
Verantwoordelijke bloed geven: Dhr. Louis Vleugels
De verantwoordelijke Bloed geven is belast met de promotie van bloed geven, met de rekrutering van nieuwe bloedgevers, de opvang van de bloedgevers tijdens de collecte en met de huldiging van de verdienstelijke bloed- en plasmagevers.
Verantwoordelijke hulpdienst: Dhr. Tim Daems
De verantwoordelijke Hulpdienst is belast met de organisatie, de werking en de inzet van de Hulpdienst: de preventieve diensten, de ziekenwagendiensten en de voorbereiding en uitvoering van de dringende hulpverlening bij ramp.
Verantwoordelijke Internationale Samenwerking: VACANT (waargenomen door Dhr. Martijn Schrey)
De verantwoordelijke Internationale Samenwerking sensibiliseert en bevordert de betrokkenheid van de vrijwilligers en van de bevolking bij alle facetten van de internationale samenwerking. Hieronder zitten vervat: de internationale acties, Restoring Family Links, en de verspreiding van de kennis van het internationaal humanitair recht en de fundamentele beginselen van het Rode Kruis. Hij/zij coördineert de activiteiten die uit zijn/haar taken voortvloeien.
HEB JIJ INTERESSE OM DEZE FUNCTIE UIT TE VOEREN? MAIL DAN ONMIDDELIJK NAAR: voorzitter@diest.rodekruis.be
Verantwoordelijke Jeugd/Jongerenbeleid : VACANT (waargenomen door Dhr. Martijn Schrey)
De verantwoordelijke Jeugd is verantwoordelijk voor de activiteiten van Jeugd Rode Kruis en is ook verantwoordelijke Jongerenbeleid. Hij/zij ondersteunt en begeleidt kinderen en jongeren binnen de Rode Kruiswerking en coördineert alle activiteiten die specifiek voor kinderen en jongeren georganiseerd worden. Hij/zij kan hiertoe aanvullende initiatieven starten.
Als er in de afdeling geen Jeugd Rode Kruis is, wordt een afdelingsverantwoordelijke Jongerenbeleid aangesteld. Zijn/haar opdracht is enerzijds het werven en behouden van jonge vrijwilligers om de doelstellingen van Rode Kruis-Vlaanderen te realiseren. Hij/zij draagt ook bij tot het scheppen van een jongerenvriendelijke organisatie, stimuleert de oprichting van Jeugd Rode Kruis, is de spreekbuis voor de jonge vrijwilligers en past de externe communicatie aan jongeren aan.
HEB JIJ INTERESSE OM DEZE FUNCTIE UIT TE VOEREN? MAIL DAN ONMIDDELIJK NAAR: voorzitter@diest.rodekruis.be
Verantwoordelijke Sociale Hulpverlening : VACANT
De verantwoordelijke Sociale Hulpverlening is belast met de organisatie van de sociale activiteiten van een afdeling. Zij staat in voor het uitdiepen en verbreden van de zorgactiviteiten.
HEB JIJ INTERESSE OM DEZE FUNCTIE UIT TE VOEREN? MAIL DAN ONMIDDELIJK NAAR: voorzitter@diest.rodekruis.be
Verantwoordelijke vorming: VACANT (waargenomen door Dhr. Martijn Schrey)
De verantwoordelijke Vorming is belast met de organisatie van de cursussen van de discipline Vorming en van de activiteiten voor gezondheidspromotie. Zij staat in voor de continuïteit en de kwaliteit van het eerstehulponderricht. Dit doet zij onder meer door ervoor te zorgen dat er steeds voldoende kandidaatlesgevers en -medewerkers aan de ongevallensimulatie gerekruteerd worden.
HEB JIJ INTERESSE OM DEZE FUNCTIE UIT TE VOEREN? MAIL DAN ONMIDDELIJK NAAR: voorzitter@diest.rodekruis.be
Verantwoordelijke zorgbib: VACANT
De verantwoordelijke Zorgbib is belast met de organisatie van de werking van de bibliotheekwerkingen in de zorgsector in het werkgebied van de afdeling. Zij is de contactpersoon voor alle uitleenpunten in haar werkgebied.
HEB JIJ INTERESSE OM DEZE FUNCTIE UIT TE VOEREN? MAIL DAN ONMIDDELIJK NAAR: voorzitter@diest.rodekruis.be