Rode Kruis zoekt 1000 vrijwilligers

Mechelen 3 maart 2017 – Morgen start naar jaarlijkse gewoonte de ‘Week van de Vrijwilliger’. Hét ideale moment om alle vrijwilligers in Vlaanderen in de bloemetjes – en vrijwilligerswerk in de kijker te zetten. Ook Rode Kruis-Vlaanderen – met zijn meer dan 13000 actieve vrijwilligers – grijpt deze week aan om al deze mensen nog eens extra te bedanken en het belang van hun inzet voor de hele samenleving in the picture te zetten.

Vrijwilligers: van levensbelang voor de hele gemeenschap

Het belang van de inzet van Rode Kruisvrijwilligers is in het verleden al meermaals bewezen. Bijna een jaar geleden stonden meer dan 400 Rode Kruisvrijwilligers van bij het begin klaar om getroffenen van de vreselijke aanslagen in Zaventem en Maalbeek te helpen. Ze hielpen bij het afvoeren van gewonden naar ziekenhuizen en boden psychosociale bijstand aan families van slachtoffers die geïdentificeerd moesten worden, richtten tijdelijke verblijfplaatsen in en zoveel meer. Meer info vind je hier. Het filmpje ‘Iedereen bedankt’ waarmee we eind 2016 iedereen bedankten die ooit iets voor het Rode Kruis gedaan heeft en waardoor we konden klaarstaan op 22 maart 2016, kan je hier herbekijken.

Maar ook langer geleden, bijna 30 jaar om precies te zijn, werd gerekend op de inzet van verschillende Rode Kruisvrijwilligers. Het was op 6 maart 1987 dat de Herald of Free Enterprise kapseisde voor de kust van Zeebrugge en onze vrijwilligers klaarstonden om getroffenen op te vangen in opvangcentra en om te helpen bij de identificatie van lichamen. Hun verhalen lees je hier.

Huis, tuin en keuken

Het is natuurlijk niet alleen bij rampen van zo’n grootorde dat de Vlaming op deze mensen kan rekenen. Ook bij kleinere rampjes, een verstuikte enkel tijdens een voetbaltornooi bijvoorbeeld maar ook bij het begeleiden van hulpbehoevenden op vakantie tot het geven van eerstehulpopleidingen. Op een Rode Kruisvrijwilliger kan men rekenen. En dat doet de Vlaming ook, meer nog – sommige activiteiten zijn zo succesvol dat we op zoek moeten gaan naar meer vrijwilligers. De ‘vacatures’ vind je terug op www.wordeenjijplus.be of op de website van jouw lokale rodekruisafdeling via www.rodekruis.be

Koop die sticker

Je kan onze vrijwilligers binnenkort ook financieel ondersteunen. Vanaf 27 april tot 11 mei kan je de Rode Kruissticker opnieuw kopen. Voor een luttele 5 euro help jij onze vrijwilligers helpen. Wie weet moet je zelf ooit ook eens beroep doen op hun helende handen of troostende woorden…