Belg schat eigen kennis over eerste hulp fout in

Mechelen 6 september - 8 op de 10 Belgen zegt te weten wat te doen bij verschillende noodsituaties zoals een hartstilstand, een hevige bloeding of een snijwonde. Alleen bij een botbreuk of bij contact met giftige stoffen zakt dat aantal naar 6 op de 10 Belgen. Die zelf-ingeschatte kennis blijkt echter niet te kloppen. Wanneer we peilen naar de manier waarop mensen effectief zouden helpen, schat 35 procent de eigen hulp fout in.

Eigen kennis

Vooral bij snijwonden en hevige bloedingen overschatten mensen hun eigen kennis.

• Bij snijwonden kiezen bijna 4 op de 10 personen voor een foutieve hulpmethode.
  • Bij hevige bloedingen kiezen 3 op de 10 personen voor een foutieve hulpmethode.

Bij ongevallen met giftige stoffen onderschatten Belgen dan weer hun eigen kennis.

• 1 op 3 kiest toch voor de juiste manier van hulpverlenen hoewel ze eerder aangaven hier het minst zeker over te zijn.
    Bij een botbreuk schat 1 op 4 van de respondenten zijn kennis verkeerd in. Zowel in de positieve als in de negatieve zin.

Naar aanleiding van de resultaten van deze enquête namen wij dan ook een filmpje op waarin we de parate eerstehulpkennis van de Belg testen.

Belang eerste hulp

Belgen vinden eerste hulp erg belangrijk. 99 procent zou zelf geholpen willen worden als er iets voorvalt. 98 procent wil mensen in de directe omgeving kunnen helpen en 94 procent zou zich schuldig voelen als ze niet kunnen helpen. De meerderheid van de bevolking volgde ooit ook al een eerstehulples (jeugdbeweging, school, bedrijf, …).

Het verwondert dan ook niet dat 94 procent van de Belgen vindt dat een eerstehulpopleiding verplicht zou moeten zijn. Volgens hen moet dit vooral georganiseerd worden door scholen (99%) of werkgevers (96%). 3 op 4 Belgen zou een eerstehulpopleiding zelfs koppelen aan het behalen van een rijbewijs.

Rode Kruis-Vlaanderen & Eerstehulpopleidingen

Mensen zelfredzaam maken is onze missie. Wij vinden het belangrijk dat mensen elkaar kunnen helpen en elkaar de eerste hulp kunnen toedienen bij een verstuiking, een brandwonde of hartfalen. Daarom organiseert het Rode Kruis-Vlaanderen opleidingen in eerste hulp (EHBO).

Al onze eerstehulprichtlijnen en -publicaties zijn wetenschappelijk onderbouwd. Deze ‘evidence-based’ aanpak garandeert dat we altijd de beste adviezen geven en maakt van ons dé expert op vlak van eerste hulp in Vlaanderen.

Daarnaast volgen we actief de internationale richtlijnen op en vullen we deze aan met onze jarenlange expertise, ervaring en onderzoek. We ontwikkelden al eerstehulprichtlijnen die specifiek zijn afgestemd op Europa, Afrika en India. Zo nemen we onze rol ook internationaal op.

In totaal namen meer dan 7.000 mensen deel aan onze enquête: 3.335 Franstalige respondenten (waarvan 78 procent tussen 18 - 44 jaar) en 3.744 Nederlandstalige (waarvan 77 procent tussen 18 en 45 jaar). 3 op 4 deelnemers van de enquête waren vrouwen.

×