Duivels bloed + BV bloed = jouw bloed!

Mechelen 6 juni 2016 – Tijdens het EK van 10 juni tot 11 juli laten de Rode Duivels op het veld ongetwijfeld het beste van zichzelf zien. Maar daarnaast helpen ze Rode Kruis-Vlaanderen ook helpen! Ook tal van BV’s zijn vanaf nu fiere peter of meter van een Rode Kruis donorcentrum dicht bij hun woonplaats en helpen zo helpen. Zij zullen vanaf 11 juni hun stads- en provinciegenoten aansporen om bloed, plasma of plaatjes te komen geven!

Win een uniek Rode Duivelsshirt!

Elke donor die tijdens het EK komt bloed geven maakt kans op een gesigneerd voetbalshirt van de Duivels. Je krijgt bij elke gift een kaartje met een unieke code. Met die code kan je een selfie in Rode Duiveloutfit posten op www.rodekruis.be/duivelsbloed. Hoe origineler hoe beter (komen doneren in onze driekleur en daar een selfie van posten mag uiteraard ook!) Ook nieuwe donoren zijn meer dan welkom! Laat de Dries Mertens of de Lukaku in je los en scoor één van de 11 unieke shirts! Niemand minder dan assistent-bondscoach Vital Borkelmans roept via dit filmpje op om mee te doen.

Donorcentra krijgen meter of peter

Op 11 juni organiseert Rode Kruis-Vlaanderen naar goede gewoonte een zaterdagopening van de 11 donorcentra verspreid over Vlaanderen. Die dag kan je ook kennismaken met de BV die met veel plezier zijn of haar naam verbindt aan zijn of haar plaatselijk donorcentrum. Bedoeling is om via het netwerk van de Bekende Vlaming mensen aan te sporen om bloed te komen geven, zeker op het moment dat de bloedvoorraad laag staat.

Met trots stellen we je de gloednieuwe ‘BloedBV’s’ voor:

• Aalst: Wim Soutaer
  • Edegem: Marleen Merckx
  • Geel: Tom Helsen
  • Genk: Vital Borkelmans
  • Gent: Gella Vandecaveye
  • Leuven: Jef Desmedt
  • Mechelen: Roos Van Acker
  • Brussel/Jette: Johan Verminnen
  • Turnhout: Hilde De Baerdemaeker

Waarom deze acties?

De bloedvoorraad op peil houden is en blijft een moeilijke opgave. Rode Kruis-Vlaanderen is bijna permanent op zoek naar nieuwe donoren. En om die te vinden moeten we al eens creatief uit de hoek komen. Zeker nu, vlak voor de zomer – traditioneel is dit een periode waar de bloedvoorraad onder druk komt te staan omdat heel wat bloedgevers op reis gaan en vaak een aantal weken moeten wachten om opnieuw te mogen donoren. Bovendien is het op dinsdag 14 juni wereldbloeddonordag. Een internationaal moment om alle bloeddonoren ter wereld, ook die in Vlaanderen, te bedanken voor hun levensreddende gift(en).