Rode Kruis-Vlaanderen helpt mee aan grootschalig onderzoek naar groepsimmuniteit in Vlaanderen

Door bloed van donoren te laten testen op antistoffen tegen coronavirus

Mechelen, 31 maart 2020. Rode Kruis-Vlaanderen zal Sciensano helpen bij een grootschalig bevolkingsonderzoek door een grote hoeveelheid bloedstalen van donoren ter beschikking te stellen. Hiermee levert de organisatie een heel belangrijke bijdrage aan een wetenschappelijk onderzoek dat de aanwezigheid van antistoffen in het bloed van gezonde personen bepaalt. Dit geeft meer inzicht in de weerstand die ontwikkeld wordt tegen het coronavirus en helpt om het effectieve aantal besmettingen in Vlaanderen in kaart te brengen.

Grote, gezonde donorpopulatie

Een waardevol bevolkingsonderzoek opstellen kan alleen aan de hand van een zeer grote hoeveelheid testmateriaal. Hier speelt Rode Kruis-Vlaanderen een cruciale rol: “Onze organisatie kan rekenen op een heel groot donorbestand wat maakt dat wij perfect in staat zijn om een groot aantal bloedstalen aan te leveren van gezonde mensen” zegt prof. Dr. Philippe Vandekerckhove, CEO van Rode Kruis-Vlaanderen. “We vinden het als organisatie onze taak om onze medewerking te verlenen aan dit onderzoek. Door onze bijdrage kunnen we er mee voor zorgen dat we meer te weten komen over het virus en krijgen we zicht op de mate waarin de algemene bevolking weerstand tegen het virus ontwikkelt”. Hoe groter de testpopulatie, hoe betrouwbaarder de resultaten zullen zijn en hoe beter het beeld dat gevormd kan worden over de effectieve verspreiding van het coronavirus.

De donoren van Rode Kruis-Vlaanderen vormen een ideale testpopulatie die representatief is voor de algemene bevolking: ze zijn afkomstig uit heel Vlaanderen en ze zorgen voor een continue voorziening van stalen waardoor dit onderzoek over een langere periode kan lopen. Bovendien zijn donoren gezond en voelen ze zicht fit. Hierdoor worden ook gevallen zonder symptomen betrokken en sluiten we uit dat onderliggende medische aandoeningen een effect hebben op de testresultaten in deze studie.

Doordat de stalen van zo’n grote en diverse groep - met een goede spreiding van leeftijd en geslacht - getest worden, kunnen de resultaten zonder problemen geëxtrapoleerd worden naar de hele bevolking.

Testen op antistoffen

Vanaf vandaag bezorgt het Rode Kruis tweewekelijks zo’n 3.000 bloedstalen aan Sciensano, die deze dan verder onderzoekt en test op de aanwezigheid van antistoffen tegen het coronavirus. De kans is groot dat een aanzienlijk deel van hen besmet was zonder dat ze het zelf wisten. Door de hoeveelheid antistoffen in het bloed van deze donoren te onderzoeken, die aantonen of een persoon effectief besmet is of was met het coronavirus, krijgen we een zicht op de mate waarin er door die persoon weerstand tegen het virus opgebouwd werd. Hieruit kunnen we twee zeer belangrijke conclusies trekken. Enerzijds de effectieve besmettingsgraad in Vlaanderen, anderzijds de ontwikkeling en sterkte van de weerstand. Hoe groter de groepsimmuniteit, hoe minder sterk het virus staat bij een volgende golf.

Al deze informatie kan leiden tot goede, betrouwbare modellen die de evolutie van de epidemie in kaart brengen. Deze kennis kan gebruikt worden om ons goed voor te bereiden tegen een tweede coronagolf.

Rode Kruis-Vlaanderen helpt helpen

Het Centraal Laboratorium van Rode Kruis-Vlaanderen helpt sinds vorige week vrijdag bij het uitvoeren van moleculaire COVID-19 testen op neus-en keelstalen. Dit ter ondersteuning van de ziekenhuislabo’s en om de testcapaciteit in Vlaanderen te verhogen. Het onderzoek van Sciensano, waar het Rode Kruis nu aan meewerkt door bloedstalen te leveren, heeft echter niet de bedoeling om nieuwe diagnoses te stellen maar wel om antistoffen in het bloed op te sporen.

“Onze organisatie strijdt dus mee op twee vlakken: we helpen enerzijds nieuwe coronabesmettingen opsporen en anderzijds helpen we bij het in kaart brengen van de eigenlijke besmettingsgraad en opbouwende weerstand tegen het coronavirus in Vlaanderen” aldus de CEO van Rode Kruis-Vlaanderen.

Medewerking van donoren

“We rekenen op de goodwill van onze donoren om dit onderzoek te helpen slagen. Alleen als zij toestemming geven, mogen we hun stalen gebruiken voor onderzoek”, zegt Philippe Vandekerckhove. Alle stalen blijven anoniem, met uitzondering van geslacht, geboortejaar, de provincie waar je woont en de afnamedatum. Donoren kunnen hun toestemming geven via de medische vragenlijst die ingevuld moet worden vlak voor elke donatie.

×