Rode Kruis-Vlaanderen uit grote bezorgdheid over gevolgen voor de burgerbevolking tijdens het conflict in Nagorno-Karabach

En roept alle betrokken partijen op tot het naleven van de regels van het internationaal humanitair recht

Mechelen, 8 oktober 2020. Nu het conflict rond Nagorno-Karabach – dat ondertussen al 28 jaar duurt – opnieuw intenser wordt, roept het Rode Kruis de strijdende partijen op om de burgerbevolking te beschermen en de regels van het internationaal humanitair recht (IHR) na te leven. Willekeurige beschietingen en het gebruik van explosieve wapens in dichtbevolkte gebieden hebben zware humanitaire gevolgen. Sinds de heropflakkering van het conflict eind september lieten al meer dan 200 mensen, waaronder ook burgers, het leven.

“Op basis van de informatie die ons vandaag bereikt maken we ons ernstig zorgen over de humanitaire impact van deze nieuwe escalatie en dringen we aan op het respecteren van het internationaal humanitair recht”, zegt Laura De Grève, expert internationaal humanitair recht (IHR) bij Rode Kruis-Vlaanderen. Er circuleren veel boodschappen en beelden op de sociale media, en zoals altijd is ook nu voorzichtigheid geboden omdat het niet zeker is welke informatie betrouwbaar is en wat propaganda is. Maar de feiten zijn wat ze zijn: onder de meer dan 200 dodelijke slachtoffers zijn ook burgers en er werden al honderden huizen, ziekenhuizen, scholen en ook andere infrastructuren zoals wegen en elektriciteits-, gas- en communicatienetwerken vernietigd of zwaar beschadigd. Gezinnen verschuilen zich ondergronds in onverwarmde kelders of slaan noodgedwongen op de vlucht. Dit terwijl de winter voor de deur staat en er een wereldwijde pandemie heerst.

Het Rode Kruis veroordeelt de willekeurige schietpartijen en aanvallen met zware en explosieve wapens in steden, dorpen en andere bevolkte gebieden waarover gerapporteerd wordt. Volgens de organisatie moet men in dichtbevolkte gebieden het gebruik van explosieve wapens met een groot impactgebied vermijden. Tenzij er voldoende maatregelen genomen worden die de grootschalige effecten ervan én het risico op schade bij burgers beperken.

Oproep tot respecteren IHR

Rode Kruis-Vlaanderen en het Internationale Rode Kruiscomité roepen de partijen bij het gewapend conflict dan ook uitdrukkelijk op om de basisprincipes van het internationaal humanitair recht te respecteren. Deze regels  hebben als doel de humanitaire gevolgen van een conflict zoveel mogelijk te beperken en bepalen eigenlijk de spelregels van oorlog voeren. Zo moet er onderscheid gemaakt moet worden tussen militaire doelwitten enerzijds en burgers en burgerobjecten (zoals huizen, scholen, …) anderzijds. Aanvallen mogen alléén gericht worden tot militaire doelwitten. Het is ook verboden om een aanval uit te voeren waarbij een middel of methode van oorlogsvoering wordt gebruikt dat niet gericht kan worden op een specifiek militair doelwit.

Verder houdt het principe van proportionaliteit een verbod in om effectief tot de aanval over te gaan indien het verwachte risico voor burgerslachtoffers en/of schade aan burgerlijke goederen buiten verhouding staat tot het verwachte militaire voordeel dat de aanval zal opleveren. Daarnaast moeten de strijdende partijen steeds alle mogelijke voorzorgen nemen om burgers en civiele infrastructuren (zoals scholen, markten, ziekenhuizen, waterinstallaties, …) te sparen.

Rode Kruis biedt hulp ter plaatse

Het Internationale Rode Kruiscomité is al sinds 1992 actief in de regio en werkt samen met de lokale nationale Rode Kruis- en Rode Halve Maanverenigingen in Armenië en Azerbeidzjan. De voorbije 28 jaar werden duizenden mensen getroffen door landmijnen waar ze vaak blijvende verwondingen aan overhielden, en er zijn nog steeds meer dan 4.500 mensen vermist. Het Rode Kruis hielp deze mensen in het verleden en is ook nu, tijdens het opflakkerend conflict actief in de regio. Op dit moment voorziet de organisatie de hoogst nodige medische hulpmiddelen voor ziekenhuizen en bezorgt het lijkzakken aan het forensisch bureau in Nagorno-Karabach. Omdat het gebied bijzonder moeilijk toegankelijk is, staat het Rode Kruis staat op dit moment  telefonisch in contact met mensen die zich bij de frontlinie bevinden. Op basis van hun getuigenissen tracht de organisatie een beter beeld te vormen van de humanitaire noden ter plekke, om daar vervolgens aan tegemoet te komen.

×