Support burgervrijwilligers

We helpen je graag met onze video's, tips en veel gestelde vragen.

Video: ze tonen je hoe het systeem werkt

Video: hoe mij inschrijven in een team?

Hoe kan ik een inschrijving maken op een vrijwilligersteam? (app)

Hoe kan ik een inschrijving maken op een vrijwilligersteam? (website)

Video: hoe inschrijving annuleren

Hoe kan ik een inschrijving annuleren? (app)

Hoe kan ik een inschrijving annuleren? (website)

Video: hoe mijn profiel wijzigen

Hoe kan ik mijn profiel wijzigen? (app)

Hoe kan ik mijn profiel wijzigen? (website)

Video: hoe filteren in mijn hulpvragen

Hoe filteren op de vrijwilligersteams van één hulpvrager (app)

Hoe filteren op de vrijwilligersteams van één hulpvrager (website)

Handige tips om snel je weg te vinden in het plaform en de app

Kijk je profielinstellingen na en zie zo de hulpvragen die bij jou passen.

Je ziet en ontvangt hulpvragen op basis van jouw persoonlijke voorkeur en gegevens. Deze persoonlijke gegevens zijn opgeslagen in je account onder ‘mijn profiel’. Het is dan ook belangrijk dat je profiel volledig en correct ingevuld is. Alleen zo kunnen we je hulpvragen uit jouw buurt sturen.

Wat kan er mis lopen?

  • Jouw adres is nog niet ingevuld.
  • Jouw adres is niet helemaal juist geregistreerd omdat er info ontbreekt, bv. de straatnaam. 
  • Je geboortedatum is niet juist geregistreerd.

 Kijk nu of je profiel correct is ingevuld en opgeslagen.

VIDEO: Deze video toont je hoe je jouw profielinstellingen kan nakijken of aanpassen.

Lukt het niet of wil het platform jouw gegevens niet juist opslaan? Stuur dan een mailtje met je naam en de juiste info naar socialehulpverlening@rodekruis.be  

Hoe pas ik mijn interessegebieden aan in mijn persoonlijk account?

Tijdens de coronacrisis, de watersnood in Wallonië en de crisis in Oekraïne hebben heel wat vrijwilligers zich ingezet via het platform voor Burgervrijwilligers. Het platform is ondertussen verder ontwikkeld en ingedeeld in verschillende interessegebieden. Als vrijwilliger kan je deze zelf beheren in je account. Op deze manier kan je ervoor zorgen dat je enkel hulpvragen krijgt die overeenkomen met jouw interesses. 


Hoe je interessegebieden aanpassen?

Via de website Burgervrijwilligers Rode Kruis-Vlaanderen: 
Kies na het inloggen rechtsboven ‘Mijn profiel’ en klik daarna op ‘Voorkeuren’. Vink vervolgens de interessegebieden aan waarvoor je hulpvragen wil zien of ontvangen. Kies daarna ‘Persoonlijke gegevens wijzigen’.

VIDEO: Deze video toont hoe je jouw interessegenieden kan nakijken of aanpassen (web)

Via de app:
Kies bovenaan links op de drie horizontale streepjes en klik vervolgens op ‘Mijn profiel’. Kies dan ‘Preferences’ (Voorkeuren). Vink de interessegebieden aan waarvoor je hulpvragen wil zien of ontvangen. Kies onderaan ‘Opslaan’.

VIDEO: Deze video toont hoe je jouw interessegenieden kan nakijken of aanpassen (app)

Wacht niet alleen op een uitnodigingsmail maar volg de hulpvragen zelf op.

Niet voor alle hulpvragen wordt er een mail verstuurd. Er wordt enkel een mailtje uitgestuurd als een hulpvrager een nieuw vrijwilligersteam zoekt en de shiften moeilijk of niet tijdig ingevuld raken. De mail wordt dus enkel uitgestuurd als de nood hoog is! Op deze manier ontvang jij ook niet teveel mails.

Omdat je niet alle hulpvragen op mail ontvangt, is het dus wel nodig om regelmatig in te loggen of op de app te kijken welke hulpvragen er in jouw buurt zijn.

Om de hulpvragen snel en actief op te volgen, is de app heel erg handig. Bekijk daarom zeker onze tip: gebruik de app op je smartphone (telefoon) of tablet.

Zie je teveel hulpvragen? Gebruik de handige filterfunctie.

Als je teveel hulpvragen ziet, is het handig om filters te gebruiken. Je kan hulpvragen kiezen of uitsluiten op basis van deze filters: op ‘hulpvrager’ (naam hulpvrager), op ‘werkplek’ of ‘woon-werk-afstand’, de ‘dag’ waarop je kan helpen… Er is zelfs een kalender om aan te geven wanneer je niet beschikbaar bent. Dan zie je geen hulpvragen voor die periode. 

VIDEO: Deze video toont je de filters die je kan gebruiken, zowel op de website als in de app. 

De hulpvragen kan je overal bekijken. Gebruik ook onze app op je smartphone of tablet!

Via onze mobiele app kan je de hulpvragen snel op je telefoon raadplegen. Het voordeel is dat je hier maar één keer moet inloggen met je e-mailadres en paswoord. Bij je volgende bezoekjes kan je alles automatisch bekijken en beantwoorden. Handig!

Hoe doe je dit?

Ga op je smartphone of tablet naar Google Play store (Android) of de Apple App Store (iOS) en download de app ‘Rode Kruis-Vlaanderen: Registreer en help’. Je herkent de app aan het uitgestoken handje.

Een antwoord op veelgestelde vragen

Wat moet ik doen als ik niet aanwezig kan zijn op een ingeplande shift (vrijwilligersteam)?

Annuleer zo snel mogelijk je shift in het platform. Dit filmpje legt je uit hoe je een inschrijving annuleert.

Indien je kort voor aanvang je shift moet annuleren, neem dan contact op met de hulpvrager. Contactgegevens vind je op het briefingsdocument dat je ontvangt bij elke inschrijving van een shift.   

Wat als ik mijn wachtwoord vergeten ben?

Ga naar platform burgervrijwilligers

Onder het blauwe kader ‘Inloggen’ staat: ‘wachtwoord vergeten?’. Klik dit aan en geef je mailadres in. Vervolgens kun je een nieuw wachtwoord aanmaken.

Hoe schakel ik mails uit voor de dagen dat ik toch niet beschikbaar ben?

Om geen meldingen meer te ontvangen voor de dagen waarop je niet inzetbaar bent moet je deze dagen/momenten/periodes als ‘niet beschikbaar’ aangeven in de kalender in je profiel. Voor die de dagen/momenten/periodes ontvang je dan geen vragen meer. 

Voor dagen waarop je niets hebt ingegeven krijg je dus altijd uitnodigingen. Dit komt omdat veel vrijwilligers hun beschikbaarheden niet instellen en anders niets zouden ontvangen of zien. 

Je krijgt dus mails voor: 

  • de dagen/momenten/periodes waarop je ‘beschikbaar’ hebt ingesteld
  • de dagen/momenten/periodes waarvoor je niets hebt ingesteld

VIDEO: Deze video toont je hoe je jouw profielinstellingen kan nakijken of aanpassen.

Hoe kan ik mij uitschrijven als burgervrijwilliger?

Je kan je account zelf stopzetten. Ga hiervoor in je account naar ‘Mijn profiel’ en kijk onder ‘Instellingen’. Klik vervolgens op ‘Account stoppen’.

Welke taken mag ik niet uitvoeren als logistiek vrijwilliger?

Hulpvragers maken een nieuw vrijwilligersteam aan als ze hulp nodig hebben. Bij elk vrijwilligersteam staat een korte omschrijving van de gevraagde profielen en taken. De meeste taken zijn logistieke taken waarvoor geen diploma of vooropleiding nodig is. Voer als vrijwilliger geen taken uit waarvoor je niet de juiste vooropleiding hebt gevolgd.

Ben ik verzekerd tijdens mijn inzet als burgervrijwilliger?

Rode Kruis-Vlaanderen brengt je ook in contact met andere organisaties (bvb. steden en gemeenten) die tijdelijk en dringend burgervrijwilligers nodig hebben: deze organisatie(s) engageren zich om een verzekering af te sluiten voor de burgervrijwilligers die ingezet worden, het vergoeden van eventuele onkosten en in het algemeen het naleven van de van toepassing zijnde regelgeving voor het inzetten van vrijwilligers. 

Een aandachtspunt daarbij is dat we op de hoogte moeten zijn van je inzet. Je bent dus alleen verzekerd voor je inzet als deze correct zijn ingegeven in het platform.

Ik ben (tijdelijk) werkloos, moet ik documenten in orde maken voor de RVA?

Neen. 

Het Rode Kruis en de RVA hebben een overeenkomst gesloten zodat vrijwilligers geen individuele aangifte moeten indienen of melding moeten maken van hun vrijwilligerswerk bij Rode Kruis-Vlaanderen (tenzij het gaat om Niet-Dringend Liggend Ziekenvervoer). De inzet is beperkt tot 28 uur per week. 

Ondervind je toch problemen of heb je verdere vragen? Neem dan contact met ons op via socialehulpverlening@rodekruis.be.

Kan ik mij inzetten als burgervrijwilliger terwijl ik arbeidsongeschikt ben?

We verwijzen je graag door naar de volgende informatie:

https://www.riziv.fgov.be/nl/themas/arbeidsongeschiktheid/werknemers-werklozen/Paginas/arbeidsongeschiktheid-vrijwilligerswerk-verrichten.aspx 

Daarin staat: Als arbeidsongeschikte werknemer mag u vrijwilligerswerk verrichten dat verenigbaar is met uw gezondheidstoestand, zonder uw arbeidsongeschiktheid te beëindigen. Het is de adviserend arts van uw ziekenfonds die moet vaststellen dat het vrijwilligerswerk met uw algemene gezondheidstoestand verenigbaar is.

Je adviserend arts van jouw ziekenfonds zal je ook laten weten welk(e) document(en) ingevuld dienen te worden, indien dat van toepassing is. 

Waar kan ik terecht als ik nood heb aan een gesprek? 

Je kan alijd bij ons terecht. Via ons centrale nummer 105 kan je een gesprek aanvragen met vrijwilligers van DSI (Dringende Sociale Interventie). Iemand zal jou terugbellen en een luisterend oor aanbieden.

Op de zorgpagina voor vrijwilligers vind je ook meer informatie en tips.

Nog een andere vraag?

Neem gerust contact met ons op via socialehulpverlening@rodekruis.be.