Rode Kruis-Vlaanderen simuleert kettingbotsing om de Vlaming wakker te schudden

Mechelen, 12 maart 2015 – Rode Kruis-Vlaanderen heeft op een wel zeer opmerkelijke manier zichzelf ‘heruitgevonden’: met de simulatie van een zware kettingbotsing met tal van figuranten, vrijwilligers en interventiewagens. De organisatie, die vorig jaar nog zijn 150ste verjaardag vierde, stelde vandaag zijn nieuwe aanpak voor - inclusief een update van het alom bekende logo en de slagzin. Het was een hallucinant beeld vandaag: alle figuranten stonden in onbeweeglijke poses, terwijl de wereld er rond verder draaide met loeiende sirenes en brandende autowrakken op de achtergrond. Het Rode Kruis wil op die manier letterlijk stil blijven staan bij de onmisbare functie die de organisatie in onze maatschappij heeft. Maar tegelijk ook waarschuwen voor het gevaar dat die rol als  zeer vanzelfsprekend wordt beschouwd.  Een nieuwe positionering was dus broodnodig.

Het Rode Kruis, een evidentie

Wie de naam ‘Rode Kruis’ hoort, denkt meteen aan bloed inzamelen, eerste hulp op festivals en de stickeractie. “Rode Kruis-Vlaanderen: paraat. Altijd, overal”. Alleen merkt het Rode Kruis dat het te veel een evidentie is geworden. Bij zware en zelfs minder zware ongevallen rukken de interventieploegen uit – denk aan de treinramp in Buizingen of Wetteren, of het verkeersongeluk in Denderleeuw begin dit jaar. An Luyten, woordvoerster van Rode Kruis-Vlaanderen, legt uit: “Iedereen vindt het normaal dat onze vrijwilligers er altijd zijn en dat ze hulp bieden. Omdat ze altijd paraat staan, gaan mensen ervan uit dat alles altijd in orde is: het Rode Kruis zal er wel voor zorgen. En net daar knelt nu het schoentje. Het Rode Kruis staat inderdaad altijd paraat, maar dat kan alleen als wij kunnen rekenen op duizenden en duizenden mensen die ons daarbij helpen: mensen die bloed doneren, geld geven, mensen die hun tijd als vrijwilliger investeren. Al die mensen zijn broodnodig om onze sociaal-maatschappelijke doelstellingen te blijven vervullen.”

Die hulp is helemaal niet zo vanzelfsprekend. Iedereen – élke Vlaming – is op zijn of haar manier een stukje van het Rode Kruis, en iedereen rekent ooit in zijn leven op het Rode Kruis. Het bloedverhaal is een perfect voorbeeld: als je weet dat meer dan 70% van de Vlamingen ooit nood heeft aan bloed, maar slechts 3% van hen bloed geeft, dan weet je dat voldoende bloed inzamelen verre van vanzelfsprekend is.

Meer dan 100 activiteiten

Het Rode Kruis telt maar liefst 119 activiteiten. Dat zijn 119 manieren waarop mensen door het Rode Kruis-Vlaanderen geholpen worden. Geen enkele andere organisatie heeft zo’n brede actieradius, en niemand slaagt erin om zoveel hulpbehoevenden te bereiken. 13.500 mannen en vrouwen staan dag in dag uit klaar om te helpen.

An Luyten: “De meeste mensen kennen slechts een fractie van de waaier aan diensten die het Rode Kruis aanbiedt. Heb je een bloedtransfusie nodig? Het Rode Kruis. Moet je naar het ziekenhuis? Het Rode Kruis. Een rolstoel uitlenen? Het Rode Kruis. Heb je je enkel verzwikt op de sportclub? Het Rode Kruis. Wij organiseren eerste hulpcursussen zodat mensen andere mensen kunnen helpen. We vangen asielzoekers op. We organiseren vakantiekampen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen, en ook mensen met een handicap bezorgen we een fantastische vakantie. We begeleiden kinderen bij het maken van hun huiswerk. We zoeken via ‘Tracing’ verloren gewaande familieleden op over de hele wereld. Het Rode Kruis doet het allemaal.”

Gedelegeerd bestuurder, Prof. Dr. Philippe Vandekerckhove voegt nog toe: “Wij voorzien ook in voldoende en veilig bloed. We testen dat bloed ook én verwerken het. Het bloed legt een hele lange weg af. Vertrekpunt is één van de 180.000 donoren die elk jaar bloed komen geven in één van onze tien donorcentra, of bij één van de mobiele bloedinzamelingen, waarvan er zo’n 16 per dag plaatsvinden. En van daar zijn wij verantwoordelijk voor de volledige weg die het bloed aflegt tot in het ziekenhuis. Wij doen inderdaad zeer veel. Maar niemand staat erbij stil.”

Het Rode Kruis helpt helpen

Hoog tijd om de Vlaming wakker te schudden en een nieuwe aanpak te introduceren, vond Rode Kruis-Vlaanderen. Om deze oproep extra kracht bij te zetten, simuleerde de organisatie vandaag bij aanvang van de persconferentie een kettingbotsing op het oefenterrein van Campus Vesta, het opleidingscentrum voor professionele veiligheidstrainingen. Een levensechte situatie met gewonden, loeiende sirenes, brandende autowrakken en confronterende scènes. Het Rode Kruis vindt zichzelf opnieuw uit en komt met een nieuw gezicht naar buiten.

“Wij willen de mensen twee zaken duidelijk maken”, zegt gedelegeerd bestuurder, Prof. Dr. Philippe Vandekerckhove. “Eerst en vooral willen wij laten zien dat wij als één van de weinigen in staat zijn om de hele Vlaamse bevolking te laten helpen. En dat die hulp door ons en dankzij ons ook bij diezelfde 6 miljoen Vlamingen terecht komt. Neem ons weg, en de mensen die anderen willen helpen, kunnen niet meer helpen. Vandaar de nieuwe baseline: “Het Rode Kruis helpt helpen”.

Het Rode Kruis dat ben jij!

Het tweede punt waar Rode Kruis-Vlaanderen de aandacht op willen vestigen, is dat iedereen op een bepaald moment in zijn leven wel eens geconfronteerd wordt met het Rode Kruis. Of je nu bloedgever, bloedontvanger, stickerkoper, gewonde bij een zwaar verkeersongeval of gelddonateur bent, iedereen is een stukje Rode Kruis. Vandaar de naam van de eerste campagne, die nu van start gaat: “Het Rode Kruis, dat ben jij.”

De nieuwe imagocampagne start op 16 maart, ondersteund door tv-spotjes waar deze twee dingen zeer duidelijk worden gemaakt. Diezelfde dag wordt ook de volledig nieuwe website www.rodekruis.be gelanceerd.  En er is nog meer: een nieuw logo, een vernieuwde huisstijl, kortom een volledig nieuwe look & feel.