Rode Kruis-Vlaanderen klaar voor 50e Dodentocht

De Dodentocht viert dit jaar zijn 50e editie en daar zet Rode Kruis-Vlaanderen al 36 jaar lang mee de behulpzame schouders onder. Sinds 1983 mobiliseert het Rode Kruis hulpverleners die in de hulpposten langs het parcours de dappere wandelaars opvangen. Ook dit jaar staan ze klaar: 300 vrijwilligers smeren de benen in om 13.000 deelnemers de beste zorgen te bieden. 100 kilometer aan één stuk wandelen is niet te onderschatten. Pijnlijke voeten, spierkrampen en blaren zijn dan ook de meest voorkomende klachten. Om al dit voetenleed zoveel mogelijk in te perken, verspreidt het Rode Kruis enkele preventieve tips.

Blaas blaren van hun sokken

Met een minimum aan inspanning kan je de kans op blaren verkleinen. Eerste stap: draag een dunne sok onder je dikke wollen sokken. Die vermindert de wrijving tussen je schoen en je huid. Kies bij voorkeur voor polyester sokken. Draag bovendien geen gloednieuwe schoenen. Die kunnen knellen en ook dat zorgt voor… jép, blaren! Stop ten slotte zeker ook enkele reservesokken in je rugzak. Droge sokken en schoenen zijn essentieel om blaren te voorkomen. Op zoek naar een poedertje, pleister, crème of spray om jezelf blarenellende te besparen? Vraag dan advies aan je apotheker of arts.

Miljaar, een blaar!

Toch een blaar opgelopen tijdens het wandelen? Dan laat je ’m, als je nog verder moet wandelen, best openprikken. De kans is immers groot dat de blaar gaat openscheuren bij het wandelen en dat verhoogt de kans op infectie. Je kan je blaren altijd in één van de 11 Rode Kruishulpposten langs het parcours laten openprikken. Stel je blaren vast op het einde van je tocht? Laat je voeten dan een nachtje rusten en laat de blaren intact.

Eerste hulp bij regen

De weerkaarten voorspellen warm weer, maar ook mogelijke buien vrijdagavond. Bij regenweer zijn een lichte regenjas en droge reservesokken zeker geen overbodige luxe. Ook een zaklamp is handig, zo zie je beter waar je loopt en vermijd je natte voeten! Voorzie ook warme kledij voor de koudere avond en nacht. Drink voldoende water, ook al is het niet meer zo warm. En breng op tijd je energie weer op peil door op geregelde tijdstippen te eten. Ook gesuikerde warme dranken kunnen daarbij helpen. Ten slotte: beperk het gewicht van je rugzak. Elke kilogram is er eentje te veel en die laatste loodjes wegen sowieso al zwaar…

Rode Kruis-Vlaanderen wenst elke wandelaar een blaarloos parcours toe!

×

      De websites van Rode Kruis-Vlaanderen maken gebruik van cookies om jouw bezoek zo vlot mogelijk te laten verlopen. We installeren noodzakelijke en technische cookies voor het goed functioneren van deze websites. Daarnaast gebruiken we analytische en advertising cookies om het algemeen gebruik van de websites te meten en verbeteren. Geef hieronder aan dat je akkoord bent met ons cookiebeleid om verder te surfen.

          Deze noodzakelijke cookies zorgen dat alle onderdelen van de website goed werken. Deze cookies mogen wij plaatsen zonder toestemming. Door verder te surfen op onze websites ga je akkoord met het gebruik van de noodzakelijke cookies. 

          We gebruiken cookies voor functionele doeleinden. Dit wil zeggen dat deze cookies noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van onze websites.  Deze cookies identificeren en houden jouw (taal)voorkeuren bij en registeren of je cookies hebt geaccepteerd.

          We gebruiken cookies voor analytische doeleinden. Deze cookies verzamelen informatie over de technische gegevens van de uitwisseling of over het gebruik van de websites (bezochte pagina’s, gemiddelde duur van het bezoek,…), dit om de werking van de site te verbeteren. We doen hiervoor beroep op Google Analytics (in overeenstemming met de Google Analytics Terms of Use: https://www.google.com/analytics/terms/us.html).

          We gebruiken cookies voor advertising. Deze cookies geven ons statistieken (die niet herleidbaar zijn tot individuele gebruikers) om onze online communicatie over en werving voor onze activiteiten op diverse kanalen te verbeteren en af te stemmen op maat van jouw behoeften. Door deze cookies te aanvaarden, aanvaard je ook het gebruik van Facebook-pixel.