12.000 extra ‘mensenlevenredders’

Scheidsrechter reanimeert voetballer die hartstilstand krijgt

Het is de kop van een artikel in de krant en maakt de noodzaak van eerstehulpkennis pijnlijk duidelijk. ‘Voetballer sterft op veld’ zou een veel ergere kop zijn. Gelukkig dat deze scheidsrechter en duizenden anderen met hem vorig jaar een cursus reanimatie hebben gevolgd. Ook heel wat leerkrachten volgden de afgelopen twee jaar een gratis opleiding ‘Train the Trainer’. Dankzij een uitgebreide samenwerking met AG Insurance, die deze opleidingen financiert, konden maar liefst 217 ‘superopgeleide’ leerkrachten  aan 12.000 leerlingen hun eerstehulpkennis overbrengen.

Train the trainer

Begin 2015 sloegen het Rode Kruis en AG Insurance de handen in mekaar om de impact van ongevallen in de school- en sportomgeving te verminderen. De opzet: minstens 100 leerkrachten per jaar opleiden in eerstehulptechnieken (een vervijfvoudiging van de toenmalige capaciteit) en in een tweede fase het aantal eerstehulpopleidingen in sportclubs verdubbelen van 25 naar 50.

Wat de scholen betreft kunnen beide partners een uitstekend rapport voorleggen. De gratis opleiding in het onderwijs duurt 5 intensieve dagen en aan het einde ontvangt de leerkracht een Brevet Eerste Hulp en zijn ze ook officieel Lesgever Eerstehulpverlening Onderwijs. De opgedane kennis kan de leerkracht op zijn/haar beurt aan de leerlingen in zijn/haar klas aanleren volgens het zogenoemde ‘Train the Trainer’-principe.

Getuigenis van leerkracht Katrien Francque – die de cursus volgde en ook al les gaf aan haar studenten: “Ik volg tijdens de lessen naar mijn leerlingen toe zoveel mogelijk de richtlijnen vanuit Rode Kruis-Vlaanderen maar ik probeer hier en daar een ludiek accent toe te voegen. Verder is het voor mij ook belangrijk om steeds te vertrekken vanuit de basisprincipes van de cursus én druk ik op het belang van de checklist van het Rode Kruis. Die checklist is een handig geheugensteuntje om op te terug te vallen wanneer er echt iets gebeurt. Je hoeft deze echt niet van buiten te blokken, maar het zorgt er wel voor dat je in momenten van stress nog logisch kan nadenken. En ik merk dat studenten – die over het algemeen alles saai vinden – de eerstehulplessen echt interessant vinden omdat er zoveel praktijk bij komt kijken.”

‘We geloven sterk in de zelfredzaamheid van mensen, ook van kinderen’ klinkt het bij het Rode Kruis. ‘Vorig jaar is het totaal aantal gegeven cursussen met 2500 gestegen.  Het partnership van AG Insurance ondersteunt deze maatschappelijke trend – waarbij het grote publiek zich toch bewust is van de noodzaak om te kunnen helpen als het nodig is.’

Hans De Cuyper, CEO van AG Insurance:

“Als verzekeraar zitten preventie en veiligheid verweven in ons DNA. Door samen te werken met het Rode Kruis, de voornaamste speler op het vlak van EHBO-opleidingen, willen wij zoveel mogelijk mensen opleiden in het verstrekken van eerste hulp en op die manier bijdragen tot het redden van levens. Ons gezamenlijk programma beschermt jongeren niet alleen beter, maar maakt tegelijk van hen actieve en competente mensen op het vlak van preventieve gezondheidszorg.”