Rode Kruis-Vlaanderen heractiveert crisisvrijwilligers en reageert daarmee op noodkreet van woonzorgcentra

Mechelen, 15 oktober 2020. Rode Kruis-Vlaanderen bracht alles in gereedheid om vanaf vandaag crisisvrijwilligers te rekruteren die aan de slag kunnen in verschillende woonzorgcentra in Vlaanderen. De organisatie doet dat als reactie op de noodkreet van de zorgsector waar ondertussen bijna 3.000 personeelsleden uitgevallen zijn. Het water staat de woonzorgcentra aan de lippen en crisisvrijwilligers van Rode Kruis-Vlaanderen zullen meteen inzetbaar zijn om logistieke en lichte zorgtaken over te nemen. Op die manier hoopt de organisatie de druk op zorgverleners in rust- en verzorgingstehuizen voor een deel weg te nemen zodat zij zich kunnen focussen op de zorg van bewoners. “Door nu snel te handelen en een bestaand en goedwerkend systeem opnieuw te activeren kunnen we de zorgsector op zeer korte termijn bijstaan en hen echt helpen”, aldus Philippe Vandekerckhove, gedelegeerd bestuurder van Rode Kruis-Vlaanderen.

Nu de coronacijfers opnieuw hoge toppen scheren en ook de coronabesmettingen in woonzorgcentra weer toenemen, stijgt ook de druk op de zorgsector. Op dit moment zijn bijna 3.000 van de ongeveer 60.000 personeelsleden uitgevallen, liet Margot Cloet, gedelegeerd bestuurder van Zorgnet Icuro gisteren in De Afspraak weten. Een situatie die niet lang houdbaar is wanneer er niet snel hulp van buitenaf komt.

Rode Kruis-Vlaanderen reageert op die noodkreet door opnieuw crisisvrijwilligers te rekruteren die tijdelijk ingezet zullen worden in woonzorgcentra verspreid over heel Vlaanderen en die een belangrijk aandeel van de logistieke taken én zorgtaken voor hun rekening kunnen nemen. “Net zoals bij de start van de coronacrisis doen we wat eigenlijk alleen het Rode Kruis kan doen, dankzij de brede steun die we krijgen van de bevolking”, zegt gedelegeerd bestuurder Philippe Vandekerckhove. “We activeren Vlamingen die bereid zijn hulp te bieden en zorgen ervoor dat zij op zeer korte termijn ingeschakeld worden op die plekken in Vlaanderen waar op dit moment de nood het hoogst is. We kunnen dus snel én op zeer grote schaal hulp bieden”. Naast Vlamingen, kunnen ook de eigen vrijwilligers van het Rode Kruis zich registreren als crisisvrijwilligers.

Hulpvraag en inzet worden digitaal gematcht

“Bij de inzet tijdens de eerste golf van de coronacrisis gebeurde de planning van de crisisvrijwilligers nog manueel. De afgelopen maanden hebben we van onze ervaringen gebruik gemaakt om een professioneel planningssysteem te bouwen dat zorginstellingen en vrijwilligers via web of mobiel kunnen beheren,” legt Vandekerckhove uit. Woonzorgcentra of andere zorginstellingen die nood hebben aan logistieke ondersteuning, kunnen een account aanvragen op www.rodekruis.be/hulpvraag.Met dit account kan de zorginstelling zijn hulpvraag zelf aanmaken en de planning beheren. Iedereen die wil helpen kan zich registreren als vrijwilliger via www.rodekruis.be/crisisvrijwilliger. Na registratie kunnen vrijwilligers de app downloaden en kunnen ze eenvoudig intekenen op hulpvragen in een straal van 30 km rond hun woonplaats.

Snelle inzet dankzij enthousiaste vrijwilligers

Doordat het Rode Kruis met zijn eigen vrijwilligers en crisisvrijwilligers kan rekenen op een grote groep hulpkrachten verspreid over heel Vlaanderen, is de organisatie in staat zeer snel hulp te bieden. “Het idee is dat wanneer een woonzorgcentrum nood heeft aan extra mankracht voor logistieke taken, we heel snel op die oproep kunnen ingaan. In sommige gevallen zelfs de dag zelf al.

Tijdens de eerste golf van de coronacrisis registreerden ongeveer 6.000 Vlamingen zich als crisisvrijwilliger en werden zij ingeschakeld in meer dan 160 verschillende zorginstellingen.

Mensen die graag hun steentje bijdragen en die ouder zijn dan 18 jaar kunnen vanaf vandaag terecht op www.rodekruis.be/crisisvrijwilliger

×