Nieuwe campagne 'Wie help jij?'

Mechelen 5 januari 2015 – Heel veel mensen zijn in staat om het leven van een ander te redden. Hoe? Simpel: door bloed te geven. Alleen staan mogelijke donoren daar te weinig bij stil. 3 procent van de Vlamingen geeft bloed, terwijl 70 procent de kans loopt om ooit in zijn of haar leven een bloedproduct nodig te hebben.

Nieuwe campagne

Om mensen nog meer bewust te maken van hun reddende capaciteiten wil Rode Kruis-Vlaanderen kandidaat-donoren rechtstreeks gaan aanspreken: via hun bloedgroep want niet elke donor kan élke patiënt helpen. Jouw bloedgroep bepaalt wie je kan helpen want niet elke bloedgroep komt evenveel voor.

In onderstaand  schema vind je de opdeling volgens bloedgroep. Zo kan iedereen zien wie hij of zij kan helpen door bloed te geven.  Heb je een O negatieve bloedgroep dan kan je dus aan iedereen bloed geven. Bij medische urgenties heeft men niet de tijd om de bloedgroep van de patiënt te bepalen, waardoor de vraag naar deze donoren met O negatief veel hoger ligt dan hij voorkomt in de bevolking.

Iedereen kan helpen

Niet iedereen is zich bewust van welke bloedgroep hij heeft. Iedereen die voor de 2de maal bij Rode Kruis – Vlaanderen bloed of plasma komt geven, krijgt een donorkaart toegestuurd met daarop de vermelding van zijn of haar bloedgroep. Op de campagnewebsite www.wiehelpjij.be kan je meer informatie terug vinden over jouw specifieke bloedgroep. Via 4 filmpjes wordt duidelijk gemaakt wie wie kan helpen. Deze filmpjes worden deze week  op VRT en VTM uitgezonden.

Ook donatie van plasma is levensreddend

Donoren met bloedgroep B en AB komen minder voor in de bevolking. Een donor met AB is dan misschien geen universele bloeddonor, voor de donatie van bloedplasma is hij dat wel. Donoren met bloedgroep B en AB zijn dan ook bijzonder welkom voor de donatie van plasma.

Bewust maken

Door mensen bewust te maken van hun bloedgroep en wie ze daarmee kunnen redden hoopt Rode Kruis-Vlaanderen om meer mensen te overtuigen de stap te zetten richting donorcentra of mobiele bloedinzamelingen .  De woorden ‘mensenlevens redden’ neemt Rode Kruis-Vlaanderen niet zomaar in de mond. Het is écht LEVENSnoodzakelijk dat er donoren blijven langskomen, op die momenten waarop de voorraad van hun bloedgroep laag staat.  Dat is bijvoorbeeld nu het geval voor O negatief. De campagne wordt dan ook nu gelanceerd om zo snel mogelijk de voorraad aan O negatief terug op peil te krijgen. Elke dag wordt de huidige voorraad per bloedgroep bijgewerkt op de website, zodat de voorraad van de rode bloedcellen dagelijks per bloedgroep consulteerbaar zal zijn.

Door de donatie van bloed, plasma en/of bloedplaatjes worden slachtoffers van verkeersongevallen, vrouwen bij de bevalling of  kankerpatiënten  er weer bovenop geholpen en dit zijn maar een paar voorbeelden. Op de campagne website kan iedereen die zijn bloedgroep kent in detail bekijken hoe hij of zij het best kan helpen..

Beelden en eerste, voorlopige cijfers

In 2014 gaven 33.252 mensen voor het eerst bloed . Ze maakten deel uit van 184.734 mensen die in 2014 minstens één keer een levensreddende donatie van bloed, plasma of bloedplaatjes deden in Vlaanderen.

Rode Kruis – Vlaanderen leverde 261.593 zakjes rode bloedcellen aan de ziekenhuizen in 2014. Meer dan 50% van de geleverde bloedzakjes was van donoren met bloedgroep O, terwijl slechts 45% van de Belgische bevolking deze bloedgroep heeft. Voor O negatief is dat het meest opvallend:  6,75 % van de Belgische bevolking heeft die bloedgroep maar meer dan 10 procent van de leveringen aan ziekenhuizen is van deze bloedgroep afkomstig.