300 Rode Kruisvrijwilligers klaar voor Dodentocht

Mechelen 11 augustus 2016 – Vrijdag 12 augustus smeren opnieuw meer dan 10.000 wandelaars hun benen in om (hopelijk) een dag en 100 km later de finish van de Dodentocht te halen. Wie de eindmeet haalt, kan meteen een prachtprestatie op zijn of haar naam zetten. Maar voor sommige deelnemers kost het echt bloed, zweet en tranen om de uitdaging tot een goed einde te brengen. Speciaal voor hen staan maar liefst 300 Rode Kruisvrijwilligers klaar om het leed te verzachten.

24 uur lang en 100 km ver zijn het vooral pijnlijke voeten en blaren die constant om de hoek loeren. In 2015 passeerden zo iets meer dan 2.750 mensen in één van onze 10 hulpposten voor verzorging. De meeste onder hen kwamen langs met blaren, anderen konden dan weer een stevige massage gebruiken.

Zó vermijd je blaren

Vochtblaren ontstaan door wrijving op de voet en zijn vaak hinderlijk. Door diezelfde wrijving bestaat trouwens de kans dat ze spontaan scheuren. Tijdens de Dodentocht is de kans dan ook groot dat opgelopen blaren gaan scheuren en worden ze beter opengeprikt. Hiervoor kunnen deelnemers steeds terecht op één van onze 10 hulpposten langs het parcours. Maar voorkomen is natuurlijk altijd beter én minder pijnlijk dan genezen:

• Trek eerst een dunne sok aan en daarboven een dikke wollen sok.
  • Zorg dat schoenen voldoende ingelopen zijn vooraleer aan de Dodentocht te beginnen.
  • Probeer schoenen en sokken droog te houden (voorzie sowieso reservesokken).
  • Het dragen van sokken in polyester, vermindert de kans dat je blaren oploopt.
  • Er bestaan producten (spray, crèmes en pleisters) voor de voeten die soms helpen om blaren te voorkomen. Vraag hiervoor raad aan de huisarts of apotheker.

Om andere ongemakken te vermijden voorzien deelnemers warme kledij voor ’s avonds en ’s nachts, moet er voldoende (geen alcoholische dranken) gedronken worden én wordt er best op geregelde tijdstippen iets gegeten om opnieuw energie te krijgen. Ook een (zak)lamp onderweg kan handig zijn, zo zien deelnemers ’s nachts waar ze stappen en blijven schoenen en sokken droog.

Toch last van blaren?

Krijg je onderweg toch last van blaren of andere ongemakken? Ga langs in één van onze hulpposten. Daar staan onze 300 vrijwilligers klaar om jou te helpen…