Veelgestelde vragen

Het antwoord op al jouw vragen omtrent de stickerverkoop. Over waarom we nu precies stickers verkopen, waar we jullie om hulp vragen en wat er met jouw gift gebeurt.

Algemeen

Waar kan ik de sticker dit jaar kopen?

Dit jaar ziet de stickerverkoop er net iets anders uit dan normaal. Rode Kruisvrijwilligers zal je niet kunnen vinden op kruispunten maar wél op vaste standplaatsen zoals bijvoorbeeld op parkings of markt. Daarnaast is de sticker ook te koop bij Delhaize en verschillende lokale handelaars. Toch liever vrijwilligers steunen vanuit je luie zetel? Dat kan door online een sticker te kopen via www.koopdesticker.be.

Waarom staan Rode Kruisvrijwilligers niet aan kruispunten en wel op markten?

Door de huidige situatie is het niet toegestaan om op kruispunten te verkopen. Bestuurders zitten immers in een afgesloten ruimte en dragen geen mondmasker. Verkoop op vaste plaatsen in open lucht zoals op markten, pleinen, parkings… is wel mogelijk omdat hier steeds de nodige afstand kan bewaard worden en iedereen een mondmasker draagt.

Ik heb geen cash geld. Kan ik de sticker ook digitaal betalen?

Een groot deel van de verkooppunten zijn voorzien van een Payconiq QR-code. Bij de lokale verkooppunten herken je dit aan de roze sticker aan de toonbank. Koop je rechtstreeks bij een vrijwilliger? Vraag dan na of mobiel betalen mogelijk is. 
Blijkt mobiel betaling ter plaatse niet mogelijk? Dan kan je nog altijd een sticker online aankopen en betalen via www.koopdesticker.be

Wanneer is de stickerverkoop?

De stickeractie start op 22 april 2021 en loopt tot en met 6 mei 2021. Gedurende deze periode zal je de sticker online, van Rode Kruisvrijwilligers, bij Delhaize of je lokale handelaar kunnen kopen.

Waarom zou ik mijn lokale afdeling moeten steunen?

Wie een sticker koopt, investeert in de lokale Rode Kruiswerking. Dat is al jaar en dag zo: jij koopt voor € 5 een sticker en de Rode Kruisvrijwilligers in jouw buurt gebruiken die fondsen voor de aankoop van materiaal of voor opleidingen. Zo zorgen ze ervoor dat ze voor jou paraat kunnen staan tijdens de volgende voetbalwedstrijd, festival, chirofuif… Dit jaar kunnen we de sticker niet verkopen op kruispunten, maar dat wil niet zeggen dat de afdeling in jouw buurt je hulp minder nodig heeft. Zij zetten zich, zeker nu, elke dag in om te helpen waar nodig. Ze ondersteunen vaccinatiecentra, voeren sneltesten uit voor het onderwijs, bemannen triageposten enzovoort. Met jouw steun zorg je er mee voor dat ze dit werk kunnen blijven voortzetten.

Wat gebeurt er met de opbrengst van de stickeractie?

De opbrengst van de stickeractie gaat integraal naar de lokale Rode Kruisafdelingen. Zij kunnen de fondsen gebruiken voor de aankoop van materiaal zoals tenten, eerstehulpmateriaal, ziekenwagens… of voor opleidingen. Dankzij jouw steun kunnen ze overal blijven helpen. Je geeft dus zoveel meer dan € 5.

Kan ik de sticker ook online kopen?

Ja, dat kan! Op www.koopdesticker.be kan je terecht om jouw exemplaar aan te kopen. Ook met de online gekochte stickers steun je een Rode Kruisafdeling in jouw buurt.

De sticker ziet er dit jaar anders uit, hoe komt dat?

De aandachtige ontvanger was het misschien al opgevallen, maar de sticker heeft inderdaad een andere look en feel dan vroeger. Sinds vorig jaar wordt de sticker niet langer van vinyl, maar wel van papier gemaakt. Zo wil onze organisatie ook haar steentje bijdragen aan een beter milieu.
Omdat de sticker helemaal van papier werd gemaakt, kan je hem na gebruik gewoon in de papiermand gooien. Zo kan hij 100% gerecycleerd worden!  

Ik heb een sticker gekocht maar er staat geen tombolanummer op. Wat nu?

We moeten rekening houden met een hele kleine foutmarge in het drukproces. Het kan zijn dat sommige van de duizenden stickervellen aan elkaar kleven, waardoor er stickers zijn waarop geen tombolanummer gedrukt wordt. Deze foutenmarge kunnen we niet wegwerken noch verkleinen en is eigen aan het drukproces. Deelnemen aan de tombola zonder nummer is helaas niet mogelijk. 

Ik heb deelgenomen aan de tombola via telefoon of sms, maar het is niet gelukt.

Redenen kunnen zijn: verkeerde handelingen, tekst bij sms-nummer gevoegd, privénummer, geblokkeerde betalende telefoonnummers door provider, bericht ongeldig nummer…

Bij telefonische deelname aan de tombola worden enkel Belgische telefoonnummers aanvaard. Geheime nummers en kantoornummers mogen niet opgegeven worden. Deze nummers verhinderen de opzoeking van de naam en adressen van de winnaars.  Het is echter mogelijk dat je geen betalende telefoonnummers kan bellen of een sms sturen. Dat kunnen wij niet onderzoeken en moet je dit met je provider regelen.  Misschien heb je extra tekst bij het versturen van je tombolanummer via sms gevoegd, waardoor je deelname ongeldig is. Enkel door het tombolanummer te versturen naar 6047 is de deelname geldig. Deze info staat vermeldt op de sticker. Elk tombolanummer kan slechts één keer benut worden. Per sms-bericht kan men slechts één uniek tombolanummer invoeren.

Hoe lang bestaat de sticker al?

De stickeractie viert dit jaar zijn 60ste editie! Hoe het allemaal begon? In de jaren ’50 werd het wegennet in België sterk uitgebouwd met steeds meer snelwegen. En in die tijd, toen er nog geen officieel rijbewijs bestond, liep dat niet altijd goed af. Het aantal ongevallen steeg en het Rode Kruis plaatste hulpposten langs de weg. Om die extra kost te financieren, begonnen de vrijwilligers eerst wimpels te verkopen die de autobestuurders aan de antenne van hun wagen konden hangen. Vanaf ’61 werden dat stickers. Enfin, eerst heetten ze nog vignetten. Dit verklaart dus niet alleen waarom we stickers verkopen, maar ook hoe de traditie is ontstaan om dat te doen op kruispunten.

Online verkoop

Wanneer mag ik mijn sticker in de brievenbus verwachten?

De online sticker wordt verdeeld via bpost. Ongeveer 2 werkdagen na bestelling worden de stickers geleverd. Heb je na 4 werkdagen jouw sticker nog niet ontvangen? Contacteer ons via contact@rodekruis.be

Waarom wordt er € 1,5 extra aangerekend voor verzending?

De verwerking en verzending van jouw online gekochte sticker(s) kost ongeveer € 1,5. Door deze kleine kost ook te dekken, zorg je er voor dat de opbrengst van de sticker (€ 5) volledig naar de vrijwilligers van de lokale afdeling gaat.

Help, ik heb mijn sticker niet ontvangen!

De levering van jouw sticker kan tot 4 werkdagen duren na jouw bestelling. Indien je de sticker na 4 werkdagen nog niet hebt ontvangen, stuur ons een e-mail op contact@rodekruis.be.

Oeps, ik heb een foutje gemaakt in mijn leveradres.

Stuur zo snel mogelijk een e-mail met het correcte leveradres naar contact@rodekruis.be. Wij doen dan het mogelijke om jouw sticker alsnog op het juiste adres te laten leveren. 

Oh nee, alle online stickers zijn uitverkocht!

Je kan jouw lokale Rode Kruisafdeling nog steunen met een online gift via www.rodekruis.be/gift-afdeling.

Kan ik met mijn online gekochte sticker ook deelnemen aan de tombola?

Ja, ook met de online aangekochte stickers kan je deelnemen aan de tombola. Je krijgt je sticker aan huis geleverd, op de achterkant van jouw sticker vind je een tombolanummer om deel te nemen. 

Jammer dat ik mijn sticker geplooid in de brievenbus ontvang.

Om de kosten te beperken, versturen we de sticker in een standaardomslag. Hiervoor moeten we de sticker één keer plooien. We hopen op je begrip hiervoor. Mocht je sticker beschadigd zijn, stuur een e-mail naar contact@rodekruis.be.   

Ik wil mijn Rode Kruisafdeling graag steunen, maar ik hoef geen sticker te ontvangen.

Fijn dat je de vrijwilligers in jouw buurt wil steunen! Je kan een online gift doen voor een Rode Kruisafdeling naar keuze via www.rodekruis.be/gift-afdeling

×

      De websites van Rode Kruis-Vlaanderen maken gebruik van cookies om jouw bezoek zo vlot mogelijk te laten verlopen. We installeren noodzakelijke en technische cookies voor het goed functioneren van deze websites. Daarnaast gebruiken we analytische en advertising cookies om het algemeen gebruik van de websites te meten en verbeteren. Geef hieronder aan dat je akkoord bent met ons cookiebeleid om verder te surfen.

          Deze noodzakelijke cookies zorgen dat alle onderdelen van de website goed werken. Deze cookies mogen wij plaatsen zonder toestemming. Door verder te surfen op onze websites ga je akkoord met het gebruik van de noodzakelijke cookies. 

          We gebruiken cookies voor functionele doeleinden. Dit wil zeggen dat deze cookies noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van onze websites.  Deze cookies identificeren en houden jouw (taal)voorkeuren bij en registeren of je cookies hebt geaccepteerd.

          We gebruiken cookies voor analytische doeleinden. Deze cookies verzamelen informatie over de technische gegevens van de uitwisseling of over het gebruik van de websites (bezochte pagina’s, gemiddelde duur van het bezoek,…), dit om de werking van de site te verbeteren. We doen hiervoor beroep op Google Analytics (in overeenstemming met de Google Analytics Terms of Use: https://www.google.com/analytics/terms/us.html).

          We gebruiken cookies voor advertising. Deze cookies geven ons statistieken (die niet herleidbaar zijn tot individuele gebruikers) om onze online communicatie over en werving voor onze activiteiten op diverse kanalen te verbeteren en af te stemmen op maat van jouw behoeften. Door deze cookies te aanvaarden, aanvaard je ook het gebruik van Facebook-pixel.