Jannie Haek

Gedelegeerd bestuurder Nationale Loterij

4 dingen die je nog niet wist over de samenwerking met de Nationale Loterij

Bij de Nationale Loterij zien ze het als hun taak om maatschappelijke projecten te steunen. Het Rode Kruis is er daar één van. Toch betekent de samenwerking met ons veel meer dan alleen de overhandiging van een cheque. Samen organiseren we bloedinzamelingen, brengen we solidariteit onder de aandacht en helpen we helpen. Maar wat betekent onze structurele samenwerking voor hen? En heeft CEO Jannie Haek eigenlijk een link met het Rode Kruis? Hij legt het ons haarfijn uit!

Als ik jullie in één zin moet omschrijven, dan zou ik zeggen: het Rode Kruis, dat is professioneel gerunde warmte in de maatschappij. (Jannie Haek, gedelegeerd bestuurder Nationale Loterij)

Zilveren Huwelijk

Wist je dat het Rode Kruis en de Nationale Loterij al samenwerken sinds 1993? Na 25 jaar zijn onze organisaties dus nog steeds een paar. En dat is best opmerkelijk. Benieuwd naar het geheim van ons goede huwelijk? “Simpel,” zegt Jannie, “wij delen heel wat waarden met elkaar. Zo zetten we allebei sterk in op solidariteit, diversiteit en engagement in de maatschappij. Die dingen samen zorgen ervoor dat we na al die jaren nog steeds kunnen spreken van een zeer solide partnership.”

Had je één miljoen, wat zou jij dan doen?

Het bedrag dat Rode Kruis-Vlaanderen ieder jaar van de Nationale Loterij ontvangt, varieert altijd een beetje. Een structurele samenwerking is dan ook heel wat anders dan een korte samenwerking voor één bepaald project. “Met het Rode Kruis gaan we voor de lange termijn. Dat maakt de samenwerking zo bijzonder,’ vertelt Jannie, ‘in het verleden kon dankzij onze steun al een commandowagen worden aangekocht. Maar over het algemeen zit onze steun ‘m bijvoorbeeld eerder in het ondersteunen van de opleidingen voor vrijwilligers. Voor buitenstaanders is dat niet erg visibel maar het zorgt wel voor een stevige basis. Wanneer die buitenstaander later verzorgd wordt door een goed opgeleide vrijwilliger tijdens een Aangepaste Vakantie, voelt die dat verschil natuurlijk wel. De manier waarop we het Rode Kruis steunen, maakt dat we echt tot in de structuur van de organisatie kunnen doordringen. Zo zorgen we mee voor elementen die het Rode Kruis maken tot wat het Rode Kruis is en wat het betekent voor anderen. En dat is mooi.”

De spelers van de Nationale Loterij kiezen ons!

Of je nu wint of niet, telkens je speelt met een spel van de Nationale Loterij help je anderen, zegt Jannie. “Daarom nemen we bij de Nationale Loterij enquêtes af om te weten te komen welke projecten en initiatieven de spelers wensen te steunen. En wat blijkt? Naast de sport- en cultuurinitiatieven komen de acties voor solidariteit heel goed uit die enquête!” Een leuke erkenning voor het vele werk van alle Rode Kruisvrijwilligers en medewerkers, want wij weten natuurlijk als geen ander hoe verslavend het is om te helpen helpen!

CEO-Jannie was zelf ook een vrijwilliger

“Vroeger ben ik heel actief geweest als vrijwilliger – niet bij het Rode Kruis, maar toch kan ik zeggen dat vrijwilliger zijn, voor mij zin geeft aan het leven. Uiteraard zijn werk en gezin belangrijk, maar persoonlijk vind ik dat het ook mag draaien rond de medemens, rond je buurt en rond samen dingen doen. Dat is voor mij bijzonder belangrijk. In mijn functie als gedelegeerd bestuurder van de Nationale Loterij ontmoette ik wel al verschillende vrijwilligers van het Rode Kruis. Vorig jaar bezocht ik nog een hulppost op Werchter. Het is ongelofelijk hoe ze daar tegelijk zo professioneel en efficiënt te werk gaan en toch een heel gemoedelijke sfeer kunnen bewaren om de mensen meteen op hun gemak te stellen.”

Omdat Jannie al een hulppost bezocht, vroegen we hem meteen of hij ook iets van eerste hulp kent. Benieuwd? Check hieronder zijn antwoord.

 


+ meer artikels van deze expert

Gerelateerd

  • Hans Verstraeten

    Manager dienst Eerste hulp

    Eerste hulp is niet moeilijk. Dat vinden wij bij Rode Kruis-Vlaanderen. Maar uit onze bevraging blijkt dat heel wat Belgen dat ook vinden. Meer nog:  de meerderheid van de 7.000 ondervraagde Belgen denkt te weten wat te doen bij een noodsituatie. Gelukkig maar. Stel dat het tegendeel waar zou…

    Lees meer...
  • Axel Vande Veegaete

    Wetenschappelijk coördinator

    20 Rode Kruis- en Rode Halve Maancollega’s van over de hele wereld, expert in eerste hulp, namen de afgelopen drie dagen op de hoofdzetel in Mechelen deel aan een vergadering voor het opstellen van nieuwe eerstehulprichtlijnen. Iedere vijf jaar worden deze richtlijnen herzien op basis van nieuwe…

    Lees meer...
  • Hans Verstraeten

    Manager dienst Eerste hulp

    Begin november trok ik samen met een collega stafmedewerker van de dienst Eerste hulp naar Johannesburg in Zuid-Afrika om er 10 dagen lang een intensieve training te geven aan toekomstige mastertrainers (trainers die op hun beurt nieuwe eerstehulptrainers opleiden). Doel van onze missie? Expertise…

    Lees meer...
  • Chris

    vrijwilliger Rode Kruis

    Vakantie!Lekker luieren in de zon?Of vreemde bestemming ontdekken?Of rustig thuis wat uitrusten?...Niet voor Chris! Zij kiest ervoor om haar talenten kosteloos aan te bieden in Oeganda. Als lesgever simulatie (=nepwonden maken en die ook acteren) geeft ze zomaar even 11 dagen achter elkaar les aan…

    Lees meer...