Rode Kruis-Vlaanderen zet sterk in op Week van de Zorg

Mechelen, 12 maart 2021 – Tijdens de Week van de Zorg krijgen alle zorgverleners – het zorgpersoneel, de vrijwilligers en de mantelzorgers – alle aandacht die ze verdienen. Eerder deze maand dankte Rode Kruis-Vlaanderen haar vrijwilligers reeds voor hun belangeloze inzet en enthousiasme in alle omstandigheden met een ‘ode aan de vrijwilliger’. Met een actieve deelname aan de Week van de Zorg gaat ze op dit elan verder.

Samen met vrijwilligers en mantelzorgers

Tijdens de Week van de Zorg worden dagelijks Zorgbabbels georganiseerd.  Op maandag 15 maart is er een 1ste Zorgbabbel met als thema “Samen met vrijwilligers en mantelzorgers”. Tijdens deze babbel is er een studiogesprek met mantelzorgers en vrijwilligers. Voor Rode Kruis-Vlaanderen neemt crisisvrijwilliger Danny Amulius hier aan deel. De webinar start om 9.00u en het studiogesprek is gepland om 9.40u. Wie de livestream van deze eerste Zorgbabbel live wil volgen, kan zich via deze link registeren.

Innovatie in de zorg

Op dinsdag 16 maart is om 21.30u op TV Plus (Vlaamse zender met focus op gezondheid – Telenet Kanaal 53) de uitzending Docu Plus Special te volgen over innovatie in de zorg. Sarah Verlinden, stafmedewerkster Eerste Hulp Bij Psychische problemen, is één van panelgasten tijdens dit programma. Zij zal het o.a. hebben over de Houvast-app van Rode Kruis-Vlaanderen om ook bij psychische problemen eerste hulp te bieden. Deze app is gratis beschikbaar voor iedereen en te downloaden via de App Store en Play Store

De app biedt mensen een houvast met actiegerichte tips & tricks en concrete kennis waar je meteen mee aan de slag kan. Je leert signalen herkennen die aangeven dat iemand het moeilijk heeft, hoe je een steunend gesprek aanbiedt, tips om iemand bij te staan en te begeleiden naar gepaste hulp en, hoe goed voor jezelf te blijven zorgen wanneer je anderen helpt.

Donorcentra uitzonderlijk open op zaterdag want ook onze donoren zijn ‘mensen van de zorg’

Mensen van de zorg, daar horen voor ons uiteraard ook de bloed-, plasma- en bloedplaatjesdonoren thuis. Want ook in het ongewone jaar 2020 konden we rekenen op maar liefst 175.000 donoren. Dankzij hen konden ziekenhuizen alle patiënten blijven helpen: vrouwen na een bevalling met complicaties, kinderen met auto-immuunziektes, patiënten die chemotherapie ondergaan, enz... Op zaterdag 20 maart tussen 9.00u en 15.00u zijn onze 13 donorcentra open voor al wie bloed of plasma wil geven. Onze donorcentra vind je in: Aalst, Brugge, Brussel, Edegem, Geel, Genk, Gent, Leuven, Kortrijk, Mechelen, Roeselare, Sint-Niklaas en Turnhout. Boek vooraf je afspraak via donorportaal.rodekruis.be of via het gratis nummer 0800 777 00. Zijn alle bedjes volzet? Overweeg dan zeker langs te komen op een later moment: we blijven jouw donatie nodig hebben.

×