Project Onafhankelijk Leven is hét Zorgverhaal van het jaar

Mechelen/Gent, 15 maart 2016 – Het project van Onafhankelijk Leven is verkozen tot het allereerste ‘Zorgverhaal van het jaar’. Dat gebeurde op het ‘Dag van de Zorgcongres’, door een professionele jury én de zorgsector zelf. Met de Zorgverhaal-award wil Rode Kruis-Vlaanderen kwaliteit in de zorg erkennen én stimuleren. Naast bekendheid krijgt Onafhankelijk Leven een bedrag van 10.000 euro om het project verder uit te bouwen.

Onafhankelijk Leven

Onafhankelijk Leven in Gent is een organisatie die ervoor zorgt dat meer en meer personen met een handicap een gewoon leven kunnen leiden in de samenleving. Ze begeleiden mensen met een Persoonlijk Assistentie Budget (PAB). “We willen mensen met een beperking helpen om eigen keuzes te maken. De wereld die we willen zien is een waar personen met een handicap evenveel vrijheid hebben als mensen zonder beperking. Het beste middel daartoe is de rechtstreekse financiering.” vertelt Cor Van Damme, directeur dienstverlening. “Dankzij het PAB en de ondersteuning die we hen daarbij geven, krijgen mensen de kans om thuis te blijven wonen, te blijven werken, en zelf te beslissen wanneer ze naar de winkel willen. Dat lijkt simpel, maar is helemaal niet zo vanzelfsprekend voor iemand met een handicap.” Onafhankelijk Leven brengt zo vernieuwing in de sector voor personen met een beperking. De reflex is nog vaak om een voorziening als oplossing voor de vraag naar ondersteuning aan te bieden.

3 genomineerden

Onafhankelijk Leven haalde het van de andere genomineerden: Verwenzorg van Landelijke Thuiszorg (een project dat creatief omgaat met de beperkingen van de thuiszorg, zodat meer cliënten thuis kunnen blijven wonen) en het Openbaar Psychiatrisch Zorgcentrum Rekem (met een project rond fixatie-arm beleid).

Op zoek naar inspirerend Zorgverhaal

Onafhankelijk Leven is het eerste ‘Zorgverhaal van het jaar’. Met die prijs gaat Rode Kruis-Vlaanderen op zoek naar inspirerende verhalen van kleine en grote zorg- en welzijnsorganisaties. An Luyten vertelt: “Er zijn awards voor vanalles en nog wat – maar met ‘zorg’ krijgt ieder van ons vroeg of laat wel te maken. Daarom dat de kwaliteit van die zorg maar beter goed kan zijn en dat die ook beloond mag worden.”

Keuze door jury én zorgsector zelf

Een onafhankelijke jury uit de academische wereld, het bedrijfsleven, de zorgsector én de overheid beoordeelde de 42 inzendingen. Juryvoorzitter prof. dr. Walter Sermeus, verbonden aan het Leuvens Instituut voor Gezondheidszorgbeleid, is enthousiast over de genomineerden: “We hebben 3 gedreven organisaties ontmoet die geen enkele kans onbenut laten om zich in te zetten voor hun patiënten, cliënten of bewoners. In elk project wordt de cliënt er beter en méér mens van. De projecten blinken uit door creativiteit en ondernemerszin, en zijn een voorbeeld van een toekomstige gezondheidszorg waarin geïntegreerde zorg en de zorgvrager centraal staan.”.

De zorg- en welzijnssector kon ook mee beslissen. De deelnemers van het Dag van de Zorgcongres konden stemmen voor hun favoriet en kozen zo mee de winnaar.

Juryvoorzitter aan het woord

“Onafhankelijk Leven (OL) zorgt ervoor dat personen met een handicap via een persoonlijk assistentiebudget (PAB) en de inzet van deze persoonlijke assistenten een gewoon leven kunnen leiden in de samenleving. De jury was onder de indruk hoe Onafhankelijk Leven gegroeid is tot een professionele organisatie met budgethouders, persoonlijke assistenten en de sterke focus om steeds uit te gaan van de vraag/behoefte van de klant”, aldus prof. dr. Walter Sermeus, voorzitter van de jury, “Steeds blijven zij hun missie trouw. Zo is hun Raad van Bestuur samengesteld uit mensen met een handicap. We zien heel wat transfermogelijkheden van het Persoonlijk Assistentie Budget naar andere sectoren in thuiszorg en ouderenzorg. We zien in de organisatie de aanwezigheid van een sterke creativiteit waarbij men steeds op zoek is naar innovatie en vernieuwing.”

Dag van de Zorg op 20 maart

Benieuwd om meer te ontdekken over het project? Onafhankelijk Leven opent samen met meer dan 160 andere zorg- en welzijnsorganisaties de deuren op Dag van de Zorg, op zondag 20 maart. Ook het donorcentrum van Rode Kruis-Vlaanderen in Turnhout en het opvangcentrum voor asielzoekers in Wingene zijn die dag open voor het publiek.

www.dagvandezorg.be

www.rodekruis.be/zorgverhaal