Hulp op evenementen

Waar veel mensen bij elkaar komen, is er een verhoogd risico op ongevallen. Organiseer je een evenement, concert, sportwedstrijd of een andere activiteit? Je kan op ons beroep doen voor een preventieve hulpactie. Onze ervaren en goed opgeleide hulpverleners garanderen een kwaliteitsvolle hulpverlening.

Bij elke hulpactie brengen we het nodige materiaal mee om ter plaatse waar nodig de eerste zorgen toe te dienen. Dat materiaal gaat van basiskoffers voor eerste hulp tot materiaal voor de stabilisatie van breuken, immobilisatie van vermoedelijke wervelletsels, zuurstof en andere medicatie, reanimatiemateriaal... Een AED-toestel (automatische externe defibrillator) maakt bij elke hulpactie deel uit van onze minimuminzet. Dergelijke toestellen worden steeds vaker publiek beschikbaar gesteld en het gebruik van zo'n toestel bij een reanimatie verhoogt de kansen op een positieve uitkomst gevoelig. Alle hulpverleners van Rode Kruis - Vlaanderen krijgen een doorgedreven opleiding om met een dergelijk toestel te kunnen werken.

Kwalitatieve hulp op maat

Wij bieden je eerste hulp op maat van je evenement. Onze vrijwilligers houden immers rekening met allerlei zaken om jouw preventieve hulpactie voor te bereiden: uiteraard denken we aan de specifieke noden van jouw evenement zoals de doelgroep, leeftijd, het soort activiteit, het aantal mensen, de grootte van het terrein... Maar ook zaken zoals de bereikbaarheid, aan- en afrijroutes voor hulpdiensten, samenwerking met andere hulpdiensten zoals politie en brandweer en zelfs het weer worden door onze mensen meegenomen in de risicoanalyse.

Kortom: je bent zeker van kwalitatieve hulp, en dat gebaseerd op jarenlange expertise en wetenschappelijke richtlijnen.

Een hulpactie aanvragen?

We leggen je graag stap voor stap uit hoe onze samenwerking verloopt en hoe je een hulpactie kan aanvragen.

Een eerste stap is steeds contact opnemen met de afdelingsverantwoordelijke Hulpdienst van de afdeling waar je evenement doorgaat. Hij of zij is je eerste aanspreekpunt bij het Rode Kruis en zal je verder helpen bij je vraag. Je krijgt van hem of haar een aanvraagformulier voor een preventieve hulpactie waarin je de nodige informatie meegeeft die hij of zij nodig heeft om een inschatting te doen van wat jouw evenement nodig heeft. Je stuurt dat formulier terug naar de afdelingsverantwoordelijke Hulpdienst.

Als dit gebeurd is ontvang je een samenwerkingsvoorstel. Hierin vind je een overzicht van de noodzakelijke middelen, de prijsopgave, de algemene contractvoorwaarden en de eventuele bijkomende voorwaarden waaraan jij als organisator moet voldoen.

Als deze overeenkomst definitief en ondertekend is, begint de concrete voorbereiding en op de dag zelf staan we paraat met de overeengekomen middelen.

In de dagen of weken na de hulpactie ontvang je van de afdelingsverantwoordelijke Hulpdienst tenslotte een kostenstaat met de gegevens die je nodig hebt om te betalen.

Wil je een beroep doen op ons? Neem dan bij voorkeur minstens zes weken op voorhand contact op met de afdelingsverantwoordelijke Hulpdienst. Zo zijn wij zeker dat er voldoende tijd is om jouw vraag te bekijken en de nodige mensen en middelen te voorzien.

Gaat je evenement door in Harelbeke, Bavikhove, Hulste of Stasegem? Dan kan je de afdelingsverantwoordelijke Hulpdienst voor Rode Kruis - Harelbeke bereiken met de gegevens op de pagina 'Wie zijn we'.

Contacteer ons

142

geregistreerde vrijwilligers

669

personen opgeleid via Hartveilig