Rode Kruis-Vlaanderen klaar voor Antwerp 10 Miles

Mechelen 14 april 2016 – Zondag 17 april wordt het startschot gegeven voor de 31ste editie van de Antwerp 10 Miles & Marathon. Opnieuw laten tienduizenden lopers zich vanaf 9u ’s ochtends van hun meest sportieve kant zien. Rode Kruis-Vlaanderen staat die dag klaar om lopers te ondersteunen en te helpen waar nodig.

In 2015 verzorgden we in totaal zo’n 200 deelnemers. Het ging vooral om blaren, spierletsels en omgeslagen voeten. Ter plekke werden door onze hulpverleners ook twee succesvolle reanimaties uitgevoerd.

94 hulpverleners klaar voor eerstehulpverlening

Krijgen lopers tijdens de wedstrijd last van blaren? Of ervaren ze andere ongemakken? Dan staan onze 94 hulpverleners steeds klaar om te helpen. Er zijn twee hulpposten voorzien op de meest actieve zones van de dag, het Imalsoplein op Antwerpen Linkeroever en de Grote Markt in Antwerpen centrum.

Zeven ziekenwagens brengen gekwetsten naar de hulpposten of van de hulpposten naar het ziekenhuis. Omdat de lopers en toeschouwers zich voortdurend verplaatsen worden ook de nodige interventiewagens en –fietsen ingezet. Ook aan de finish is een interventieploeg voorzien. Zij zullen te voet mogelijke slachtoffers opvangen en begeleiden naar de hulppost.

Rode Kruis-Vlaanderen helpt ook preventief helpen

Wil je tijdens het lopen zo min mogelijk last krijgen van ongemakken? Hou dan zeker rekening met onderstaande tips:

  • Drink de dagen vóór de wedstrijd voldoende water. Vermijd dranken die je lichaam uitdrogen, zoals koffie, frisdrank en alcohol.
  • Ook tijdens de 10 Miles is het belangrijk om regelmatig kleine hoeveelheden vocht op te nemen om uitdroging te voorkomen. Bij zo’n lange inspanning kan je water of sportdrank drinken.
  • Eet minstens drie uur vóór de start een maaltijd met trage suikers. Vezels kunnen voor darmlast zorgen. Kies daarom voor wit brood, pistolets of witte pasta. Kort voor de wedstrijd kan je snelle suikers nuttigen, bv. een rijpe banaan of 15 cl sportdrank of druivensuiker.
  • Test je schoenen, sokken, short en t-shirt op voorhand uit over een langere afstand. Anders loop je kans op kleine ongemakken die je prestatie én het plezier beïnvloeden.
  • Wil je pijnlijke spierkrampen vermijden? Doe dan rekoefeningen (stretchen) voor én na de loopwedstrijd.
  • Loop op je eigen tempo, forceer jezelf niet.
  • Zorg voor een cooling-down na de wedstrijd zodat je spieren kunnen ontspannen.

Rode Kruis-Vlaanderen wenst iedere loper een veilige een succesvolle Ten Miles toe!

      De websites van Rode Kruis-Vlaanderen maken gebruik van cookies om jouw bezoek zo vlot mogelijk te laten verlopen. We installeren daarvoor technische cookies die noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van deze websites en analytische cookies om het algemeen gebruik van de websites te meten. Door verder te surfen op onze websites ga je akkoord met ons cookiebeleid.