Help slachtoffers in Sulawesi

Zondag 30 september 2018 — Mechelen, 30 september 2018. Rode Kruis-Vlaanderen opent rekeningnummer BE 53 0000-0000 5353 voor de slachtoffers van de aardbevingen en tsunami in Sulawesi (Indonesië). Ondertussen is duidelijk dat meer dan 830 mensen de ramp niet overleefden en zijn er honderden gewonden. De dodentol zal nog oplopen want de eerste reddingsteams hebben nog maar net Donggala, één van de zwaarst getroffen regio’s, bereikt. Wegen en communicatielijnen zijn door zware aardschokken vernietigd waardoor contact met dit gebied – waar meer dan 300.000 mensen wonen – heel moeizaam verloopt.

De zoek- en reddingsacties zijn volop aan de gang en noodhulpgoederen zijn onderweg naar Sulawesi, de Indonesische provincie die getroffen werd door een dubbele ramp: een krachtige aardbeving gevolgd door een zware tsunami. De meest dringende noden op dit moment zijn drinkbaar water en voedsel voor de slachtoffers die de ramp overleefden. Zuiver water moet er voor zorgen dat na deze ramp geen nieuwe ramp volgt door de uitbraak van ziektes. Verder zijn ook dekens, slaapmatten, tenten en jerrycans (om water in te slaan) dringend nodig.

Indonesische Rode Kruis biedt hulp ter plaatse

Doordat zijn vrijwilligers deel uitmaken van de lokale gemeenschappen is het Rode Kruis in staat om heel snel hulp te bieden aan de slachtoffers in getroffen rampgebieden. Omdat wegen en luchthavens in Sulawesi vernietigd zijn en de communicatielijnen onderbroken werden, is het deze keer zelfs voor het Rode Kruis heel moeilijk om snel ter plaatse te geraken en de eerste noodhulp toe te dienen. Het Indonesische Rode Kruis zet meer dan 90 vrijwilligers in die meer dan 10u nodig hebben om het rampgebied te bereiken. Zij helpen bij de zoektocht naar overlevenden en bij de reddingsacties. Daarnaast bieden ze medische hulp, delen ze hulpgoederen uit en staan ze getraumatiseerde slachtoffers bij.

Rode Kruis-Vlaanderen klaar om zustervereniging te helpen

De Emergency Response Unit (ERU) van Rode Kruis-Vlaanderen staat klaar en kan – indien nodig – op zeer korte termijn naar Indonesië vertrekken. In het geval er een oproep komt zal het team helpen met het uitdelen van noodhulpgoederen en cash aan bewoners van de getroffen gebieden. Op dit moment werd de vraag om een ERU uit te sturen nog niet gesteld, maar Rode Kruis-Vlaanderen houdt zich klaar om zijn zustervereniging te helpen.

Steun via BE 53 0000-0000 5353

Het ingezamelde geld door Rode Kruis-Vlaanderen gaat naar de slachtoffers van de ramp in Sulawesi en wordt onder andere gebruikt om noodhulpgoederen ter plaatste te krijgen, communicatielijnen op te zetten en drinkbaar water te voorzien.