Rode Kruis helpt 6 maanden na aardbeving nog steeds met heropbouw Nepal

Mechelen 22 oktober 2015 – Zes maanden geleden (op 25 april) werd Nepal getroffen door de dodelijkste aardbeving ooit. Voor wie de ramp heeft overleefd, blijft elke dag echter een enorme uitdaging. De Internationale Rode Kruis- en Rode Halve Maanbeweging waarschuwt dat hulp op lange termijn nodig blijft om het herstel van Nepal te garanderen. Daarom blijft het Rode Kruis  zelf ook inzetten op de heropbouw van Nepal.

Meer dan 5,6 miljoen mensen werden getroffen door de aardbeving, bijna 18.000 Nepalezen raakten gewond, bijna 9.000 lieten het leven en meer dan 900.000 huizen werden beschadigd of vernield. De Internationale Rode Kruis- en Rode Halve Maanbeweging is sindsdien ter plekke om ondersteuning te bieden. De komende 18 maanden zal het Rode Kruis 700.000 mensen helpen door te focussen op watervoorziening en verbetering sanering, de heropbouw van woningen en het herstellen van gezondheidsprogramma’s.

Meer dan 8.000 vrijwilligers staan van in het begin paraat om te helpen waar nodig, 75.551 Nepalezen kregen medische verzorging maar het Rode Kruis doet meer. Zo begeleiden we bijvoorbeeld een opleidingstraject waarin metsers en timmermannen aangeleerd krijgen hoe ze huizen kunnen bouwen die beter bestand zijn tegen toekomstige aardbevingen.

Metser Les Bahadur Raut is één van de mannen die het opleidingstraject volgt: “In de jaren ’70 bouwde ik eigenhandig ons huis op maar na de aardbeving bleef er niets meer van over. Mijn moeder werd bedolven onder de stenen en het hout en verloor het leven. Het is pas nu door deze opleiding te volgen dat ik besef hoe gebrekkig mijn bouwkennis was.”

In totaal ontving het Rode Kruis in België zo’n 1 miljoen euro aan giften. Een deel van dat bedrag werd meteen vrijgemaakt voor noodhulp, zoals “shelter kits” met plastic zeilen, nagels, touw, draad, een hamer enz. De rest van het geld zal volop ingezet worden tijdens de recovery fase waarin het Nepalese Rode kruis samen met de overheid en de andere hulporganisaties bepaalt wat de hoogste prioriteit moet krijgen.

Door de internationale hulp die al zes maanden aanwezig is in Nepal zijn vrijwilligers van het Nepalese Rode Kruis nu ook zelf beter opgeleid en beschikken ze over meer expertise. Op die manier kunnen ze bij toekomstige rampen nog sneller en adequater optreden.