U vraagt, wij antwoorden

Het antwoord op al jouw vragen omtrent de stickerverkoop. Over waarom we nu precies stickers verkopen, waar we jullie om hulp vragen en wat er met jouw gift gebeurt.

Vaak gestelde vragen over de online stickerverkoop

Hoe lang loopt de online stickerverkoop?

De online stickerverkoop start op donderdag 25 april om 15u en eindigt op zondag 5 mei. De stickerverkoop op straat loopt door tot donderdag 9 mei.

Help, ik heb mijn sticker niet ontvangen.

De levering van jouw sticker kan tot 4 werkdagen duren na jouw bestelling. Indien je de sticker na 4 werkdagen nog niet hebt ontvangen, stuur ons een e-mail op contact@rodekruis.be.  

Oeps, ik heb een foutje gemaakt in mijn leveringsadres.

Stuur zo snel mogelijk een e-mail met het correcte leveringsadres naar contact@rodekruis.be. Wij doen dan het mogelijke om jouw sticker alsnog op het juiste adres te laten leveren. 

Mijn lokale Rode Kruisafdeling heeft geen online stickers meer op voorraad.

Niet getreurd, indien jouw gekozen afdeling geen online stickers meer op voorraad heeft, krijg je andere afdelingen met voorraad voorgesteld. Indien je graag een specifiek andere afdeling wil steunen, kan je jouw keuze opnieuw ingeven op de startpagina.

Oh nee, alle online stickers zijn uitverkocht!

Je kan jouw lokale Rode Kruisafdeling nog steunen met een online gift. Of misschien kom je nog een Rode Kruisvrijwilliger tegen in jouw buurt om een sticker te kopen. Onze Rode Kruisvrijwilligers verkopen de stickers op straat tot en met 9 mei.

Kan ik met mijn online sticker ook deelnemen aan de tombola?

Ja, ook met de online aangekochte stickers kan je deelnemen aan de tombola. Je krijgt je sticker aan huis geleverd, op de achterkant van jouw sticker vind je een tombolanummer om deel te nemen. Deelnemen kan tot en met 19 mei 2019.

Jammer dat ik mijn sticker geplooid in de brievenbus ontvang.

Om de verzendkosten te beperken, versturen we de sticker in een standaardomslag. Hiervoor moeten we de sticker één keer plooien. We hopen op je begrip hiervoor. Als de online stickerverkoop succesvol is, voorzien we in 2020 een aangepaste omslag. Mocht je sticker beschadigd zijn, stuur je een e-mail naar contact@rodekruis.be.    

Kan ik ook een sticker buiten België bestellen?

Neen, het is niet mogelijk om een sticker buiten België te laten leveren. Het leveringsadres dient in België te zijn. Online giften aan de Rode Kruisafdeling zijn wel mogelijk vanuit het buitenland.

Vaak gestelde vragen over de Rode Kruissticker

Waarom verkopen jullie stickers? Zouden pleisters of andere kleine eerstehulpartikelen niet logischer zijn?

De verkoop van de Rode Kruissticker is een jarenlange traditie die we niet zomaar overboord willen gooien omdat deze aanpak tot op vandaag bijzonder goed werkt. De aankoop van zo’n sticker is slechts een paar eurocent waardoor de opbrengst in verhouding heel hoog is. Bij andere producten ligt die kost hoger en dus de opbrengst lager.

Hoe lang bestaat de sticker al?

In de jaren ’50 werd het wegennet in België sterk uitgebouwd met steeds meer snelwegen. En in die tijd, toen er nog geen officieel rijbewijs bestond, liep dat niet altijd goed af. Het aantal ongevallen steeg en het Rode Kruis plaatste hulpposten langs de weg. Om die extra kost te financieren, begonnen de vrijwilligers eerst wimpels te verkopen die de autobestuurders aan de antenne van hun wagen konden hangen. Vanaf ’61 werden dat stickers. Enfin, eerst heetten ze nog vignetten. Dit verklaart dus niet alleen waarom we stickers verkopen, maar ook hoe de traditie is ontstaan om dat te doen op kruispunten.

Waarom zou ik een sticker moeten kopen?

Omdat de opbrengst ervan integraal naar jouw lokale Rode Kruisafdeling gaat. Vooraan op de sticker kan je lezen waarvoor de afdeling het geld in jouw buurt gebruikt: bijvoorbeeld voor de aankoop van een nieuwe ambulance of materiaal voor de interventiedienst, voor de opleiding van vrijwilligers,…  Per sticker betaal je 5 euro. Door een sticker te kopen investeer je dus in je eigen omgeving en help je heel wat mensen uit je buurt. Jezelf inbegrepen. Want wie weet, heb jij op een dag zelf hulp nodig.

Waar en wanneer kan ik de sticker dit jaar kopen?

De sticker is dit jaar te koop van 25/4 tot en met 09/05. Check zeker de website of sociale media van jouw lokale Rode Kruisafdeling voor meer info over de locaties waar je onze vrijwilligers en Playmobil-stickers tegen het lijf loopt. Of koop je sticker online!

Ja, ik koop hem online

Waarom wordt de sticker niet gedrukt op gerecycleerd of meer ecologisch papier?

We hebben deze opties inderdaad bekeken maar voor stickers is dat niet zo eenvoudig. Deze stickers kunnen minder tegen vocht (lees: als het regent dan vervagen de kleuren) én ze zijn ook een pak duurder in aankoop.

Waarom wordt de sticker vooral op kruispunten verkocht?

Cijfers wijzen uit dat stickers goed verkopen op kruispunten – beter dan op andere locaties. Bovendien beschikken niet alle gemeenten over winkelcentra of grote supermarkten. Deze vorm van verkoop is dus een belangrijke bron van inkomsten voor heel wat plaatselijke afdelingen. De verkoop op kruispunten afschaffen, zou op korte termijn betekenen dat de plaatselijke afdelingen hun werking sterk moeten terugschroeven wegens gebrek aan middelen en andere bronnen van inkomsten moeten aanspreken. Wel merken we de laatste jaren dat er een tendens is om meer naar winkelcentra en drukbezochte plaatsen zoals markten, stations of parkings van supermarkten te trekken om stickers te verkopen.

Laat de wegcode toe dat er op de openbare weg stickers worden verkocht?

De wegcode schrijft voor: “De voetgangers moeten de rijbaan haaks op haar aslijn oversteken; zij mogen er, zonder dat het nodig is, noch slenteren, noch blijven staan”. De lokale afdelingen vragen jaarlijks toestemming aan het gemeentebestuur om de stickerverkoop te laten doorgaan op kruispunten. Een gemeentebestuur kan zelf beslissen om dit tijdelijk toe te staan of het verkeersreglement aan te passen voor een bepaalde actie.

Dat neemt niet weg dat heel wat afdelingen maatregelen nemen om de stickerverkoop zo veilig mogelijk te laten verlopen. Bijvoorbeeld: stickerverkopers goed briefen vooraf, een fluohesje dragen, enkel verkopen wanneer het verkeerslicht op rood staat en de stickerverkoop vooraf met een bord aankondigen. Rode Kruis-Vlaanderen verspreidt ook aanvullende richtlijnen naar de plaatselijke afdelingen.

Houden stickerverkopers het verkeer niet op?

De gevolgen voor de doorstroming van het verkeer door de stickerverkoop zijn minimaal, omdat er enkel wordt verkocht wanneer het verkeerslicht op rood staat.

Vaak gestelde vragen over de tombola

Ik heb een sticker gekocht en er staat geen tombolanummer op. Hoe kan dit? Ik wil toch deelnemen!

We moeten rekening houden met een hele kleine foutmarge in het drukproces. Het kan zijn dat sommige van de duizenden stickervellen aan elkaar kleven, waardoor er stickers zijn waarop geen tombolanummer gedrukt wordt. Deze foutenmarge kunnen we niet wegwerken noch verkleinen en is eigen aan het drukproces.

Ik heb deelgenomen aan tombola via telefoon of sms, maar is niet gelukt.

Redenen kunnen zijn: verkeerde handelingen, tekst bij sms-nummer gevoegd, privénummer, geblokkeerde betalende telefoonnummers door provider, bericht ongeldig nummer…

Bij telefonische deelname aan de tombola worden enkel Belgische telefoonnummers aanvaard. Geheime nummers en kantoornummers mogen niet opgegeven worden. Deze nummers verhinderen de opzoeking van de naam en adressen van de winnaars.  Het is echter mogelijk dat je geen betalende telefoonnummers kan bellen of een sms sturen. Dat kunnen wij niet onderzoeken en moet je met je provider regelen.  Misschien heb je extra tekst bij het versturen van je tombolanummer via sms gevoegd, waardoor je deelname ongeldig is. Enkel door het tombolanummer te versturen naar 6047 is de deelname geldig. Deze info staat vermeld op de sticker. Elk tombolanummer kan slechts één keer benut worden. Per sms-bericht kan men slechts één uniek tombolanummer invoeren.

Een sticker kopen en dan nog moeten betalen voor tombola. Oneerlijk…

Op de sticker staat vermeld dat er 1 euro wordt aangerekend voor een deelname aan de tombola via telefoon of sms. Dit bedrag is o.a. voor de technische kosten en conform het officiële tombolareglement. U vindt hierbij een link naar het reglement op onze website. We willen je toch bedanken voor de aankoop van een sticker waarmee je de lokale Rode Kruisafdeling hebt gesteund.

Je vindt het tombolareglement op www.rodekruis.be.

      De websites van Rode Kruis-Vlaanderen maken gebruik van cookies om jouw bezoek zo vlot mogelijk te laten verlopen. We installeren daarvoor technische cookies die noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van deze websites en analytische cookies om het algemeen gebruik van de websites te meten. Door verder te surfen op onze websites ga je akkoord met ons cookiebeleid.