Rode Ridder helpt Rode Kruis-Vlaanderen helpen

Brussel  – 20 februari 2015.
Met trots stellen Rode Kruis-Vlaanderen én WPG uitgeverij het nieuwe stickerfiguurtje voor 2016 voor. Het personage dat dit jaar de beroemde, beruchte en felbegeerde sticker van Rode Kruis-Vlaanderen zal sieren is de Vlaamse stripheld bij uitstek, de onbaatzuchtige redder in nood, de hoofrolspeler in menige kinder- en volwassenfantasie (ook van vrouwen ja):

Zeg nu zelf: de RODE Ridder en het RODE Kruis, als dat geen perfecte match is? En behalve het kleurrijke adjectief zijn er nog overeenkomsten:

• Beiden hebben dezelfde queeste: anderen helpen.
  • Lijdzaam toezien bij onrecht is aan geen van beiden besteed.
  • De Rode Ridder is het archetype van een helpende hand, een held en in die rol is hij ook de iconische Rode Kruis-vrijwilliger: helpen waar nodig en mensen tonen tot wat zij zelf in staat zijn, als hen de weg gewezen wordt.

Kortom: Het Rode Kruis en De Rode Ridder, samen ten strijde, samen te hulp!

Ze zeggen het misschien niet zelf maar, op hun eigen manier zijn de Rode Kruisvrijwilligers ook helden: op één jaar tijd geven ze aan 45.000 mensen een gratis eerstehulples, bezoeken ze meer dan 100.000 senioren, zieken en kinderen en bemannen (of bevrouwen) ze 9.031 preventieve hulpposten. (en dat zijn maar een paar voorbeelden). En dat kunnen ze dankzij de inkomsten van de stickerverkoop die integraal naar de Lokale Afdelingen gaat.

Jaarlijkse stickeractie : succesvolle traditie

De stickers kan je vanaf donderdag 28 april 2016 tot en met donderdag 12 mei kopen bij één van de 13.500 Rode Kruisvrijwilligers die je ongetwijfeld op straat zal tegenkomen. Ze kosten 5 euro. Je haalt op die manier meteen een uniek collectorsitem in huis want het is de allereerste publicatie met de ‘gloednieuwe’ Rode Ridder in de hoofdrol.

Primeur voor Rode Kruis

Voor Standaard uitgeverij betekent uitgeven ook innoveren en vernieuwen, kritisch kijken naar eigen producten, ze tegen het licht houden en zoeken naar verbetering. In 2016 wordt het merk De Rode Ridder aangepakt.

Op 11 mei, tijdens de stickeractie, verschijnt het 250ste album van De Rode Ridder. Na Suske en Wiske is dit de langstlopende reeks van Willy Vandersteen. Dit betekent dat de wereld van De Rode Ridder en alles wat daarmee verband houdt, nog steeds op veel belangstelling kan rekenen.

Nieuwe tekenaar!

Vanaf nummer 250 wordt De Rode Ridder nieuw leven ingeblazen. Inhoudelijk ijzersterke verhalen van Marc Legendre (o.a. Amoras) en nieuwe tekenaar Fabio Bono (afkomstig uit Italië en bekend van o.a. Darwin, Marco Polo en De Tempeliers) tillen de reeks naar een ongekend niveau. ‘De Uitverkorene’ is het eerste album in een reeks van 9 verhalen. Ook het formaat wijzigt naar A4 om de prachtige tekenstijl van Fabio Bono optimaal tot z’n recht te laten komen.

De Rode Ridder, de iconische held zoals u hem nog nooit zag. Wij kijken er alvast naar uit…