Rode Ridder verkoopt eerste Rode Kruissticker in Mechelen

Mechelen 28 april 2016 – Vandaag wordt duidelijk wat dat rotsblok mét zwaard al een week op de Grote Markt in Mechelen stond te doen (zie filmpje in link onderaan). Rode Kruis-Vlaanderen gaf er de aftrap van haar jaarlijkse Stickeractie. Burgemeester Bart Somers kocht de eerste Rode Kruissticker uit handen van niemand minder dan de Rode Ridder. Die laatste kwam zijn zwaard ook terug ophalen.

Slecht weer

Vanaf vandaag zie je overal in Vlaanderen Rode Kruisvrijwilligers in het straatbeeld verschijnen. Het belooft een editie te worden met heel veel regen en zelfs stormweer. We weten dat dit een negatief effect kan hebben op de stickerverkoop maar het houdt de vrijwilligers niet tegen om (in weer en wind) zo veel mogelijk stickers te verkopen voor hun lokale Rode Kruisafdeling. Nog tot 12 mei kan jij voor slechts 5 euro de alom gekende Rode Kruissticker aankopen en zo een wereld van verschil maken voor mensen in jouw buurt.

Nieuwe Rode Ridder

De Rode Ridder is niet alleen het personage dat dit jaar de beroemde, beruchte en felbegeerde sticker van Rode Kruis-Vlaanderen siert, het is ook de Vlaamse stripheld bij uitstek. Een onbaatzuchtige redder in nood, de perfecte match met de Rode Kruisvrijwilligers dus.

Vanaf 11 mei ligt de nieuwe Rode Ridderstrip ‘De Uitverkorene’ ook in de winkel. Nieuw, inderdaad want de Italiaanse tekenaar Fabio Bono, neemt het geestelijk vaderschap over en drukt meteen zijn stempel. De afbeelding op de sticker is er alvast een voorproefje van.

Helpen in jouw buurt

De opbrengst van de jaarlijkse stickeractie gaat integraal naar de lokale Rode Kruisafdelingen. Zij kopen er bijvoorbeeld nieuwe materiaal mee aan, voorzien vrijwilligers van nieuwe interventiekledij of zorgen zo voor de opleidingen en bijscholing voor hulpverleners. Door een sticker te kopen investeer je dus in jouw omgeving en help je heel veel mensen uit jouw buurt. Jezelf inbegrepen.

Nieuwe werkpakken

Een deel van de vrijwilligers zal al de nieuwe interventiekledij dragen. De bordeaux-rode pakken maken stilaan plaats voor fluogele-rode outfits. Dat zal voor heel wat stickerkopers even wennen zijn.

Succesvolle traditie

Al in 1961 ging Rode Kruis-Vlaanderen van start met de verkoop van een eigen sticker – toen nog een autovignet. Sindsdien wordt deze traditie ieder jaar mét succes herhaald.  Pas vanaf 1983 koos Rode Kruis-Vlaanderen ervoor om een stripfiguurtje de show te laten stelen op de sticker. Zo zorgde Jommeke in 2005 voor een topverkoop en was het Wickie de Viking die vorig jaar voor 40.000 meer verkochte exemplaren zorgde in vergelijking met 2014. Of de lokale afdelingen en hun vrijwilligers erin slagen om het mooie aantal van 565.000 uit 2015 te overtreffen weten we na 12 mei!

Stickfie

Wie een sticker koopt, vragen we ook om een foto van zichzelf met sticker te plaatsen op sociale media met de hashtag #stickfie. Je raadt het al: sticker + selfie. Je kan je ook nog steeds registreren als een jij+ op www.wordeenjijplus.be om behalve een sticker te kopen nóg meer te doen voor het Rode Kruis-Vlaanderen.