Jij vraagt, wij antwoorden

Hoewel iedereen de stickerverkoop van het Rode Kruis ondertussen wel kent, krijgen we toch nog geregeld dezelfde vragen te horen. Daarom bundelen we hieronder graag de meest gestelde vragen én antwoorden.

Waarom verkopen jullie stickers? Zouden pleisters of andere kleine eerstehulpartikelen niet logischer zijn?

In de jaren ’50 wordt het wegennet in België sterk uitgebouwd met steeds meer snelwegen. En in die tijd, toen er nog geen officieel rijbewijs bestond, liep dat niet altijd goed af. Het aantal ongevallen steeg en het Rode Kruis plaatste dan ook hulpposten langs de weg. Om die extra kost te financieren, beginnen de vrijwilligers eerst wimpels te verkopen die de autobestuurders aan de antenne van hun wagen kunnen hangen. Van ’61 worden dat stickers. Enfin, eerst heetten ze nog vignetten. Dit verklaart dus niet alleen waarom we stickers verkopen, maar ook hoe de traditie is ontstaan om dat te doen op kruispunten.

Waarom zou ik een sticker moeten kopen?

Omdat de opbrengst ervan integraal naar jouw lokale Rode Kruisafdeling gaat. Vooraan op de sticker kan je lezen waarvoor ze het geld in jouw buurt gebruiken: bijvoorbeeld voor de aankoop van een nieuwe ambulance of materiaal voor de interventiedienst, voor de opleiding van vrjiwilligers,…

Per sticker betaal je 5 euro. Door een sticker te kopen investeer je dus in je eigen omgeving en help je heel wat mensen uit je buurt. Jezelf inbegrepen. Want wie weet, heb jij op een dag zelf hulp nodig.

Waar kan ik de sticker dit jaar kopen?

De sticker is dit jaar te koop van 25/4 tot en met 09/05. Zoals gewoonlijk verkopen wij stickers aan de in- en uitgang van de AD Delhaize in Heusden (Meersstraat 2 E, 9070 Heusden). Vanaf dit jaar staan wij ook aan de in-en uitgang van de OKAY (Laarnebaan 75, 9070 Heusden). 

Kan ik de sticker ook online kopen?

Ja, vanaf dit jaar wordt het mogelijk online een sticker aan te kopen om zo onze afdeling te steunen. De sticker wordt je dan (geplooid) in een omslag opgestuurd. 

Hoe lang bestaan de sticker al?

In de jaren ’50 werd het wegennet in België sterk uitgebouwd met steeds meer snelwegen. En in die tijd, toen er nog geen officieel rijbewijs bestond, liep dat niet altijd goed af. Het aantal ongevallen steeg en het Rode Kruis plaatste hulpposten langs de weg. Om die extra kost te financieren, begonnen de vrijwilligers eerst wimpels te verkopen die de autobestuurders aan de antenne van hun wagen konden hangen. Vanaf ’61 werden dat stickers. Enfin, eerst heetten ze nog vignetten. Dit verklaart dus niet alleen waarom we stickers verkopen, maar ook hoe de traditie is ontstaan om dat te doen op kruispunten.

Waarom wordt de sticker niet gedrukt op gerecycleerd of meer ecologisch papier?

We hebben deze opties inderdaad bekeken maar voor stickers is dat niet zo eenvoudig. Deze stickers kunnen minder tegen vocht (lees als het regent dan vervagen de kleuren) én ze zijn ook een pak duurder in aankoop.

×

      De websites van Rode Kruis-Vlaanderen maken gebruik van cookies om jouw bezoek zo vlot mogelijk te laten verlopen. We installeren noodzakelijke en technische cookies voor het goed functioneren van deze websites. Daarnaast gebruiken we analytische en advertising cookies om het algemeen gebruik van de websites te meten en verbeteren. Geef hieronder aan dat je akkoord bent met ons cookiebeleid om verder te surfen.

          Deze noodzakelijke cookies zorgen dat alle onderdelen van de website goed werken. Deze cookies mogen wij plaatsen zonder toestemming. Door verder te surfen op onze websites ga je akkoord met het gebruik van de noodzakelijke cookies. 

          We gebruiken cookies voor functionele doeleinden. Dit wil zeggen dat deze cookies noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van onze websites.  Deze cookies identificeren en houden jouw (taal)voorkeuren bij en registeren of je cookies hebt geaccepteerd.

          We gebruiken cookies voor analytische doeleinden. Deze cookies verzamelen informatie over de technische gegevens van de uitwisseling of over het gebruik van de websites (bezochte pagina’s, gemiddelde duur van het bezoek,…), dit om de werking van de site te verbeteren. We doen hiervoor beroep op Google Analytics (in overeenstemming met de Google Analytics Terms of Use: https://www.google.com/analytics/terms/us.html).

          We gebruiken cookies voor advertising. Deze cookies geven ons statistieken (die niet herleidbaar zijn tot individuele gebruikers) om onze online communicatie over en werving voor onze activiteiten op diverse kanalen te verbeteren en af te stemmen op maat van jouw behoeften. Door deze cookies te aanvaarden, aanvaard je ook het gebruik van Facebook-pixel.