De helpende handen: Suske en Wiske vieren 75e verjaardag op Rode Kruissticker

MECHELEN – 15 februari 2020. Rode Kruis-Vlaanderen stelt met trots zijn nieuwe sticker voor. In 2020 zijn het de jarige stripfiguren Suske en Wiske - 75 jaar zijn ze al! – die samen met hun kameraden op de Rode Kruissticker pronken. Vanaf donderdag 23 april start de jaarlijkse stickeractie en verkopen vrijwilligers van Rode Kruis-Vlaanderen stickers voor 5 euro. De opbrengst ervan gaat integraal naar de lokale Rode Kruisafdelingen. Online een sticker kopen kan op www.koopdesticker.be

Suske en Wiske maken, net zoals de stickeractie van Rode Kruis-Vlaanderen, deel uit van ons cultureel erfgoed. Vier generaties zijn ondertussen opgegroeid met deze striphelden en voor hen is 2020 een feestjaar.

Hun 75e verjaardag is niet de enige reden waarom deze figuurtjes op de Rode Kruissticker staan. “Suske en Wiske en hun kameraden hebben heel wat overeenkomsten met onze Rode Kruisvrijwilligers. Suske helpt iedereen in nood en Wiske heeft naast haar rode strik ook een gouden hart”, zegt Ine Tassignon, woordvoerder van Rode Kruis-Vlaanderen. “Lambik zet zich steeds in voor de onderdrukten en Jerom valt niet enkel op door zijn spierbundels, maar ook door zijn onverwoestbare integriteit. En Professor Barabas? Die heeft net zoals Rode Kruis-Vlaanderen het volste vertrouwen in de wetenschap.”

Investeren in jezelf

Op donderdag 23 april verschijnen de Rode Kruisvrijwilligers weer talrijk aan verkeerslichten of op parkings van warenhuizen voor hun jaarlijkse stickerverkoop. De opbrengst ervan gaat integraal naar de lokale Rode Kruisafdelingen. Hiermee investeren de afdelingen in ambulances, interventiekledij of in materiaal voor eerstehulpopleidingen.

Rode Kruis-Vlaanderen helpt helpen. Wie een sticker koopt, helpt hen anderen te helpen. Je investeert bovendien ook in jezelf: Rode Kruisvrijwilligers helpen je bijvoorbeeld wanneer je je voet verstuikt op een sportevenement of flauwvalt op een festival. Dat kunnen ze enkel op een goede en professionele manier doen als ze voldoende financiële middelen hebben. “Wie dus zijn lokale afdeling wil steunen, maken we graag warm om alvast vijf euro klaar te houden in je portefeuille of achter de zonneklep van je wagen!” zegt Tassignon.

2021: 60 jaar stickerverkoop

Terwijl 2020 het feestjaar is voor Suske en Wiske, viert Rode Kruis-Vlaanderen volgend jaar de 60e verjaardag van de stickerverkoop. “In 2021 is het inderdaad exact 60 jaar geleden dat we onze eerste sticker verkochten”, zegt Tassignon. “We kijken dus uit naar de jubileumeditie volgend jaar, die natuurlijk speciaal wordt. Meer daarover verklappen we op het gepaste moment!”

×