Gigantische verdwijntruc van A’s B’s en O’s = campagne van het Rode Kruis

Mechelen 16 augustus 2016 - Misschien zag u de voorbije dagen ook vreemde dingen gebeuren in de logo’s van bedrijven, of keek u vanmorgen verbaasd op toen u de voorpagina van enkele kranten bekeek. De A, B en O’s verdwenen uit logo’s van bedrijven, gevels van gebouwen en namen van kranten. Bewust? Ja, want voor duizenden mensen zijn de A, B en O’s -ofwel onze bloedgroepen- letterlijk van levensbelang. Wereldwijd zijn er elke seconde 3 bloedtransfusies nodig. Met de Missing-Type campagne schudden we de mensen wakker: ook jouw bloedgroep redt levens!

Massale samenwerking

We hebben aan verschillende organisaties en bedrijven gevraagd om mee te doen met deze campagne en de A’s, B’s en O’s uit hun logo’s te schrappen. De respons is enorm: op de Brusselse ring prijkt het logo van  russels  irp rt. Neem je trein naar Brussel-Noord, dan passeer je het imposante Pr ximus-gebouw. Bezoekers van het Atomium ontdekken plots dat het iconische gebouw maar 8 bollen telt. Het grote LED-scherm op het de Brouckèreplein roept op ‘’drink C c – C l !”. In de krantenwinkel kan je vandaag ook G zet v n  ntwerpen, De St nd  rd, Het Nieuws l d, De Genten  r en het  el ng v n Lim urg kopen. En op ons eigen labogebouw zie je het logo van R de Kruis-Vl  nderen.

In België zetten maar liefst 95 bedrijven hun schouders mee onder de campagne. De volledige lijst vind je hier. Dat zoveel bedrijven en organisaties zo enthousiast meewerken aan deze campagne en volledig belangeloos de noodzaak aan voldoende bloeddonoren mee onderschrijven – is op zijn minst hartverwarmend te noemen en du jamais vu in Vlaanderen.

Wereldwijde campagne

‘Missing Type’ is een unieke actie: voor het eerst slaan 25 bloedinstellingen uit 21 landen de handen in elkaar voor een internationale campagne. Dat is nodig: wereldwijd krijgen elke seconde 3 mensen een bloedtransfusie. Daarom verdwijnen overal ter wereld de A, B en O’s uit logo’s, winkeletalages, websites, sociale mediaprofielen, kranten, bekende gebouwen… Bij een tripje naar Nederland word je verwelkomd door de I msterd m-letters, in de USA kan je roadtrippen op de R ute 66, en in Australië gaan zonnekloppen op  und i  e ch. Mensen die ooit bloed toegediend kregen, bedanken ‘hun’ donoren in een aangrijpend filmpje.

We hebben alle A, B en O’s nodig

An Luyten van Rode Kruis-Vlaanderen legt uit waarom de campagne nodig is: “Bloed is over de hele wereld van levensbelang voor heel wat patiënten - of ze nu slachtoffer zijn van een ongeval, complicaties hebben tijdens een operatie of bevalling, of bloed nodig hebben omwille van een kankerbehandeling of bloedziekte. Hun leven ligt letterlijk in de handen van bloeddonoren. Maar 3% van de Belgische bevolking doneert bloed, terwijl 70% het ooit nodig heeft. We hebben dus veel nieuwe A, B en O’s nodig.” Voor 2016 is Rode Kruis-Vlaanderen op zoek naar 38.000 nieuwe donoren om de bloedvoorraad op peil te houden. 

Steun de campagne op Twitter, Facebook en Instagram met de hashtag #MissingType: pas je profielnaam aan of post of tweet zonder de A, B en O’s.

Extra info vind je via deze links:

      De websites van Rode Kruis-Vlaanderen maken gebruik van cookies om jouw bezoek zo vlot mogelijk te laten verlopen. We installeren daarvoor technische cookies die noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van deze websites en analytische cookies om het algemeen gebruik van de websites te meten. Door verder te surfen op onze websites ga je akkoord met ons cookiebeleid.