Het Rode Kruis blijft helpen wanneer iedereen de hoop heeft opgegeven

Mechelen, 23 december 2016 - Rode Kruis-Vlaanderen komt op de proppen met een bijzonder pakkende kerstvideo: een vrolijk kerstdeuntje gecombineerd met de rauwe realiteit van Syrië bezorgt je een vuistslag die je onmogelijk kan ontwijken. Het conflict in Syrië gaat namelijk binnenkort zijn zesde jaar in. Meer dan de helft van de bevolking is gevlucht, 13,5 miljoen mensen hebben humanitaire hulp nodig en nog eens 5 miljoen mensen zitten vast in moeilijk bereikbare gebieden. De enige constante in de Syriëcrisis, de grootste humanitaire crisis sinds WO II, is de aanwezigheid van het Internationale Rode Kruis (ICRC) en de Syrische Rode Halve Maan (SARC).

Het ICRC en SARC gingen van start met een evacuatiemissie in Oost-Aleppo en schokkende beelden van geëvacueerde gewonden en burgers lieten niemand onberoerd. “Wat we te zien kregen bij aankomst in Oost-Aleppo was hartverscheurend. Mensen worden geconfronteerd met onmogelijke keuzes. Hun ogen stralen enkel nog droefheid uit,” zegt Marianne Gasser van het ICRC.

De harde realiteit

Om de aandacht hierop te vestigen, komt Rode Kruis-Vlaanderen met een filmpje dat niemand onbewogen laat. Door een wereldberoemde kerstklassieker te combineren met gruwelijke beelden van Syrië, word je keihard geconfronteerd met de enorme tegenstelling van de warme gezellige kerstperiode hier en de bikkelharde realiteit daar. De vrolijke muziek van “Let it snow” op de achtergrond brengt je de eerste seconden in een fijne kerstsfeer, maar al snel slaat dit helemaal om.

Verankerd in de lokale maatschappij

Het Rode Kruis is geen ingevlogen hulporganisatie maar werkt met lokale vrijwilligers die de noden op het terrein als geen ander kent. Hierdoor bereiken ze maandelijks gemiddeld 4,5 miljoen mensen met noodhulp in Syrië. Toch zijn deze 10.000 actieve vrijwilligers naast held ook slachtoffer. Ze werken dagelijks op gevaar van eigen leven. Zo werden sinds de start van het conflict – nu bijna 6 jaar geleden – al meer dan 50 Rode Kruisvrijwilligers gedood.

De voorbije week werden meer dan 34.000 burgers, gewonden en rebellen geëvacueerd uit Oost-Aleppo, vaak in heel erg moeilijke omstandigheden. De operatie werd verschillende keren onderbroken omwille van veiligheidsredenen en sinds eergisteren is ook de winter in het gebied volop losgebarsten. Met deze operatie kon het Internationale Rode Kruis voor het eerst sinds april 2016 mensen helpen. Dit ondanks verwoede eerdere pogingen.

Maar het stopt niet na evacuatie. Mensen worden opgevangen in opvangkampen en ook daar staan we klaar om te helpen. In Mahalej Shelter bijvoorbeeld worden warme maaltijden en water uitgedeeld aan ontheemde burgers en staan medische teams paraat. Bovendien helpen vrijwilligers om de familieleden van getroffenen terug te vinden. De steun van de Rode Kruisvrijwilligers blijft de komende weken en maanden dus meer dan nodig!

Zelf jouw steentje bijdragen tijdens deze kerstperiode? Dat kan door een online gift te doen of op rekeningnummer BE53 0000 0000 5353 met vermelding Syrië.