Zorgverhaal van het jaar: kwaliteit boven alles!

Mechelen/Gent, 22 september 2016 – Of je het nu wil of niet, vroeg of laat komt iedereen van ons wel in aanraking met de ‘zorgsector’. En dan kan die aanraking maar best op een zo professioneel mogelijke maar bovenal menselijke en kwaliteitsvolle manier gebeuren. De evoluties binnen zorg volgen elkaar snel op en er ‘beweegt’ veel. Om dat nóg meer te stimuleren organiseren Rode Kruis-Vlaanderen en Dag van de Zorg het Zorgverhaal van het jaar.

Zorgverhaal van het jaar

Beide organisaties gaan voor het tweede jaar op rij op zoek naar het ‘Zorgverhaal van het jaar’. “Een inspirerend, authentiek verhaal van een kleine of grote organisatie die zich elke dag met veel ‘goesting’ inzet om de beste zorg te bieden aan de cliënt, patiënt of bewoner”, vertelt Philippe Vandekerckhove, gedelegeerd bestuurder van Rode Kruis-Vlaanderen. “Het Zorgverhaal moet een ‘successtory’ zijn, waarbij goed management en leiderschap, maar ook nieuwe inzichten in de zorg een verschil maken voor de patiënt.”

Nieuw: jury- én publieksprijs

Professor Walter Sermeus, als hoogleraar verbonden aan het Leuvens Instituut voor Gezondheidszorgbeleid van de KU Leuven, beoordeelt samen met een onafhankelijke jury uit de academische wereld, het bedrijfsleven, de zorgsector en de overheid de inzendingen voor het Zorgverhaal en bepaalt wie de juryprijs van €10.000 in de wacht sleept.
Nieuw dit jaar is de publieksprijs: vanaf januari kan iedereen via www.rodekruis.be stemmen op zijn/haar favoriet zorgverhaal. De publiekswinnaar ontvangt €2.500 om het project verder uit te bouwen.

Bekendmaking winnaar(s) op 14 maart 2017

De winnaar(s) van de jury- en/of publieksprijs krijgen hun award uit handen van Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. Dat gebeurt op het Dag van de Zorgcongres op 14 maart 2017.

Winnaar 2016: Onafhankelijk Leven

Vorig jaar werd Onafhankelijk Leven vzw, een Gentse bijstandsorganisatie die opkomt voor mensen met een beperking, het eerste ‘Zorgverhaal van het jaar’. De organisatie ondersteunt -vanop afstand of van zeer dichtbij- personen met een beperking met een persoonlijk assistentiebudget. Zo kunnen deze mensen thuis blijven wonen en dus een zekere vorm van zelfstandigheid behouden. “Dankzij het zorgverhaal konden we investeren in de uitbreiding van ons team, nieuwe computers aankopen en een telefooncentrale oprichten om nog beter bereikbaar te zijn voor onze klanten” vertelt directeur Koenraad Depauw: “Niet alleen wij, maar zeker en vast ook onze cliënten zijn het Rode Kruis bijzonder dankbaar”.

Bekijk het winnend project 2016

Vanaf nu inschrijven!

Elke voorziening die deelneemt aan Dag van de Zorg 2017 kan exclusief aan de award deelnemen.

Inschrijven kan hier.

Inschrijven voor deelname aan Dag van de Zorg op 19 maart (voor 31 december 2016) via www.dagvandezorg.be