Jij vraagt, wij antwoorden: De stcikerverkoop

Hoewel iedereen de stickerverkoop van het Rode Kruis ondertussen wel kent, krijgen we toch nog geregeld dezelfde vragen te horen. Daarom bundelen we hieronder graag de meest gestelde vragen én antwoorden.

Waarom verkopen jullie stickers? Zouden pleisters of andere kleine eerstehulpartikelen niet logischer zijn?

De verkoop van de Rode Kruissticker is een jarenlange traditie die we niet zomaar overboord willen gooien omdat deze aanpak tot op vandaag bijzonder goed werkt. De aankoop van zo’n sticker kost slechts een paar eurocent waardoor de opbrengst in verhouding heel hoog is. Bij andere producten ligt die kost hoger en dus de opbrengst lager.

De sticker bestaat inderdaad al lang hé?

In de jaren ’50 werd het wegennet in België sterk uitgebouwd met steeds meer snelwegen. En in die tijd, toen er nog geen officieel rijbewijs bestond, liep dat niet altijd goed af. Het aantal ongevallen steeg en het Rode Kruis plaatste hulpposten langs de weg. Om die extra kost te financieren, begonnen de vrijwilligers eerst wimpels te verkopen die de autobestuurders aan de antenne van hun wagen konden hangen. Van af ’61 werden dat stickers. Enfin, eerst heetten ze nog vignetten. Dit verklaart dus niet alleen waarom we stickers verkopen, maar ook hoe de traditie is ontstaan om dat te doen op kruispunten.

Waarom zou ik een sticker moeten kopen?

Omdat de opbrengst ervan integraal naar de lokale Rode Kruisafdeling gaat. Vooraan op de sticker kan je lezen waarvoor onze afdeling het geld gebruikt: voor vernieuwing van materiaal en  voor de opleiding van vrijwilligers.
Per sticker betaal je 5 euro. Door een sticker te kopen investeer je dus in je eigen omgeving en help je heel wat mensen uit je buurt. Jezelf inbegrepen. Want wie weet, heb jij op een dag zelf hulp nodig.

Waar en wanneer kan ik de sticker dit jaar kopen?

De sticker is dit jaar te koop van 19/4 tot en met 03/05.
Check zeker onze website of onze facebook voor meer infor over de locaties  locaties waar
je onze vrijwilligers en Robbedoes-stickers tegen het lijf loopt.

Kan ik de sticker ook online kopen?

Neen, momenteel bieden we deze mogelijkheid niet aan. We blijven deze mogelijkheid bekijken naar de toekomst toe.
Wist je trouwens dat het perfect mogelijk is om een online gift te doen om zo jouw lokale afdeling te ondersteunen?

Waarom wordt de sticker niet gedrukt op gerecycleerd of meer ecologisch papier?

Deze opties werden inderdaad bekeken maar voor stickers is dat niet zo eenvoudig. Deze stickers kunnen minder tegen vocht (lees als het regent dan vervagen de kleuren) én ze zijn ook een pak duurder in aankoop.

Waarom wordt de sticker vooral op kruispunten verkocht?

Cijfers wijzen uit dat stickers goed verkopen op kruispunten –beter dan op andere locaties. Bovendien beschikken niet alle gemeenten over winkelcentra of grote supermarkten. Daarnaast krijgen de vrijwilligers ook niet altijd de toestemming van de winkelcentra of grote supermarkten om er stickers te verkopen. Deze vorm van verkoop is dus een belangrijke bron van inkomsten voor onze afdeling. De verkoop op kruispunten afschaffen, zou op korte termijn betekenen dat de plaatselijke afdelingen hun werking sterk moeten terugschroeven wegens gebrek aan middelen en andere bronnen van inkomsten moeten aanspreken. Wel proberen we de laatste jaren om meer naar winkelcentra en drukbezochte plaatsen zoals markten, stations of parkings van supermarkten te trekken om stickers te verkopen.

Laat de wegcode toe dat er op de openbare weg stickers worden verkocht?

De wegcode schrijft voor: “De voetgangers moeten de rijbaan haaks op haar aslijn oversteken; zij mogen er, zonder dat het nodig is, noch slenteren, noch blijven staan”. De lokale afdelingen vragen jaarlijks toestemming aan het gemeentebestuur om de sticker
verkoop te laten doorgaan op kruispunten. Een gemeentebestuur kan zelf beslissen om dit tijdelijk toe te staan of het verkeersreglement aan te passen voor een bepaalde actie.

Dat neemt niet weg dat onze afdeling maatregelen neemt om de stickerverkoop zo veilig mogelijk te laten verlopen. Bijvoorbeeld: stickerverkopers goed briefen vooraf, een fluohesje dragen en enkel verkopen wanneer het verkeerslicht op rood staat.

Houden stickerverkopers het verkeer niet op?

De gevolgen voor de doorstroming van het verkeer door de stickerverkoop zijn minimaal, omdat er enkel wordt verkocht wanneer het verkeerslicht op rood staat.

Ik heb een sticker gekocht en er staat geen tombolanummer op. Hoe kan dit? Ik wil toch deelnemen!

We moeten rekening houden met een hele kleine foutmarge in het drukproces. Het kan zijn dat sommige van de duizenden stickervellen aan elkaar kleven, waardoor er stickers zijn waarop geen tombolanummer gedrukt wordt. Deze foutenmarge kunnen we niet wegwerken noch verkleinen en is eigen aan het drukproces.

Je kan ook schriftelijk deelnemen aan de tombola. Stuur -onder voldoende gefrankeerde omslag- de originele achterzijde van de sticker of een kopie hiervan samen met de NAW-gegevens (naam,adres, woonplaats) naar 'Rode Kruis -stickeractie' -Postbus 18–
1930 Zaventem. De deelnemingsbewijzen moeten op bovengenoemd adres zijn toegekomen vóór zondag 13 mei 2018. Alle deelnemingsbewijzen die niet aangekomen zijn vóór deze datum op bovengenoemd adres, kunnen niet deelnemen aan de trekking

Ik heb deel genomen aan tombola via telefoon of sms, maar dat is niet gelukt

Redenen kunnen zijn: verkeerde handelingen, tekst bij smsnummer gevoegd, privénummer, geblokkeerde betalende telefoonnummers door provider, bericht ongeldig nummer...


Bij telefonische deelname aan de tombola worden enkel Belgische telefoonnummers aanvaard. Geheime nummers en
kantoornummers mogen niet opgegeven worden. Deze nummers verhinderen de opzoeking van de naam en adressen van de winnaars.


Het is echter mogelijk dat je geen betalende telefoonnummers kan bellen of een sms sturen. Dat kunnen wij niet onderzoeken en moet je dit met je provider regelen.


Misschien heb je extra tekst bij het versturen van je tombolanummer via sms gevoegd, waardoor je deelname ongeldig is. Enkel door het tombolanummer te versturen naar 6047 is de deelname geldig. Deze info staat vermeldt op de sticker.


Elk tombolanummer kan slechts één keer benut worden. Per sms-bericht kan men slechts één uniektombolanummer invoeren.

Ik kocht al een sticker en dan moet ik toch nog betalen om te kunnen deelnemen aan de tombola? Oneerlijk!

Op de sticker staat vermeld dat er 1 euro wordt aangerekend voor een deelname aan de tombola via telefoon of sms. Dit bedrag
dekt o.a. voor de technische kosten en is conform het officiële tombolareglement. Je vindt het reglement terug op www.rodekruis.be.