Stickeractie = traditie + nieuwigheden

Leg je 5 euro al maar klaar. Kleine tip: steek het briefje tussen de zonneklep in je auto. De 13.000 Rode Kruisvrijwilligers staan vanaf morgen, donderdag 19 april tot en met 3 mei op honderden kruispunten opnieuw stickers te verkopen. De prijs van de sticker, 5 euro, is ongewijzigd. De figuur op de sticker dan weer niet: dit jaar gaat Robbedoes met de eer lopen én er staat ook een vrijwilliger op de sticker: Ivo. Die laatste doet op ‘geheel eigen wijze’ een oproep tot het kopen van de sticker op alle nationale radio- en televisiezenders en sociale media.

Nieuw: bekende peters en meters

Rode Kruis-Vlaanderen kan al jaren rekenen op bekende meters en peters die stickers kopen, bloed geven of campagnes ondersteunen. En die bekende koppen krijgen een eigen gepersonaliseerde sticker waar zij de plaats van vrijwilliger Ivo innemen. Het was de tekenaar van Robbedoes zelf, Charel Cambré, die met dit idee op de proppen kwam. Hij is naast de geestelijke ‘adoptievader’ van Robbedoes ook nog eens cartoonist, vandaar. Zoals je kan zien in op de bijgevoegde voorbeelden zijn de gelijkenissen bijzonder treffend (Kobe Ilsen, Wim Oosterlinck, Maggie De Block, Sven De Leijer, Pedro Elias). We hopen natuurlijk dat deze meters en peters de Vlamingen nog extra kunnen aansporen om een sticker te kopen.

Nieuw: ‘Idioten’ Pedro en Sara verkopen ook mee

Twee jaar geleden drongen toenmalige ‘idioten’ Pedro Elias en Sarah Vandeursen een voetbalstadion binnen om zo gratis een wedstrijd van de Rode Duivels bij te kunnen wonen voor het televisieprogramma Geubels en de Idioten. Jammer genoeg deden ze dit door zich onterecht uit te geven voor Rode Kruisvrijwilligers. Nu willen de twee het graag goedmaken door op vrijdag 20 april de lokale afdeling van Wijnegem-Deurne te helpen met het verkopen van stickers. Passanten kunnen vrijdag 20 april tussen 10 en 12 uur een sticker van hen kopen op het kruispunt aan het Wijnegem Shopping Center (kruispunt Turnhoutsebaan en Houtlaan).

Nieuw: Waar plak jij hem?

Het dashboard van de auto, dat is meestal de plaats waar de sticker bij Vlamingen belandt. Maar hoeft dat wel zo? Rode Kruis-Vlaanderen gaat dit jaar op zoek naar de meest originele plaats om een sticker te kleven, bijvoorbeeld de onderkant van je snowboard. Zelf iets posten van zodra de stickeractie van start gaat? Gebruik dan zeker #rodekruissticker of #stickfie als je een selfie met Robbedoes neemt.

Nieuw: win een auto

Na jarenlange afwezigheid van een auto als hoofdprijs van onze tombola (op de achterkant van de sticker), is er één gelukkige stickerkoper die dit jaar een Toyota Yaris Hybride wint: een energieke en ruime stadswagen die uiteraard milieuvriendelijk is omdat hij de helft van de reistijd op zijn elektrische motor rijdt. Deze auto laadt zichzelf ook op tijdens het remmen of vertragen. De andere prijzen zijn: een keuken van Dovy, een computer van Dell en een vakantie geschonken door TUI.

Helpen in jouw buurt

Zoals elk jaar gaat de opbrengst van de stickeractie integraal naar de lokale Rode Kruisafdelingen. Vorig jaar verkochten we 650.000 stickers, wat goed was voor een opbrengst van 3,25 miljoen euro. Hiermee kunnen de afdelingen investeren in nieuw materiaal zoals ambulances en interventiekledij of kunnen ze zorgen voor meer opleidingen en bijscholingen voor hulpverleners. Door te investeren in een sticker, help je hen dus anderen te helpen.