INDONESIE 1212 - samen meer levens redden

Het consortium 12-12 lanceert een fondsenwervingscampagne om de humanitaire ramp in Indonesië aan te pakken.

Op vrijdag 28 september werd het noorden van het eiland Sulawesi in Indonesië getroffen door een zware aardbeving gevolgd door een tsunami. Volgens officiële cijfers zijn meer dan 1,5 miljoen mensen getroffen door de ramp, velen van hen raakten gewond. In augustus is het land al zwaar getroffen  door een aardbeving in Lombok. De Indonesische regering doet een beroep op internationale hulp om het hoofd te bieden aan de noodsituatie.

Samen meer levens redden

De ngo-leden van 12-12 bereiden zich voor om de slachtoffers te helpen. Ze starten hulpprogramma’s op met medische, sanitaire en psychosociale bijstand, tenten, voedsel, drinkbaar water en bescherming van  kwetsbare groepen zoals kinderen. Iedereen kan bijdragen door een gift te storten op de gezamenlijke rekening van het consortium BE19 0000 0000 1212. Het consortium is een platform dat de 7 belangrijke Belgische ngo's die actief zijn op het gebied van humanitaire noodhulp samenbrengt: Caritas International, het Belgische Rode Kruis, Handicap International, Dokters van de Wereld, Oxfam-Solidariteit, Plan International België en UNICEF België. Bij een ramp of humanitaire crisis zet het Consortium een gezamenlijke fondsenwerving op. Hierdoor kunnen de ngo-leden de hulpverlening aan de bevolking in de getroffen gebieden maximaliseren.