Coronacrisis heeft impact op werking bij zoektocht naar vermisten

Digitalisering zorgt voor grote uitdagingen en persoonlijk contact blijft cruciaal

Mechelen, 29 augustus 2020. Naar aanleiding van de Internationale dag van de Vermisten op zondag 30 augustus, deelt Rode Kruis-Vlaanderen zijn ondervindingen over de impact van de coronacrisis op de werking van de dienst Restoring Family Links (RFL). Waar voorheen het belangrijke eerste contact met zoekenden face to face gebeurde, is dit tijdens de lockdownperiode gedigitaliseerd. De dienst ondervindt belangrijke voordelen aan deze nieuwe manier van werken, maar blijft hameren op het belang van persoonlijk contact. De opsporingsgesprekken zijn vaak emotioneel geladen en het is van groot belang voor het succes van de opsporing om een vertrouwensband te creëren met diegene die op zoek is naar een familielid. Op zondag 30 augustus is het Internationale Dag van de Vermisten.

Vóór ons land midden maart in lockdown ging, werden opsporingsgesprekken altijd face to face gehouden. Het uitgangspunt bij de dienst Restoring Family Links van Rode Kruis-Vlaanderen is dat de ‘cliënt’ centraal staat en dus werden familieleden van vermisten fysiek uitgenodigd om aan de hand van een persoonlijk gesprek na te gaan wie vermist is, wanneer en waar het laatste contact was en welke info er beschikbaar is over locaties en personen die de opsporing kunnen ondersteunen. Sinds de start van de coronacrisis in ons land is er een belangrijke kentering in deze manier van werken en worden alle gesprekken binnen het opsporingsproces via Skype of telefoon gehouden. “Een situatie waar we noodgedwongen in beland zijn en waar we voorheen de boot afhielden” zegt Marijke Peys, verantwoordelijke voor Restoring Family Links. “De eerste gesprekken die je voert met mensen die op zoek zijn naar een vermist familielid zijn vaak heel emotioneel en het is belangrijk om met hen een persoonlijke band op te bouwen. En dat gaat beter wanneer je elkaar echt ziet”. Ook de afwezigheid van lichaamstaal bij digitaal contact waardoor je moeilijker weet of de cliënt je echt begrepen heeft en het risico op datalekken – welke communicatieplatformen zijn de veiligste? – zijn uitdagingen waar Rode Kruis-Vlaanderen nu mee te maken krijgt.

Digitale voordelen

De organisatie zal dus, binnen de mate van het mogelijke en met respect voor de huidige coronamaatregelen, sterk blijven inzetten op persoonlijk contact met mensen die op zoek zijn naar een vermist familielid. Toch levert de nieuwe manier van werken ook belangrijke voordelen op, voor zowel cliënt als Rode Kruis-Vlaanderen. Enerzijds vermindert de reistijd voor cliënten sterk en anderzijds zijn er minder ‘no shows’ waardoor de beschikbare tijd van RFL-medewerkers niet verloren gaat. “Onze cliënten verblijven vaak nog maar een korte tijd in België en zijn weinig bekend met het openbaar vervoer. Dikwijls lopen ze ergens verloren en geraken ze niet of niet op tijd op hun afspraak”, vertelt Marijke Peys. Een ander belangrijk voordeel is dat gesprekken sneller ingepland kunnen worden wanneer ze digitaal plaatsvinden, wat enorm hoopgevend werkt voor cliënten. “De digitalisering zorgt dus voor een heel aantal belangrijke voordelen. Dat is dan meteen ook de reden waarom we in onze werking beiden, zowel het digitale als het persoonlijke, maximaal met elkaar zullen blijven combineren”.

184 opsporingsdossiers in 2019

De dienst Restoring Family Links van Rode Kruis-Vlaanderen helpt al 83 jaar lang zoeken naar familieleden die vermist geraakten tijdens de vlucht voor conflicten, natuurrampen of migratie. Van de 184 opgestarte opsporingsdossiers in 2019, werden er 50 succesvol afgerond.

Verschillende oorzaken zorgen ervoor dat mensen op de vlucht elkaar uit het oog verliezen. Een van de voornaamste is het verlies van hun gsm, doordat die afgepakt wordt door de politie of smokkelaars, of omdat ze hem kwijtspelen tijdens hun vlucht. Zo verliezen ze in één keer alle telefoonnummers van broers, zussen, kennissen,…. Daarnaast valt het ook vaak voor dat een deel van de familie achterblijft in afgelegen dorpen waar geen mobiele communicatie mogelijk is. Rode Kruis-Vlaanderen heeft met zijn wereldwijde netwerk toegang tot de meest afgelegen gebieden, ook tot die waar nog geen internet is. De organisatie probeert onder andere door het ronddelen van Rode Kruisberichten het contact tussen familieleden te herstellen of te onderhouden.

×

      De websites van Rode Kruis-Vlaanderen maken gebruik van cookies om jouw bezoek zo vlot mogelijk te laten verlopen. We installeren noodzakelijke en technische cookies voor het goed functioneren van deze websites. Daarnaast gebruiken we analytische en advertising cookies om het algemeen gebruik van de websites te meten en verbeteren. Geef hieronder aan dat je akkoord bent met ons cookiebeleid om verder te surfen.

          Deze noodzakelijke cookies zorgen dat alle onderdelen van de website goed werken. Deze cookies mogen wij plaatsen zonder toestemming. Door verder te surfen op onze websites ga je akkoord met het gebruik van de noodzakelijke cookies. 

          We gebruiken cookies voor functionele doeleinden. Dit wil zeggen dat deze cookies noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van onze websites.  Deze cookies identificeren en houden jouw (taal)voorkeuren bij en registeren of je cookies hebt geaccepteerd.

          We gebruiken cookies voor analytische doeleinden. Deze cookies verzamelen informatie over de technische gegevens van de uitwisseling of over het gebruik van de websites (bezochte pagina’s, gemiddelde duur van het bezoek,…), dit om de werking van de site te verbeteren. We doen hiervoor beroep op Google Analytics (in overeenstemming met de Google Analytics Terms of Use: https://www.google.com/analytics/terms/us.html).

          We gebruiken cookies voor advertising. Deze cookies geven ons statistieken (die niet herleidbaar zijn tot individuele gebruikers) om onze online communicatie over en werving voor onze activiteiten op diverse kanalen te verbeteren en af te stemmen op maat van jouw behoeften. Door deze cookies te aanvaarden, aanvaard je ook het gebruik van Facebook-pixel.