Hulpverlening tijdens Trein- en giframp bij Wetteren
De trein- en giframp bij Wetteren ontstond na een spoorwegongeval op spoorlijn 50 (Brussel – Gent) waarbij een goederentrein net buiten het ten oosten van Wetteren gelegen station van Schellebelle ontspoorde en enkele ketelwagens met 300 ton acrylonitril na een explosie in brand vlogen. Bovendien vervoerde de trein ook enkele ketelwagens 1,3-butadieen. Het ongeval vond plaats op 4 mei 2013 rond 2.00 uur, nabij de spoorwegtunnel van de Victor Van Sandelaan te Wetteren.
Als gevolg van het ongeluk is de provinciale fase van het rampenplan afgeroepen, waarbij volgens het reglement de provinciegouverneur instaat voor de coördinatie. Op het moment van het ongeluk was dit voor Oost-Vlaanderen Jan Briers.
De bewoners in de nabije omgeving werden geëvacueerd. Bijna 2.000 mensen moesten hun huizen enkele dagen verlaten en konden pas terug als er geen giftige dampen meer uit het riool kwamen. Het duurde drie dagen voordat de eerste bewoners in de omgeving van het ongeval weer terug konden in hun huizen. De bewoners die vlak bij de plaats van de ramp woonden konden op 22 en 23 mei, een kleine 3 weken na de ramp, terugkeren naar hun huis.