Dag van de Animator: 403 Rode Kruisanimatoren bezorgen 1384 kinderen een onvergetelijke zomer

MECHELEN – 22 juli 2019. Op de Dag van de Animator zet Rode Kruis-Vlaanderen graag alle animatoren in de kijker die zich deze zomer vrijwillig inzetten om kinderen een zorgeloze tijd te bezorgen. Op vakantie gaan is immers niet voor iedereen vanzelfsprekend. De Zomerhelden van het Rode Kruis doen er alles aan om ook deze kinderen een ultiem vakantiegevoel te bezorgen.

Bedankt, animatoren!

Gedurende de ganse zomer organiseert Rode Kruis-Vlaanderen vakantieactiviteiten voor kinderen en jongeren, waarbij de organisatie beroep kan doen op meer dan 400 gemotiveerde animatoren. Tijdens deze activiteiten staat de aandacht voor élk kind centraal. De vakantieactiviteiten kennen 1384 deelnemers, verspreid over het hele land.

Jeugdkampen, Speelweken en Vakantiekampen

221 animatoren zetten zich in op 17 jeugdkampen, waarvan er deze week twee plaatsvinden in Nieuwpoort en Kleine Brogel. In totaal nemen 833 kinderen deel aan een jeugdkamp deze zomer. Een tweede vakantieactiviteit zijn de Speelweken voor kinderen die verblijven in een opvangcentrum voor  verzoekers om internationale bescherming. 37 vrijwilligers van Jeugd Rode Kruis organiseren leuke activiteiten tijdens vijf Speelweken, waaraan 368 kinderen meedoen. Ten slotte bezorgen niet minder dan 42 vrijwilligers op drie Vakantiekampen zo’n 100 kinderen de tijd van hun leven. Daarnaast worden er nog vijf Aangepaste Vakanties georganiseerd, voor mensen met een beperking van alle leeftijden.

Iedereen heeft recht op vakantie

Het is voor veel kinderen niet vanzelfsprekend om op vakantie te kunnen gaan. Speciaal voor kinderen met een maatschappelijk kwetsbare achtergrond worden de Vakantiekampen en Speelweken georganiseerd. Het is voor hen eens zo belangrijk om tijdens de zomermaanden de batterijen weer op te laden. Daar spelen de animatoren van Rode Kruis-Vlaanderen een belangrijke rol in. Dankzij hen hebben deze kinderen bij de start van het nieuwe schooljaar ook leuke verhalen om te delen met hun klasgenootjes.