Support crisisvrijwilligers

We helpen je graag met onze video's, tips en veel gestelde vragen.

Video: ze tonen je hoe het systeem werkt

Video: hoe mij inschrijven in een team?

Hoe kan ik een inschrijving maken op een vrijwilligersteam? (app)

Hoe kan ik een inschrijving maken op een vrijwilligersteam? (website)

Video: hoe inschrijving annuleren

Hoe kan ik een inschrijving annuleren? (app)

Hoe kan ik een inschrijving annuleren? (website)

Video: hoe mijn profiel wijzigen

Hoe kan ik mijn profiel wijzigen? (app)

Hoe kan ik mijn profiel wijzigen? (website)

Video: hoe filteren in mijn hulpvragen

Hoe filteren op de vrijwilligersteams van één hulpvrager (app)

Hoe filteren op de vrijwilligersteams van één hulpvrager (website)

Handige tips om snel je weg te vinden in het plaform en de app

Kijk je profielinstellingen na en zie zo de hulpvragen die bij jou passen.

Je ziet en ontvangt hulpvragen op basis van jouw persoonlijke voorkeur en gegevens. Deze persoonlijke gegevens zijn opgeslagen in je account onder ‘mijn profiel’. Het is dan ook belangrijk dat je profiel volledig en correct ingevuld is. Alleen zo kunnen we je hulpvragen uit jouw buurt sturen.

Wat kan er mis lopen?

  • Jouw adres is nog niet ingevuld.
  • Jouw adres is niet helemaal juist geregistreerd omdat er info ontbreekt, bv. de straatnaam. 
  • Je geboortedatum is niet juist geregistreerd.

 Kijk nu of je profiel correct is ingevuld en opgeslagen.

VIDEO: Deze video toont je hoe je jouw profielinstellingen kan nakijken of aanpassen.

Lukt het niet of wil het platform jouw gegevens niet juist opslaan? Stuur dan een mailtje met je naam en de juiste info naar socialehulpverlening@rodekruis.be  

Wacht niet alleen op een uitnodigingsmail maar volg de hulpvragen zelf op.

Niet voor alle hulpvragen wordt er een mail verstuurd. Er wordt enkel een mailtje uitgestuurd als een hulpvrager een nieuw vrijwilligersteam zoekt en de shiften moeilijk of niet tijdig ingevuld raken. De mail wordt dus enkel uitgestuurd als de nood hoog is! Op deze manier ontvang jij ook niet teveel mails.

Omdat je niet alle hulpvragen op mail ontvangt, is het dus wel nodig om regelmatig in te loggen of op de app te kijken welke hulpvragen er in jouw buurt zijn.

Om de hulpvragen snel en actief op te volgen, is de app heel erg handig. Bekijk daarom zeker onze tip: gebruik de app op je smartphone (telefoon) of tablet.

Zie je teveel hulpvragen? Gebruik de handige filterfunctie.

Als je teveel hulpvragen ziet, is het handig om filters te gebruiken. Je kan hulpvragen kiezen of uitsluiten op basis van deze filters: op ‘hulpvrager’ (naam hulpvrager), op ‘werkplek’ of ‘woon-werk-afstand’, de ‘dag’ waarop je kan helpen… Er is zelfs een kalender om aan te geven wanneer je niet beschikbaar bent. Dan zie je geen hulpvragen voor die periode. 

VIDEO: Deze video toont je de filters die je kan gebruiken, zowel op de website als in de app. 

De hulpvragen kan je overal bekijken. Gebruik ook onze app op je smartphone of tablet!

Via onze mobiele app kan je de hulpvragen snel op je telefoon raadplegen. Het voordeel is dat je hier maar één keer moet inloggen met je e-mailadres en paswoord. Bij je volgende bezoekjes kan je alles automatisch bekijken en beantwoorden. Handig!

Hoe doe je dit?

Ga op je smartphone of tablet naar Google Play store (Android) of de Apple App Store (iOS) en download de app ‘Rode Kruis-Vlaanderen: Registreer en help’. Je herkent de app aan het uitgestoken handje.

Een antwoord op veelgestelde vragen

Wat moet ik doen als ik niet aanwezig kan zijn op een ingeplande shift (vrijwilligersteam)?

Annuleer zo snel mogelijk je shift in het platform. Dit filmpje legt je uit hoe je een inschrijving annuleert.

Indien je kort voor aanvang je shift moet annuleren, neem dan contact op met de hulpvrager. Contactgegevens vind je op het briefingsdocument dat je ontvangt bij elke inschrijving van een shift.   

Wat als ik mijn wachtwoord vergeten ben?

Ga via deze link naar het platform: https://crisisvrijwilligers.rodekruis.be/nl 

Onder het blauwe kader ‘Inloggen’ staat: ‘wachtwoord vergeten?’. Klik dit aan en geef je mailadres in. Vervolgens kun je een nieuw wachtwoord aanmaken.

Hoe schakel ik mails uit voor de dagen dat ik toch niet beschikbaar ben?

Om geen meldingen meer te ontvangen voor de dagen waarop je niet inzetbaar bent moet je deze dagen/momenten/periodes als ‘niet beschikbaar’ aangeven in de kalender in je profiel. Voor die de dagen/momenten/periodes ontvang je dan geen vragen meer. 

Voor dagen waarop je niets hebt ingegeven krijg je dus altijd uitnodigingen. Dit komt omdat veel vrijwilligers hun beschikbaarheden niet instellen en anders niets zouden ontvangen of zien. 

Je krijgt dus mails voor: 

  • de dagen/momenten/periodes waarop je ‘beschikbaar’ hebt ingesteld
  • de dagen/momenten/periodes waarvoor je niets hebt ingesteld

VIDEO: Deze video toont je hoe je jouw profielinstellingen kan nakijken of aanpassen.

Hoe kan ik mij uitschrijven als crisisvrijwilliger?

Je kan je account zelf stopzetten. Ga hiervoor in je account naar ‘Mijn profiel’ en kijk onder ‘Instellingen’. Klik vervolgens op ‘Account stoppen’.

Welke taken kunnen onder mijn takenpakket vallen?

Het crisisvrijwilligersproject focust zich vooral op ondersteuning bij logistieke taken. De lijst hieronder zijn voorbeelden die daaronder kunnen vallen. Belangrijk is dat je geen taken uitvoert waarvoor je niet bevoegd bent, bv. omdat je niet het juiste diploma of de juiste opleiding voor hebt. Zie ook 'welke taken mag ik niet uitvoeren'.

Keuken-gerelateerde taken: 

  • Voorbereiden maaltijden en dranken 
  • Bedelen maaltijden en/of drank 
  • Afruimen 
  • Afwassen 

Huishoudelijke taken: 

  • Bedden opdekken 
  • Ondersteuning bij was (vuile was ophalen, propere was aannemen, bedelen,…) 
  • Boodschappen uitdelen 
  • Strijken 

Schoonmaaktaken: 

  • Desinfecteren van oppervlakken en ruimtes 
  • Poetsen van ruimtes 
  • Afval verwijderen 

Vervoer en verdeling materialen: 

  • Pakketten ontvangen 
  • Materialen tot bestemming brengen 
  • Postverdeling (brieven, kranten,..) 

Onthaal of administratieve taken: 

  • Administratie m.b.t. organisatie bezoek 
  • Onthaal 
  • Registratie 
  • Informatie geven 
  • Opnemen/beantwoorden telefoon 

Begeleiding bewoner/bezoek: 

  • Wandelen met bewoner 
  • Ontvangst familie voor bezoek (richtlijnen meegeven, mondmasker uitdelen,…) 
  • Bewoner naar bezoekersruimte brengen 
  • Begeleiding bij verplaatsingen van bewoners 
  • Individuele animatie (lezen, spelletjes,…) 

Hulp bij communicatie 

  • Voorbereiden Skype of Facetime gesprekken met familie/vrienden 
  • Begeleiden Skype of Facetime gesprekken 

Externe taken

  • Boodschappen doen voor bewoners/inwoners 
  • Boodschappen afrekenen via OCMW 
  • Maaltijden met auto leveren 

Welke taken mag ik niet uitvoeren als logistiek vrijwilliger?

Zorginstellingen maken een nieuw vrijwilligersteam aan als ze hulp nodig hebben. Bij elk vrijwilligersteam staat een korte omschrijving van de gevraagde profielen en taken. 

Vrijwilligers zonder zorgopleiding kunnen alleen logistieke taken opnemen. Dit wil zeggen dat je bijvoorbeeld wel een maaltijd mag voorbereiden en uitdelen, maar niet dat je deze mensen eten of drinken mag geven (voeding of drinken naar de mond brengen). Omwille van mogelijke slikproblemen is dit een taak voor verzorgenden en verpleegkundigen. Ook andere zorgtaken, zoals wassen en kleden zijn voorbehouden voor het zorgpersoneel.

Ben ik verzekerd tijdens mijn inzet als crisisvrijwilliger?

Ja. Je bent tijdens je inzet als crisisvrijwilliger verzekerd voor letsel na ongeval, burgerlijke aansprakelijkheid en rechtsbijstand. De verzekering geldt niet bij ziekte, besmetting of de gevolgen daarvan. 

Een aandachtspunt daarbij is dat we op de hoogte moeten zijn van je inzet. Je bent dus alleen verzekerd voor je inzet als deze correct zijn ingegeven in het platform. 

Ik ben (tijdelijk) werkloos, moet ik documenten in orde maken voor de RVA?

Neen. 

Het Rode Kruis en de RVA hebben een overeenkomst gesloten zodat vrijwilligers geen individuele aangifte moeten indienen of melding moeten maken van hun vrijwilligerswerk bij Rode Kruis-Vlaanderen (tenzij het gaat om Niet-Dringend Liggend Ziekenvervoer). De inzet is beperkt tot 28 uur per week. 

Ondervind je toch problemen of heb je verdere vragen? Neem dan contact met ons op via socialehulpverlening@rodekruis.be.

Kan ik mij inzetten als crisisvrijwilliger terwijl ik arbeidsongeschikt ben?

We verwijzen je graag door naar de volgende informatie:

https://www.riziv.fgov.be/nl/themas/arbeidsongeschiktheid/werknemers-werklozen/Paginas/arbeidsongeschiktheid-vrijwilligerswerk-verrichten.aspx 

Daarin staat: Als arbeidsongeschikte werknemer mag u vrijwilligerswerk verrichten dat verenigbaar is met uw gezondheidstoestand, zonder uw arbeidsongeschiktheid te beëindigen. Het is de adviserend arts van uw ziekenfonds die moet vaststellen dat het vrijwilligerswerk met uw algemene gezondheidstoestand verenigbaar is.

Je adviserend arts van jouw ziekenfonds zal je ook laten weten welk(e) document(en) ingevuld dienen te worden, indien dat van toepassing is. 

Waar kan ik terecht als ik nood heb aan een gesprek? 

Je kan alitjd bi ons terecht. Via ons centrale nummer 105 kan je een gesprek aanvragen met vrijwilligers van DSI (Dringende Sociale Interventie). Iemand zal jou terugbellen en een luisterend oor aanbieden.

Op de zorgpagina voor vrijwilligers vind je ook meer informatie en tips.

×

      De websites van Rode Kruis-Vlaanderen maken gebruik van cookies om jouw bezoek zo vlot mogelijk te laten verlopen. We installeren noodzakelijke en technische cookies voor het goed functioneren van deze websites. Daarnaast gebruiken we analytische en advertising cookies om het algemeen gebruik van de websites te meten en verbeteren. Geef hieronder aan dat je akkoord bent met ons cookiebeleid om verder te surfen.

          Deze noodzakelijke cookies zorgen dat alle onderdelen van de website goed werken. Deze cookies mogen wij plaatsen zonder toestemming. Door verder te surfen op onze websites ga je akkoord met het gebruik van de noodzakelijke cookies. 

          We gebruiken cookies voor functionele doeleinden. Dit wil zeggen dat deze cookies noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van onze websites.  Deze cookies identificeren en houden jouw (taal)voorkeuren bij en registeren of je cookies hebt geaccepteerd.

          We gebruiken cookies voor analytische doeleinden. Deze cookies verzamelen informatie over de technische gegevens van de uitwisseling of over het gebruik van de websites (bezochte pagina’s, gemiddelde duur van het bezoek,…), dit om de werking van de site te verbeteren. We doen hiervoor beroep op Google Analytics (in overeenstemming met de Google Analytics Terms of Use: https://www.google.com/analytics/terms/us.html).

          We gebruiken cookies voor advertising. Deze cookies geven ons statistieken (die niet herleidbaar zijn tot individuele gebruikers) om onze online communicatie over en werving voor onze activiteiten op diverse kanalen te verbeteren en af te stemmen op maat van jouw behoeften. Door deze cookies te aanvaarden, aanvaard je ook het gebruik van Facebook-pixel.