Bloedvoorraad voor alle bloedgroepen zeer laag

Bloedgroepen AB- en O+ zelfs kritiek

Rode Kruis-Vlaanderen lanceert vandaag een dringende oproep naar bloeddonoren. De voorraad van alle bloedgroepen is zeer laag, die van O+ en AB- zelfs kritiek.

“Het is voor heel wat mensen een drukke periode geweest, met de opstart van het schooljaar en het hervatten van de routine na de grote vakantie. We stellen vast dat bloed geven er dan bij inschiet”, zegt Marjolein Van daele, woordvoerder van Rode Kruis-Vlaanderen. “We konden de voorbije zomer de bloedvoorraad goed op peil houden – maar de dip die we altijd verwachten tijdens de zomermaanden heeft zich nu verplaatst naar het najaar.” Het is al langer bekend dat o.a. de opmars van de tijgermug ervoor zorgt dat donoren een tijdje moeten wachten voor ze opnieuw mogen doneren. Bovendien draaien de ziekenhuizen weer op volle toeren na de zomerperiode, wat zich ook laat voelen in de voorraad.

“Vooral AB- en O+ staan bijzonder laag. O+ is nochtans de meest voorkomende bloedgroep bij donoren. Maar als die donoren niet langskomen, is er natuurlijk geen bloed voor handen”, aldus Van daele. Bloedgroep AB- is een ander verhaal. “Slechts 0,75% van de Belgische bevolking is AB-. Deze donoren zijn dus zeldzamer en des te harder nodig”, zegt Van daele nog.

Na testing meteen naar ziekenhuis

Maar ook de andere bloedgroepen zijn dringend nodig, want ook daar is de bloedvoorraad zeer laag. Als de bloedvoorraad op peil is, heeft Rode Kruis-Vlaanderen voldoende bloed om gedurende een volledige week (7 dagen) aan de verwachte vraag te voldoen. Maar momenteel wordt het bloed van donoren met bloedgroep O+ en AB- na het testen meteen uitgestuurd naar de ziekenhuizen.

Rode Kruis-Vlaanderen roept elke Vlaming dan ook op om bloed te komen geven in een van de elf donorcentra of bij een mobiele bloedinzameling. Alle info over de bloedinzamelingen vind je op www.rodekruis.be/bloed