1.300 vrijwilligers helemaal klaar voor Rock Werchter

28/06/17

Woensdag 28 juni 2017 — Donderdag wordt de aftrap gegeven van Rock Werchter. Het grootste zomerfestival van België, van 29 juni tot en met 2 juli, lokte vorig jaar maar liefst 150.000 festivalgangers. Alle feestvierders genieten met volle teugen van de muziek, de sfeer, elkaar, het eten én de drank. Maar wanneer er net iets te hard genoten wordt, staan maar liefst 1.300 vrijwilligers klaar om te helpen. Te hard gestagedived en een bloedneus? Hyperventileren omdat je op de eerste rij staat tijdens het optreden van je grote idool? Of een stevige kater? De Rode Kruisvrijwilligers zijn er voor jou!
Vorig jaar werden er bijna 5.000 festivalgangers geholpen door onze hulpverleners. 75 van hen werden afgevoerd naar het ziekenhuis voor verdere verzorging.

Rode Kruis in cijfers

Verspreid over de vier festivaldagen staan er 1.300 vrijwilligers klaar voor alle feestbeesten. Over het hele terrein zijn er vijf hulpposten waarvan er twee 24/24 open zijn. Op het terrein en in de hulpposten worden een 100-tal brancards voorzien om gehavende festivalgangers te depanneren. Verder staan er ook nog 56 ziekenwagens én onze ambu-gator klaar om ingezet te worden.

Preventieve tips

Staat je rugzak al klaar? Heb je iets te eten en te drinken bij? Goed! Dan heb je zeker nog de tijd om onderstaande tips door te nemen en misschien je rugzak nog wat aan te vullen en Rock Werchter zonder kleerscheuren (of erger) door te komen:

• Draag zorg voor je voeten. Regenlaarzen zijn geen overbodige luxe als het regent, maar denk ook aan je voeten. Je legt heel wat kilometers af en dat doe je best op goede, stevige schoenen.
  • Drink er nog eentje! Ook in regenweer is het belangrijk dat je voldoende water drinkt. Ongezond eten, weinig slaap, veel beweging, veel alcohol zorgen ervoor dat je sneller uitdroogt.
  • Draag nog meer zorg voor je oren. Stap voor het festival even de apotheek binnen en haal oordopjes in huis of laat er maken op maat. Op heel wat festivals worden trouwens gratis dopjes uitgedeeld.
  • Stel thuis een eerstehulpkit samen. Pleisters, pijnstillers, iets tegen de insecten en een middel tegen diarree mag je zeker niet vergeten! Heb je wilde plannen ter plekke? Voorzie dan ook condooms.
  • Denk aan het weer. Met vier regenachtige dagen in het verschiet, neem je maar best voldoende kledij mee. Een regenjas is misschien niet hip, erbij lopen als een verzopen kip nog minder.

Rode Kruis-Vlaanderen wenst alle festivalgangers een bijzondere (en hopelijk droge) Rock Werchter toe. Feest ze!

Verwante items

• Mechelen 6 september - 8 op de 10 Belgen zegt te weten wat te doen bij verschillende noodsituaties zoals een hartstilstand, een hevige bloeding of een snijwonde. Alleen bij een botbreuk of bij contact met giftige stoffen zakt dat aantal naar 6 op de 10 Belgen. Die zelf-ingeschatte kennis blijkt…

• Mechelen 15 juni 2015 – Rode Kruis-Vlaanderen is helemaal klaar voor de festivalzomer! Jij ook??!!  Staat jouw idool plots voor je neus en begin je te hyperventileren? Te hard gestagedived en hield je daar een bloedneus aan over? Blaren? Een geweldige kater? Onze vrijwilligers staan de hele zomer…

• An Luyten