2.800 Vlamingen actief als crisisvrijwilliger bij Rode Kruis-Vlaanderen

En helpen zorgkundigen het hoofd boven water houden door logistieke taken over te nemen

Mechelen 1 april 2020. In 12 dagen tijd hebben meer dan 2.800 Vlamingen zich geregistreerd als crisisvrijwilliger bij Rode Kruis-Vlaanderen. Ze worden ingezet voor het uitvoeren van verschillende logistieke taken, voornamelijk in woonzorgcentra. Op dit moment zijn ze actief op 59 verschillende plaatsen waar ze de coronacrisis mee het hoofd helpen bieden.

Grote hulpbereidheid en veel vraag om hulp

Op donderdag 19 maart lanceerde Rode Kruis-Vlaanderen een oproep naar crisisvrijwilligers. Dat deed de organisatie om twee redenen, vertelt woordvoerder Ine Tassignon: “Enerzijds merkten we een enorme hulpbereidheid bij de Vlaming. We kregen steeds meer vragen van burgers die zich wilden inzetten in de strijd tegen de coronacrisis en of ze dat via het Rode Kruis konden doen. Anderzijds riepen ook steeds meer instellingen de hulp in van onze organisatie voor de invulling van logistieke taken, taken die we niet met onze eigen vrijwilligers alleen gebolwerkt krijgen”. De grootste vrijwilligersorganisatie van Vlaanderen werd op slag nóg groter want ondertussen stelden zich al bijna 3.000 Vlamingen kandidaat als crisisvrijwilliger. “We hebben in sneltempo een enorm efficiënt systeem opgezet waarop mensen zich heel gemakkelijk kunnen registreren als crisisvrijwilliger."

Logistieke ondersteuning

De vrijwilligers zijn actief op 59 verschillende locaties en worden vooral ingezet in woonzorgcentra. Daar nemen ze een aantal logistieke taken voor hun rekening, die voorheen door het zorgpersoneel werden uitgevoerd. Omdat zij zich nu moeten focussen op het verzorgen van zieken, verschuiven die taken naar de crisisvrijwilligers. Denk aan het bedelen van maaltijden, het opmaken van de bedden, maar evengoed maken ze bewoners wegwijs met het gebruik van Whatsapp en Facetime om contact te houden met hun familieleden. Nog een plek waar de crisisvrijwilligers actief zijn, zijn de bloedinzamelingen van het Rode Kruis. Daar worden ze ingezet als een soort van ‘wachtrijmanager’ en moeten ze erop toezien dat de afstandsmaatregel onder donoren gerespecteerd wordt. Ook in de triagepunten bij huisartsenpraktijken worden ze ingeschakeld voor een aantal logistieke taken.

Belangrijke ondersteuning voor zorgpersoneel

Door het inschakelen van de crisisvrijwilligers biedt Rode Kruis-Vlaanderen een belangrijke ondersteuning aan verschillende zorginstellingen. Door logistieke taken uit handen te nemen van bijvoorbeeld het zorgpersoneel in ziekenhuizen en woonzorgcentra, kunnen zij zich focussen op het verzorgen van coronapatiënten. Op die manier draagt de hulporganisatie haar steentje bij aan de strijd van ons land tegen de heersende corona-epidemie en helpt ze zorgverleners het hoofd boven water houden.

Sinds de oproep op 19 maart melden zich dagelijks nog tientallen crisisvrijwilligers aan. Mensen die ook graag hun steentje bijdragen kunnen zich inschrijven op www.rodekruis.be/crisisvrijwilliger

Crisisvrijwilligers in cijfers

• 2.800 Vlamingen schreven zich in
  • ze zijn actief op 59 verschillende locaties, voornamelijk woonzorgcentra
  • 1/3 van de crisisvrijwilligers zijn mannen, 2/3 zijn vrouwen
  • de gemiddelde crisisvrijwilliger is 38 jaar oud.

×