7 wetenschappelijk onderbouwde looptips

Ook onze collega's van CEBaP, Centre for Evidence-Based Practice, zetten hun beste beentje voor tijdens de Antwerp 10 Miles & Marathon. Niet alleen omdat ze zelf meelopen, maar ook omdat ze onze ambassadeur Ruth Beeckmans en alle lopers van #TeamRodeKruis de nodige - wetenschappelijk onderbouwde - looptips bezorgen.

  • Een graduele opbouw van inspanningen helpt spierpijnen na het trainen te voorkomen. Volg daarom de 10% regel! Dit betekent dat je jouw inspanningen met niet meer dan 10% per week vermeerdert.

  • Schokabsorberende zooltjes kunnen spierpijnen bij lopers verminderen. Het gebruik ervan is echter enkel aan te bevelen in het geval van klachten of steeds terugkomende letsels. Informeer je hierover dus eerst even bij je huisarts, sportarts of orthopedist.

  • Heb je net gegeten? Of net veel gedronken? Ga dan niet meteen trainen! Dit om steken in de zij tijdens het lopen te vermijden.

  • In tegenstelling tot wat soms beweerd wordt, is het correct stretchen niet gevaarlijk en niet nadelig voor je sportprestatie. Hierbij is het belangrijk dat je niet plots start met stretchen, stretcht in vermoeide toestand en dat je ook niet éénmalig stretcht. Het is echt noodzakelijk om dit bij iedere sportinspanning in te plannen.

  • Afkoelen of "cooling down" doe je door de intensiteit van het sporten geleidelijk aan af te bouwen. Als hardloper kan je bijvoorbeeld op het einde van de training nog enkele rondjes op een traag tempo lopen. Deze cooling down heeft geen effect op spierpijn die het gevolg is van een sportinspanning.

  • Er is geen wetenschappelijk bewijs dat aantoont dat sportdranken een rol spelen in preventie van sportletsels of krampen.

  • Het is niet nodig om een gewricht met tape te ondersteunen indien er zich nog geen voorafgaand letsel heeft voorgedaan. Enkel als secundaire preventiemaatregel én na raadpleging van een arts heeft dit zin.

#TeamRodeKruis

Actrice Ruth Beeckmans geeft alvast het goede voorbeeld en is onze ambassadeur tijdens de Antwerp 10 Miles & Marathon. Wil jij ook deel uitmaken van #TeamRodeKruis? 

Schrijf je hier in

Wist je trouwens dat we al in 2012 een evidence-based sportletselpreventierichtlijn ontwikkelden op vraag van de Vlaamse overheid? Je leest er meer over op www.gezondsporten.be

×

      De websites van Rode Kruis-Vlaanderen maken gebruik van cookies om jouw bezoek zo vlot mogelijk te laten verlopen. We installeren noodzakelijke en technische cookies voor het goed functioneren van deze websites. Daarnaast gebruiken we analytische en advertising cookies om het algemeen gebruik van de websites te meten en verbeteren. Geef hieronder aan dat je akkoord bent met ons cookiebeleid om verder te surfen.

          Deze noodzakelijke cookies zorgen dat alle onderdelen van de website goed werken. Deze cookies mogen wij plaatsen zonder toestemming. Door verder te surfen op onze websites ga je akkoord met het gebruik van de noodzakelijke cookies. 

          We gebruiken cookies voor functionele doeleinden. Dit wil zeggen dat deze cookies noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van onze websites.  Deze cookies identificeren en houden jouw (taal)voorkeuren bij en registeren of je cookies hebt geaccepteerd.

          We gebruiken cookies voor analytische doeleinden. Deze cookies verzamelen informatie over de technische gegevens van de uitwisseling of over het gebruik van de websites (bezochte pagina’s, gemiddelde duur van het bezoek,…), dit om de werking van de site te verbeteren. We doen hiervoor beroep op Google Analytics (in overeenstemming met de Google Analytics Terms of Use: https://www.google.com/analytics/terms/us.html).

          We gebruiken cookies voor advertising. Deze cookies geven ons statistieken (die niet herleidbaar zijn tot individuele gebruikers) om onze online communicatie over en werving voor onze activiteiten op diverse kanalen te verbeteren en af te stemmen op maat van jouw behoeften. Door deze cookies te aanvaarden, aanvaard je ook het gebruik van Facebook-pixel.