Géén tenten in noodopvangkamp asielzoekers

Mechelen, 31 augustus 2015. Rode Kruis-Vlaanderen richt op dit ogenblik zo snel mogelijk extra opvangplaatsen in voor asielzoekers. Op vraag van de federale overheid voorziet het Rode Kruis in extra opvangcentra voor asielzoekers in Houthalen Helchteren, Sint-Niklaas, Holsbeek en Vilvoorde. Maar tegelijk richt de organisatie een volledig noodopvangkamp in, in het voormalige militaire kwartier van Sijsele.

Geen tenten

‘We vangen de asielzoekers op in leegstaande hangars. Daarbij zal géén gebruik gemaakt worden van tenten. Om de privacy van de mensen te garanderen, plaatsen we hekwerken om zo aparte ruimten te creëren”, klinkt het bij het Rode Kruis. Ook de brandweer is geen voorstander van het gebruik van tenten omdat het plaatsen van tenten ín een gebouw de brandveiligheid in het gedrang brengt.

Wél vrijwilligers

Het Rode Kruis telt in totaal meer dan 13.000 vrijwilligers. Het staat buiten kijf dat dit mensen zijn die het gewoon zijn om te ‘helpen helpen’, die dat graag doen. Dus ook nu kan de overheid maar kunnen vooral de asielzoekers rekenen op het Rode Kruis. De organisatie roept zelfs haar 1200 personeelsleden op om als vrijwilliger mee te werken om de opstart van het noodopvangkamp in Sijsele vlot en professioneel te laten verlopen.

Jobdag volgeboekt

De jobdag die Rode Kruis-Vlaanderen samen met VDAB organiseert om op korte termijn personeel te vinden om de vrijwillige krachten af te lossen, is intussen volgeboekt. Maar ook voor andere opvangsites zoekt Rode Kruis-Vlaanderen nog personeel. Meer info www.rodekruis.be/jobs.