Stickeractie van het Rode Kruis is een succes

Mechelen – 8 mei 2015. Rode Kruis-Vlaanderen helpt helpen. De Vlaming heeft ervoor gezorgd dat onze lokale afdelingen dat het komende  jaar ook kunnen blijven doen. Het vertrouwen in Rode Kruis-Vlaanderen en in de capaciteit van onze 13.500 vrijwilligers is groot en blijft groot. Het is niet zonder trots dat we vandaag kunnen melden dat we de afgelopen twee weken: 565.000 stickers hebben verkocht. Goed voor een totaalbedrag van 2.823.000 euro. Dat geld gaat rechtstreeks naar de lokale afdelingen.

Dat zijn 40.000 sticker meer dan vorig jaar of een stijging met meer dan 8 procent. De stijging heeft verschillende redenen:

• Er was de nieuwe imagocampagne: ‘Het Rode Kruis dat ben jij’. Een campagne die ondersteund werd door tv-spotjes om elke Vlaming (bloedgever, slachtoffer van een verkeersongeval, vrijwilliger én ook stickerkoper) een klein deeltje is van het Rode kruis.  Rode Kruis-Vlaanderen heeft de Vlaming bewust gemaakt van de hulp die hij kan bieden én de hulp die we nodig hebben – de Vlaming wil helpen, wij geven hem/haar die kans. (De slogan – ‘Het Rode Kruis dat ben jij’ - wérkt)
  • Voor het eerst maakten de 249 lokale afdelingen zeer duidelijk waar de 5 euro die een stickerkoper betaalt, ook effectief naartoe gaat. Dat stond dit jaar met zoveel woorden op de sticker.

Het valt ons op dat tegelijk met de stickeractie ook de fondsenwervingsactie rond de aardbeving in Nepal loopt en dat de Vlaming ook daar massaal steunt: meer dan 500.000 euro heeft het Rode Kruis ondertussen al gekregen van de Vlaming. Geld dat rechtstreeks wordt besteed aan noodhulp voor de getroffen bevolking.

We kunnen alleen maar vaststellen dat de Vlaming vrijgevig is en blijft – zeker ten opzichte van het Rode Kruis. Marketeer en communicatie-expert Fons Van Dijck gaf daar bij de start van de stickerverkoop in een krant de volgende reden voor: ‘We kopen de sticker bijna zonder nadenken, je weet immers dat het geen charlatans zijn die je iets aansmeren’.

Wie zijn wij om dat tegen te spreken…